We zijn allemaal zonder twijfel consumenten. En ik denk dat ik rustig kan zeggen dat we ook allemaal gewoontedieren zijn… tot op zekere hoogte.
We kopen de producten waarmee we bekend zijn, de producten waarmee we zijn opgegroeid. Voor mijzelf is dat zeker waar. Toen ik het ouderlijk huis verliet en op mijzelf de echte wereld in trok, deed ik mijn eerste ‘eigen boodschappen’ in de plaatselijke supermarkt. Zonder er echt bij na te denken vulde ik mijn boodschappenwagentje langzaam maar zeker met de producten die ik herkende uit de tijd dat ik nog bij mijn ouders woonde. Zonder het zelfs maar te beseffen kocht ik de producten die mijn ouders gebruikten – omdat ze bij mij bekend waren. Er was geen andere reden voor mijn keus, behalve dan misschien nog de prijs.
Dat zette me aan het denken… Hoeveel aandacht besteden we aan producten die we kopen?
Mijn eigen ervaring is dat ik er nu waarschijnlijk meer op let, bijvoorbeeld wat betreft de prijs, de smaak, de geschiktheid en dergelijke. Maar ik moet toegeven dat ik er nooit over nadenk waar de producten vandaan komen.
Zijn wij, als algemene consumenten, echt gefocust op de hele supply chain die leidde tot dat product dat in ons winkelwagentje terecht kwam. Besteden we er überhaupt wel aandacht aan?
De recente toestand rond Mars-repen was voor mij aanleiding om tot overpeinzingen. Een de toonaangevende voedingsfabrikant die een van de meest herkenbare wereldmerken produceert kwam in de problemen, wat uiteindelijk leidde tot het terughalen van producten.
Mars riep een aantal van hun chocoladerepen terug nadat een klant een stukje plastic had gevonden in een Snickers-reep die hij eerder dit jaar in Duitsland kocht. Na zijn klacht bij de onderneming werd het plastic getraceerd en herleid tot de Nederlandse fabriek in Veghel. Daar bleek dat het afkomstig was van een niet goed vastgezet afsluitdopje dat werd gebruikt in het productieproces.
Pas als iets dergelijks gebeurt, krijgt het aandacht. Maar hieruit blijkt wel hoe belangrijk onze toeleveringsketen eigenlijk is. Of – belangrijker nog – hoe noodzakelijk het is om het volledige proces te kunnen herleiden. Zonder de nodige processen, procedures en tracking, zou Mars nooit hebben kunnen achterhalen uit welke fabriek de gewraakte batch afkomstig was. Elk nieuw contactpunt in het productieproces is cruciaal en het is belangrijker dan ooit om volledige traceability en transparantie over de hele supply chain te hebben.
Laura Gibbons
marketing executive manager bij Ideagen Plc
"Onze producten bij Ideagen, ondersteunen het supply chain proces, zodat organisaties en uiteindelijk de eindklant zijn beschermd tegen het risico van onregelmatigheden"..