
Lachen, die vrouw, die het aan de stok kreeg met stamgasten van een punkbar in San Francisco omdat zij met een Google-bril op haar hoofd dit verfijnde etablissement bezocht. Ze filmde met haar bril de ruzie en gaf die met een verontwaardigde tweet aan de hele wereld prijs. Ze snapte niet dat sommige medemensen zo agressief reageerden, omdat ze in haar eigen omgeving alleen maar positieve, nieuwsgierige reacties kreeg.
Beetje wereldvreemd, want wat mij betreft mag ze van geluk spreken dat ze het cameraatje niet uit haar linkerneusgat moest peuteren. Maar tegelijkertijd besef ik dat die agressie een achterhoedegevecht is tegen ‘de loop der dingen’, ontwikkelingen die eenmaal in gang gezet niet meer tegen te houden zijn. Privacy in de openbare ruimte is een utopie, commerciële partijen met Google voorop weten beter wat jij achter je computer zit te doen dan jijzelf en over je e-mail en telefoonverkeer hoef je je wat privacy betreft ook geen illusies meer te maken.
Vandaar dat ook niemand meer enige schroom lijkt te hebben om ‘slim’ gegevens te halen uit al die wandelende gadgets, bij voorkeur ongevraagd. Elektronicawinkels kwamen negatief in de publiciteit omdat ze wifi- en bluetooth-tracking bij klanten toepassen, maar dat is het topje van een groeiende ijsberg. Zelfs bij vakbeurzen schijnt er over dit soort toepassingen te worden nagedacht, hoorde ik in een terloops zinnetje tijdens de afgelopen perspresentatie van de WOTS, maar echt concreet schijnt het nog niet te zijn…
Toch zou je daar in combinatie met nauwkeurige GPS-gegevens prachtige data uit kunnen halen. Hoe lang blijft een bezoeker bij welke stand, hoe zijn de looppatronen, hoe lang doet een bezoeker over zijn broodje kroket, welke stands heeft hij of zij gemist en moet daar afgaande zijn profiel toch nog even van op de hoogte worden gebracht enzovoorts, enzovoorts.
Een goudmijn voor beursorganisatie en exposanten. Maar zal die bezoeker zich nog wel op zijn gemak voelen als hij tot op de meter in zijn doen en laten wordt gevolgd? Ik ben bang van niet. Misschien kan hij dan als tegenactie Google-glasses opzetten en alles filmen wat hij ziet, van overtuigende sales-gesprekken tot voorzichtige toenaderingspogingen, bijna realtime in HD voor iedereen, inclusief de concurrentie, te volgen op Youtube.
Ik ben benieuwd hoe snel de bril van je neus wordt geslagen als je dit echt zou doen. Ik denk heel snel, gegeven mijn ervaring van zo’n 20 jaar geleden toen ik op een elektronicabeurs ergens in Amerika op een (analoge!) voice-recorder insprak wat mij opviel, wat ik zag. Nog nooit zoveel achterdochtige blikken, van zowel standbemanning als bezoekers gezien, terwijl ik niets anders deed dan een andere manier van pen en papier gebruiken. Ik voelde mij net als een vrouw in een punkbar in San Francisco…
Richard Bezemer