“For me it’s good thing. The leads are coming to me.” Aldus Jingning Zou – zeg maar George. George houdt zich voor Dassault Systèmes bezig met ‘Cloud Advocacy’ en ‘Cloud Business’, in ‘Greater China’. Wat dat laatst betekent daar kan je alleen naar gissen.
Ik heb hem overigens niet echt ‘gesproken’. George was namelijk een van de twee presentatoren – de andere was denk ik zijn baas, Vincent Frerebeau, 3DS Cloud Worldwide Director – van een webinar met de welluidende titel ‘Lessons Learned from China: Business Continuity in Time of Disruption’. Met die laatste kreet gaat het de laatste jaren natuurlijk over van alles, maar nooit over een pandemie.
Even later zei George ook nog: "We focus on the positive side of anything , focus on the opportunity." Of dat in de volksaard ligt of niet, ik snap dat wel. Zeker omdat nog even werd aangehaald wat er in China met de zoektermen ‘remote working’ en ‘cloud’ op de Baidu Search Index was gebeurt. Moest laatstgenoemde het doen met een plusje van 43 procent (‘month on month’), bij remote working was dat plusje maand op maand met de narigheid iets groter: 1125 procent.
Als je daar nog niet positief van wordt? Want de afpoeiertekst ‘Bel ons niet, wij bellen u’? Die kreeg George de laatste tijd – het webinar was begin april maar is nog terug te zien – niet zo vaak meer te horen. Dat ging natuurlijk ook niet, want hij was de hele tijd in gesprek. Het verschil in de procentuele groei werd overigens verklaard met de itleg dat in China vooral veel meer werd gezocht naar een kant-enklare oplossing en veel minder naar ‘doe-het- zelf’.
Uiteindelijk kreeg ik niet echt het idee dat ik wat had geleerd over hoe China de ‘disruption’ had aangepakt. George vertelde niet hoeveel ‘deals’ er al concreet waren gesloten. Wel een paar andere dingen.
Dat het uiteraard mogelijk is zonder VPN en gerommel met je bandbreedte, zonder zorgen via een veilige cloudverbinding, je naar hartenlust uit te leven met je ontwerptaken en daarover eveneens digitaal in de slag te gaan met collega’s. En te betalen voor wat je gebruikt ‘as a Service’ – dus inclusief schaalbare infrastructuur en de benodigde ontwerp-, beheer- en andere software. Natuurlijk, of we allemaal George of een van zijn collega’s in eigen land willen bellen. En er was een aanbieding.
Bellen doen we natuurlijk nu alleen naar restaurants en cafés om een tafeltje te reserveren. Maar wellicht is toch goed om verder te kijken dan deze zomer. Maak er nu het kan in elk geval wat moois van.