Categories: Actueel

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

CEO Robert Dingemanse van Pal-V: "Dit is een volgende stap in de groei van ons bedrijf. Pal-V levert in 2020 de eerste serie van de Pal-V Liberty voor mobiliteit tussen steden en dorpen. Deur-naar-deur-verkeer door te rijden in de stad en te vliegen buiten de stad: de eerste commerciële vliegende auto ooit. Met deze overeenkomst gaan we weer een stap verder en richten we ons ook op mobiliteit binnen de stad. Samen met NLR ontwikkelen we de techniek voor een elektrisch aangedreven toestel dat zonder tussenkomst van een piloot personen in de stad van hub naar hub brengt. Een aantal technologieën die we daarvoor samen ontwikkelen zijn ook toepasbaar in onze huidige markt."

Urban Air Mobility

Om Urban Air Mobility te verbeteren zijn er veel aspecten om rekening mee te houden: veilig gebruik van het luchtruim – voor personen in de lucht en daaronder op de grond, beperking van (geluids)hinder en efficiënte en duurzame voortstuwing. Daarnaast geldt dat certificering tijdig en op een goede manier aan bod moet komen. "De kennis en kunde van beide partijen in combinatie met de faciliteiten van NLR, zoals het RPAS (Drones) Test Center met afgesloten luchtruim, meerdere windtunnels en het onderzoekscentrum op het gebied van composiet en 3D-printing, stelt ons in staat om een concept te ontwikkelen dat invulling geeft aan een toekomstbeeld waarin personen en goederen door steden en stedelijke gebieden kunnen reizen waarbij de congestie niet toeneemt", stelt Collin Beers van NLR.

Stadsvliegen als dienst

"Voor Pal-V ligt de focus op ‘Personal Air Mobility’, oftewel het vervoeren van personen door de lucht, wat een heel grote wereldmarkt wordt de komende decennia", zegt Dingemanse. "Om een elektrisch en autonoom luchtwaardig prototype mogelijk te maken voor stadsmobiliteit nemen we iedereen uit de keten mee in het proces: creator, operator en regulator. Dus inclusief partnervorming zoals met een partij die dit als een dienst kan aanbieden om personen te vervoeren. Zo hoeft niet iedereen in de toekomst zelf een vliegende auto te bezitten om er toch mee te kunnen reizen. Ook dat helpt natuurlijk om de congestie te verminderen. Dit is dezelfde aanpak die we gebruikt hebben bij de realisatie van ons eerste product, de Pal-V Liberty. De know-how die daarbij is opgebouwd is de basis voor dit volgende project."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

17 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

19 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

19 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

20 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

20 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

1 dag ago