Philips heeft goede jaarcijfers, maar slecht eerste kwartaal door brand

Geplaatst op 30 januari 2019 om 14:09 uur
Philips heeft goede jaarcijfers, maar slecht eerste kwartaal door brand
De omzet van Philips is in 2018 met 5%gestegen naar 18,1 miljard euro. De orderontvangst nam toe met 10%. In het eerste kwartaal van 2019 verwacht het bedrijf echter een omzetderving door de brand bij Prodrive.

Het gaat om ongeveer 50 miljoen euro in de medische hoek die financiëel topman Abhijit Bhattacharya nog dit jaar verwacht in te lopen.


Philips heeft voorts voorgesteld om het dividend met 6% te verhogen naar 0,85 euro per aandeel. Ook start het een nieuw aandelenterugkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard.


"We gingen in de loop van het jaar door met het boeken van vooruitgang en realiseerden in het vierde kwartaal een groei van de vergelijkbare omzet van 5%, met een goede eencijferige groei in onze Diagnosis & Treatment activiteiten, een lage eencijferige groei in onze Personal Health activiteiten, in lijn met onze verwachtingen voor dit jaar, en hogere royalty's op intellectueel eigendom", zegt CEO Frans van Houten. "De groei van vergelijkbare orderontvangst in de Connected Care & Health Informatics activiteiten, die de 10% groei van de vergelijkbare orderontvangst voor de hele Groep bepaalde, ervaar ik als bemoedigend. De gecorrigeerde Ebita-marge steeg met 70 basispunten, ondanks een negatief wisselkoerseffect van 40 basispunten."


Het bedrijfsresultaat nam toe naar 1.719 miljoen euro, vergeleken met 1.517 miljoen in 2017. De totale operationele kasstroom bedroeg 1,8 miljard, vergeleken met 1,9 miljard in 2017; de vrije kasstroom bedroeg 984 miljoen, met inbegrip van een uitstroom van 176 miljoen in verband met het verlagen van de risico's van pensioenaansprakelijkheid en een vervroegde aflossing van obligaties, vergeleken met 1.185 miljoen in 2017.

 
© Engineersonline.nl