13 oktober 2021 om 14:41 uur -
Een open deur? Misschien. Maar tegelijk lijkt de branche zich niet volledig bewust van de kansrijke positie waar zij zich momenteel in bevindt. Het hele land - om niet te zeggen heel Europa, en eigenlijk de hele wereld - gaat zijn energiegebruik de komende decennia drastisch terugbrengen. Maar niemand wil minderen door minder te doen. Dus kan het alleen door het slimmer te doen. En op dat gebied heeft de aandrijftechniek stevige troeven in handen.
"Alles wordt straks sowieso aangedreven door elektromotoren", zegt Leo Smit van Smart Trackers. "Dat is nu wel duidelijk. Net zoals je nu geen nieuwbouwwoning meer bouwt met een gasaansluiting en zoals de hele automotive zich omvormt naar elektrisch, zo moet de industrie binnenkort ook om. Maar ze hebben geen idee hoe dat moet. Dus degene die hen de weg kan wijzen en een goede propositie biedt, die heeft straks een enorme stap voor op zijn concurrenten die dat niet kunnen."
Maarten van Werkhoven van TPA Adviseurs wist dankzij het KEEA auditprogramma ‘Energie Efficiënte Aandrijvingen' te vertellen dat de terugverdientijd voor energiebesparende maatregelen in de industrie gemiddeld 3 jaar beslaat. Nog los van eventuele andere voordelen die je in je programma kunt opnemen, zoals besparing op onderhoudskosten. "Dat is dus een absoluut aantrekkelijke businesscase, alleen financieel al. Toeleveranciers kunnen zorgen dat ze goede concepten aanbieden om de industrie over de streep te trekken. Ik zou aanraden om te investeren in capaciteit voor onderzoek en advies. Analyses maken, de klant adviseren. Dat biedt veel kansen voor business op termijn. Ik denk zelfs dat het dé toekomst is."
Het grootste obstakel? Menskracht. Maar daarvoor kwam een oplossing uit de zaal. "Ik werk bij de Hanze Hogeschool en wij zijn altijd op zoek naar mooie cases. Studenten kunnen dan het monnikenwerk doen. Dan sla je meerdere vliegen in één klap: de studenten maken kennis met de materie, en je creëert meteen boodschappers naar de industrie."
Geurt van Bennekom van Eaton maakte - naast een zeer gedegen verhaal over nieuwe en te verwachten regelgeving en de effecten daarvan op motoren en frequentieregelaars - inzichtelijk hoe véél we wel niet moeten besparen. "In de EU moeten we 102 TWh besparen tot 2030. In Nederland gebruiken we 119 TWh. Dus de oplossing is simpel: knip Nederland maar van het net af, dan ben je er."
Smit: "Er komt een regeling dat mkb-ers ook meer op energieverbruik moeten gaan sturen, met iemand die daarvoor verantwoordelijk is in een accountant-achtige rol. Wie denkt dat dat wel meevalt, heeft een verkeerd idee. Over twee jaar heeft de industrie een CO2-prestatieladder, net als de bouw. We hebben pijnprikkels nodig om te veranderen. En de overheid als aanbesteder gaat daarvoor zorgen."
Bekijk hier de foto's van het event
Gerelateerd nieuws
Vanaf 21 juni is de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) open met een nieuw thema: Waterstof en Groene Chemie. Hiervoor is €30 miljoen beschikbaar. De regeling is open tot 10 januari 2023. Wie het…
Structurele personeelstekorten stellen de technologische industrie voor grote uitdagingen, stelt ING: alles moet wijken om de toch al hoge productiviteit verder op te voeren. Het optimaal inzetten van digitale…
In NEN 4288: 2020 NL ‘Bedrijfsvoering van batterij-energieopslagsystemen’ is te lezen wat de eisen voor veilige bedrijfsvoering van batterij-opslagsystemen zijn. Maar wat veilige bedrijfsvoering inhoudt, daar zijn de…
Laatste nieuws
Bijna een derde van de HR-beslissers (31%) ergert zich aan onbekwame sollicitanten die op technische vacatures afkomen. Opvallend, aangezien de meerderheid (63%) van de HR-beslissers vindt dat tijdens sollicitaties meer…
Hoogleraar energie-economie Machiel Mulder geeft in zijn boek 'Energietransitie: Eerst snappen, dan doen' een overzicht in de kosten en economische effecten van de energietransitie.
Beter beveiligde netwerk- en informatiesystemen en een meldplicht voor ernstige cyberincidenten moeten de digitale veiligheid in de Europese Unie (EU) flink gaan verhogen. De belangrijkste spelers in de…
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Lineaire aandrijf componenten en oplossingen
Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Leverancier van technische standaardveren en normdelen, leverbaar uit voorraad.
Kennis meest gelezen