02 december 2020 om 11:30 uur -
Avontuur en inventiviteit zitten in het bloed van de gebroeders Paul en Hansen Hoepner. In 2012 fietsten ze 13.600 km van Berlijn naar Shanghai. In 2015 reisden ze rond de wereld in slechts 104 dagen, zonder geld, zonder contacten en zonder social media.
Met het zelf ontworpen en pedaal-aangedreven amfibische voertuig Urmel, willen de broers nu in Alaska binnen zes maanden een afstand afleggen van 4000 km. "Urmel is zo ontworpen, dat het off-road kan rijden, over hellingen, sneeuw en ijs, in het open veld en op rivieren. Urmel kan ook drijven, rollen en lopen", zegt Paul Hoepner.
Extreme condities, vooral voor de lagerpunten: metalen lagers bleken al snel ongeschikt te zijn, omdat ze zwaarder zijn en smeermiddelen vereisen, die er uit spoelen zodra ze in contact komen met water en zeep in de omgeving. Ook gaat er vuil hechten aan het smeermiddel hetgeen het lager blokkeert. Slijtvaste iglidur glijlagers en taatslagers gemaakt van high-performance polymeren vormen daarom de optimale oplossing. Hun smeermiddelvrije eigenschap en lage gewicht waren de doorslaggevende criteria voor gebruik in Urmel.
Het speciale ontwerp van het chassis vraagt eveneens om waterbestendige lagers als speciale oplossingen. Daarom besloten de gebroeders Hoepner om glijlagers en halffabrikaten van igus te gebruiken. "We konden zelf taatslagers en flensbussen draaien uit het high-performance polymeer iglidur J, die worden gebruikt in de ophanging van de hoofdas, de pedalen of de trekstang," aldus Paul Hoepner . Naast het feit dat het smeermiddelvrij is, wordt iglidur J vooral gekenmerkt door haar lage wrijvingscoëfficient. De uitvinders kozen voor de iglidur glijlagers van het materiaal iglidur G in de besturing, in de wielen, in het lager van de aandrijfkabels en de aandrijfas. Om de versnellingsbediening te kunnen monteren in een krappe installatieruimte met de minst mogelijke weerstand, vertrouwen de uitvinders op glijfolies. De slijtvaste tribo-tape gemaakt van het FDA-conforme materiaal iglidur A160 reduceert de wrijving van de metalen componenten en daarmee de aandrijfenergie.
Gerelateerd nieuws
MIT-ingenieurs hebben een concept bedacht voor de voortstuwing van vliegtuigen waarvan ze schatten dat het 95 procent van de stikstofoxide-uitstoot in de luchtvaart kan elimineren en daarmee het aantal bijbehorende…
Een onderzoeksteam van Sandia National Laboratories (VS) heeft machine learning gebruikt om lastige materiaalkundige berekeningen meer dan 40.000 keer sneller dan normaal uit te voeren. Hun resultaten kunnen een…
‘Dit bestaat niet’, hoorden UvA-onderzoekers Gadi Rothenberg en Albert Alberts herhaaldelijk toen ze in 2010 bij toeval 100% bioplastic ontdekten. Nu tien jaar later is er in samenwerking met meubelfabrikant…
Laatste nieuws
In de kerncentrale van Leningrad is een robot getest die de koeltank voor nucleair afval kan inspecteren en repareren zonder dat deze eerst hoeft te worden geleegd. De tank voor gebruikte splijtstof is een constructie…
50% van de engineers ervaart effecten van de Coronapandemie. Niet zozeer doordat ze hun baan verliezen (11%) als wel op het gebied van werkgeluk. Dat stelt detacheringsbureau Comaen op basis van onderzoek tussen 1…
Zoals angstige passagiers vaak worden gerustgesteld, kunnen commerciële vliegtuigen gemakkelijk blijven vliegen, zelfs als een van de motoren stopt met werken. Maar voor quadcopters is het uitvallen van een motor een…
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Partner in aandrijf- en opspantechniek
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Kennis meest gelezen