Maar weinig mensen gaan naar een groot warenhuis of een winkelcentrum om heel doelgericht iets te kopen – en vaak komen ze dan nog met iets totaal anders naar buiten. Warenhuizen willen natuurlijk graag weten op welke gronden zulke beslissingen worden genomen. Er kunnen veel factoren een rol spelen, zoals gemak, verkoopadvies, prijs of productpresentatie. Ook de plaats van een product in de winkel is belangrijk.
Om dat alles onopvallend te registreren heeft het Amerikaanse VideoMining met steun van de National Science Foundation een systeem gemaakt op basis van videocamera’s aan het plafond van de winkelruimte, dat de gangen van de bezoeker bekijkt. De shoppers zijn daarbij geanonimiseerd; zij bestaan in het programma alleen al nummer. Maar de afgelegde weg en de plekken waar ze langer rondkijken worden gedocumenteerd en later wiskundig geanalyseerd. Zo zijn ook plekken te lokaliseren die door klanten kennelijk worden gemeden, bijvoorbeeld omdat ze afgelegen zijn of weinig interessants te bieden hebben. Door het gedrag van de klant tijdens zijn aanwezigheid te analyseren, kunnen ook de beslismomenten worden gevonden: wanneer, waar en waarvoor kiest de klant.
Enkele resultaten zijn al bekend: zo geven klanten vooral de voorkeur aan brede gangpaden. De merkentrouw is lang niet zo groot als tot nu toe werd verondersteld. En vrouwen shoppen langer dan mannen (maar dat vermoedde iedereen al).