Duur

“Doe het voor ‘people’, ‘planet’ en/of ‘profit'”, schreef ik ongeveer een maandje geleden op deze plek, doelend op het IE Motoren Event dat AB als 20-jarige op 15 september organiseert. Dat u daar naartoe moet komen. In De Rijtuigenloods in Amersfoort. Gratis. Voor abonnees van AB. Maar ook voor die van Constructeur. En die van VMT. En Schuttevaer. Als ‘wij’ het uitgeven en u bent abonnee – gratis naar binnen. En als u geen abonnee bent betaalt u minder dan € 30 – ook al amper een belemmering. Maar waarom zou je nu eigenlijk komen? Waar gaat het eigenlijk over?

Stel, je bent machinebouwer. Moet je dan nu ineens energiezuinige elektromotoren gaan aanschaffen? Want daar gaat het dus over. Onder andere. Waarom zou je? Je machine wordt alleen maar duurder. En dat wil die klant niet betalen. Dat zou tenminste de gangbare redenering zijn – als ik niet nader te noemen kenners mag geloven.

Als dat nu waar is dan lijkt het mij dat je als machinebouwer of OEM-er toch nog eens rustig na moet denken. Want het is allemaal veel minder vrijblijvend dan wellicht gedacht. En daar doet ook geen TTIP wat aan. Want laten ze in de VS nu net ongeveer gelijke wetgeving – inderdaad, wetgeving – hebben als in de EU. En als ze het ergens niet zullen laten om aan ‘eigen economie eerst’ te doen…

Bovendien, de EU en de VS – ze ‘praten’ met elkaar. De verwachte uitkomst? Minder uitzonderingen, strengere eisen als het gaat om energieverbruik en rendement. Kun je nog naar China. Snel zijn dan. Want ze hebben al te kennen gegeven dat ze hun regelgeving willen harmoniseren. Ze zullen ook wel moeten. Als elke Chinees echt mee gaat doen, dan kan dat nog wel wat energie gaan kosten.

Misschien is je klant een eindgebruiker die maatschappelijk verantwoord wil ondernemen. Gewoon, omdat zoiets goed is voor het imago. Of uit overtuiging. En weet dat het zuiniger kan én moet. Dat de levensduurkosten van zo’n elektromotor in de energie zitten. Dat die extra investering dus gewoon echt loont. Want je kunt het ook gewoon voor de poen doen. En dat kan je als machinebouwer of OEM’er je klant toch ook gewoon voorrekenen? Goed voor je imago. Of je karma. Tot 15 september dus. Want de zomer wordt al weer duur genoeg.

Robin Zander

r.zander@mybusinessmedia.nl