
Sinds ik artikelen lees in The Economist over het ‘grote gevaar’ van de moderne robots, die allerlei banen in de middenlagen overbodig zullen maken, maak ik me druk over beeldvorming. Hoe wordt het beeld gevormd over allerlei vindingen, ontwikkelingen en technische innovaties? Ik kan er natuurlijk alleen maar naar gissen, aangezien ik niet weet hoe de redacties van The Economist, het NRC en De Wereld Draait Door naar de wonderlijke wereld van de techniek kijken.
In de reguliere media zou wellicht een gebrek aan technische kennis kunnen heersen, waardoor de interpretatie beïnvloed wordt door verhaallijnen uit films of andere populaire uitingen. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat robotica bepaalde taken en dus werk zal overnemen. BBC Click nam de moeite om naar Eindhoven te komen en een genuanceerd beeld neer te zetten van de robotica onderzoeken.
Een ander medium zorgt blijkbaar voor een ander beeld.
In de zorgsector ziet men investeringen in technologie als een grote kostenpost, waar op bezuinigd kan worden. Als men in de industrie gevraagd wordt, of wij bij de productie van tandpasta of kazen zonder automatisering kunnen, dan zal een glazige blik volgen, lijkt mij. Het beeld kan dan ook per sector vervormd worden.
De innovatieve bedrijvigheid in de elektronica kijkt in mijn ogen naar de kansen van de technologische doorbraken. Ik denk ook dat de medewerkers in deze sector met genot allerlei nieuwe gadgets tot zich nemen. Het is volgens mij vanzelfsprekend, dat die voortdurende pioniersgeest tot verbazingwekkende resultaten leidt. Daar wordt ook over verhaald in The Economist, maar ik proef steeds een onwetende smaak.
Ik zou graag een nieuwe Chriet Titulaer zien, in plaats van een hedendaagse Alexander Klöpping, als dat een beeld bij u vormt …
Paul Petersen, FHI