Ronald van Kempen Sekèt vertelt in deze blog over de oorzaken van het omvallen van hijskranen. Van Kempen Sekèt is safety manager, hogere veiligheidskundige, machineveiligheidsexpert en ATEX professional.
Er vallen nog wel eens hijskranen om. In 2017 vielen er 11 om en in 2018 vielen er 19 kranen om.
“We zijn erin gedoken om uit te zoeken waardoor dat komt”, zegt Ronald van Kempen Sekèt De conclusie is dat we met name wat fouten zien in het besturingsgedeelte.
Een stukje uit de blog:
Je moet als machinist weten hoeveel je gaat tillen. Dat is niet altijd even gemakkelijk om precies te weten. Men vertrouwt op een stukje software indien die aanwezig is. Meestal is er een display aanwezig in de kraan waar ze het een en ander op kunnen aflezen. De sensoriek geeft dan in combinatie met de PLC data door. In nieuwere kranen is vaak een gewichtsmeting aanwezig in veel oudere kranen nog niet. Dat wil niet zeggen dat die gewichtsmeting automatisch bij de beveiliging hoort.
Zodra je gaat hijsen en de last is bijvoorbeeld een cm van de grond dan moet het veiligheidssysteem al aangeven of de last te zwaar is of niet. Is die te zwaar (>9%) dan moet het systeem het hijsen blokkeren en kan de last alleen nog maar naar beneden toe. Het systeem moet zodanig gebouwd zijn dat zelfs bij 110% van het maximale gewicht de kraan nog niet kan omvallen (staat in de norm). De vraag is krijg je de waarschuwing op tijd dat je niet meer moet tillen? Komt die op tijd en ga je toch door dan is het een bedieningsfout. Krijg je de waarschuwing niet op tijd – als de sensoriek niet goed is afgesteld- heb je ook meer kans op omvallen.
Luister verder op:
Spotify: Podcast: Verhalen in Veiligheid by Hubcreations
“Kranen vallen niet om door bedieningsfouten, maar met name door de hardware en de software.”