EO

Eerste Nederlandse waterstof taxivloot met 35 Toyota’s Mirai

24 juni 2019 om 11:33 uur -

Eerste Nederlandse waterstof taxivloot met 35 Toyota’s Mirai

Den Haag heeft de eerste Nederlandse waterstof taxivloot. Hij bestaat uit 35 Toyota’s Mirai die Noot Personenvervoer zal inzetten voor WMO-vervoer (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Jaarlijks maken zo’n 15.000 mensen gebruik van deze service.

De gemeente Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven met de uitdaging om als contractpartner het vervoer CO2-neutraal in te vullen. Martijn Kersing, directeur Noot Personenvervoer: "Dat wij hebben ingezet op waterstof is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden. Met dit project zetten wij de eerste waterstof taxivloot in Nederland in. Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs waar op dit moment al 100 Toyota's Mirai rijden."

 

Stoot alleen water uit

De Toyota Mirai heeft een door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee extreem sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van drie lagen met koolstof versterkt kunststof zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Mirai volgens Toyota 100% emissievrij.

 

In enkele minuten te tanken

De actieradius van de Toyota Mirai is vergelijkbaar met die van een benzineauto. Bovendien is de Mirai snel en gemakkelijk te tanken. Het enige verschil is dat je geen liters tankt maar kilo's. En doordat het tanken slechts enkele minuten in beslag neemt, is de Mirai geschikt voor het afleggen van grotere afstanden.

 

'Waterstof kan de maatschappij decarboniseren'

Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: "Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk."

 

Reacties (1)

Prachtig idee en schoon in de stad. Maar hoe schoon wordt waterstof geproduceerd? Hoeveel energie kost het om waterstof in grote hoeveelheden te produceren? en hoe staat het met de levensduur van de brandstofcel die waterstof omzet naar elektriciteit waarmee de auto wordt aangedreven? Wat is de efficiency van de totale keten?
Frans van den Beemt, 25 juni 2019 12:46
 

Product van de maand

RSS
In-cylinder potentiometer voor hydraulische cilinders

Althen Sensors & Controls introduceert nieuwe lineaire positiesensoren: magnetorestrictieve sensoren en in-cylinder...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden