EO
Laatste bedrijfsnieuws:

Vind bedrijfsnieuws in:

Smeermiddelvrij het ijs op in Alaska

02 december 2020 om 11:30 uur -

Urmel's smeermiddelvrije rentree op het ijs

De gebroeders Hoepner uit Berlijn bouwden het amfibische voertuig Urmel om door Alaska reizen. Om ervoor te zorgen dat de Urmel kan rijden over heuvels en door dalen en over ijs en sneeuw, zijn lichtgewicht en slijtvaste lagers nodig. Met de hulp van igus, kozen de jonge uitvinders voor smeermiddelvrij iglidur tribo-polymeren.

Avontuur en inventiviteit zitten in het bloed van de gebroeders Paul en Hansen Hoepner. In 2012 fietsten ze 13.600 km van Berlijn naar Shanghai. In 2015 reisden ze rond de wereld in slechts 104 dagen, zonder geld, zonder contacten en zonder social media.

 

Met het zelf ontworpen en pedaal-aangedreven amfibische voertuig Urmel, willen de broers nu in Alaska binnen zes maanden een afstand afleggen van 4000 km. "Urmel is zo ontworpen, dat het off-road kan rijden, over hellingen, sneeuw en ijs, in het open veld en op rivieren. Urmel kan ook drijven, rollen en lopen", zegt Paul Hoepner.

 

Extreme condities, vooral voor de lagerpunten: metalen lagers bleken al snel ongeschikt te zijn, omdat ze zwaarder zijn en smeermiddelen vereisen, die er uit spoelen zodra ze in contact komen met water en zeep in de omgeving. Ook gaat er vuil hechten aan het smeermiddel hetgeen het lager blokkeert. Slijtvaste iglidur glijlagers en taatslagers gemaakt van high-performance polymeren vormen daarom de optimale oplossing. Hun smeermiddelvrije eigenschap en lage gewicht waren de doorslaggevende criteria voor gebruik in Urmel.

 

Slijtvaste speciale oplossingen gemaakt van tribo-polymeren

Het speciale ontwerp van het chassis vraagt eveneens om waterbestendige lagers als speciale oplossingen. Daarom besloten de gebroeders Hoepner om glijlagers en halffabrikaten van igus te gebruiken. "We konden zelf taatslagers en flensbussen draaien uit het high-performance polymeer iglidur J, die worden gebruikt in de ophanging van de hoofdas, de pedalen of de trekstang," aldus Paul Hoepner . Naast het feit dat het smeermiddelvrij is, wordt iglidur J vooral gekenmerkt door haar lage wrijvingscoëfficient. De uitvinders kozen voor de iglidur glijlagers van het materiaal iglidur G in de besturing, in de wielen, in het lager van de aandrijfkabels en de aandrijfas. Om de versnellingsbediening te kunnen monteren in een krappe installatieruimte met de minst mogelijke weerstand, vertrouwen de uitvinders op glijfolies. De slijtvaste tribo-tape gemaakt van het FDA-conforme materiaal iglidur A160 reduceert de wrijving van de metalen componenten en daarmee de aandrijfenergie.

 

Ondersteuning gevraagd

Igus ondersteunt samen met andere bedrijven het project van de jonge uitvinders uit Berlijn. De twee Hoepner broers zijn momenteel op zoek naar verdere sponsoren zodat Urmel volgend jaar haar reis door Urmel kan starten.
Contactgegevens
Bedrijfsnaam
Igus Nederland
Meer informatie
Bedrijfsprofiel

Gerelateerd nieuws

95 procent minder stikstofoxide met hybride-elektrisch vliegtuig

MIT bedenkt emissiecontrolesysteem voor vliegtuigen

MIT-ingenieurs hebben een concept bedacht voor de voortstuwing van vliegtuigen waarvan ze schatten dat het 95 procent van de stikstofoxide-uitstoot in de luchtvaart kan elimineren en daarmee het aantal bijbehorende…

Kan machine learning de ontwerpcyclus van technologie 40.000 keer versnellen?

Kan machine learning de ontwerpcyclus van technologie 40.000 keer versnellen?

Een onderzoeksteam van Sandia National Laboratories (VS) heeft machine learning gebruikt om lastige materiaalkundige berekeningen meer dan 40.000 keer sneller dan normaal uit te voeren. Hun resultaten kunnen een…

Van kleefprut naar plantaardige stoel

Van kleefprut naar plantaardige stoel

‘Dit bestaat niet’, hoorden UvA-onderzoekers Gadi Rothenberg en Albert Alberts herhaaldelijk toen ze in 2010 bij toeval 100% bioplastic ontdekten. Nu tien jaar later is er in samenwerking met meubelfabrikant…

Laatste nieuws

Russische robot repareert nucleaire afvaltank vol boorzuur (video)

Russische robot repareert nucleaire koeltank vol boorzuur (video)

In de kerncentrale van Leningrad is een robot getest die de koeltank voor nucleair afval kan inspecteren en repareren zonder dat deze eerst hoeft te worden geleegd. De tank voor gebruikte splijtstof is een constructie…

Heeft corona effect op werkgeluk onder technische professionals?

Heeft Corona effect op het werkgeluk van engineers?

50% van de engineers ervaart effecten van de Coronapandemie. Niet zozeer doordat ze hun baan verliezen (11%) als wel op het gebied van werkgeluk. Dat stelt detacheringsbureau Comaen op basis van onderzoek tussen 1…

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt (video)

Zoals angstige passagiers vaak worden gerustgesteld, kunnen commerciële vliegtuigen gemakkelijk blijven vliegen, zelfs als een van de motoren stopt met werken. Maar voor quadcopters is het uitvallen van een motor een…

Meer nieuws »

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Gratis nieuwsbrief

EOL