EO
Laatste bedrijfsnieuws:

Vind bedrijfsnieuws in:

Daimler ontwikkelt automatische 3D-printfabriek

14 mei 2019 om 13:35 uur -

De NextGenAM proeffabriek met de EOS 3D-printers, robots en een Kasto zaagmachine voor de scheiding van de componenten van de dragerplaat.

Wat in mei 2017 begon als een visie, is deze maand succesvol afgerond. In het zogeheten NextGenAM-project hebben Premium Aerotec, EOS en Daimler een toekomstfabriek ontwikkeld voor de geautomatiseerde additieve productie van aluminium onderdelen voor de automobiel- en ruimtevaartindustrie. Het resultaat is een verlaging van de productiekosten tot 50% in vergelijking met eerdere 3D-printsystemen.

Premium Aerotec is ‘s werelds eerste onderdelenfabrikant die 3D-geprinte componenten van titaniumlegeringen voor Airbus-vliegtuigen in serieproductie levert. Het bedrijf is een wereldwijde speler in de lucht- en ruimtevaartindustrie. De kernactiviteit is de ontwikkeling en productie van vliegtuigconstructies van metaal en koolstofvezelcomposieten. "In de vliegtuigbouw is Premium Aerotec nu al een internationale pionier op het gebied van metallisch 3D-printen. Deze expertise moet nu verder worden uitgebreid en met succes worden toegepast in andere sectoren", zegt Thomas Ehm, CEO van Premium Aerotec.


Het geheim van de nieuwe productielijn schuilt in een uitgekiende, schaalbare additieve keten, die volledig geautomatiseerd is. Dat betekent geen handmatige werkzaamheden vanaf de gegevensvoorbereiding en centrale poedertoevoer via het eigenlijke 3D-printproces tot aan de warmtebehandeling, de kwaliteitsborging en de scheiding van de componenten van de dragerplaat. De technische kern van het systeem is de industriële 3D-metaalprinter EOS M 400-4 voorzien van vier lasers. Een onbemand transportsysteem en een robot zorgen voor een soepele doorgang van de onderdelen door de gehele productielijn.

 

Onderdelen

De productie is volledig schaalbaar: de capaciteit van de fabriek kan worden uitgebreid door de productielijnen te dupliceren. Dit belooft verdere besparingen naarmate het aantal eenheden toeneemt. De huidige proeffabriek kan automatisch componenten in seriekwaliteit produceren. Onderdelen voor Daimler worden nu al geproduceerd in de nieuwe technologielijn: voor de vrachtwagensector is het eerste reserveonderdeel van Premium Aerotec al in gebruik. Dit is een houder voor de dieselmotor van de vrachtwagen.


Het 3D-printproces is geschikt voor reserveonderdelen, omdat weinig benodigde onderdelen in geval van een gereedschapsfout vaak goedkoper kunnen worden gereproduceerd dan bij conventioneel zand- of spuitgieten. De eerste aanvragen voor 3D-geprinte aluminium busonderdelen worden momenteel onderzocht in het 3D-printing Center of Competence van Daimler Buses. Daarnaast wordt ook de analyse van geschikte toepassingen in de sector personenauto's overwogen.

 

Zeer kleine series

"Additieve productie is ook geschikt voor zeer kleine series nieuwe voertuigen (gelimiteerde oplage). De gerichte ontwikkeling van onderdelen specifiek voor 3D-print kan de productiekosten verder verlagen en de kwaliteit optimaliseren", denkt Jasmin Eichler, Head of Future Technologies bij Daimler. "3D-printen is ook bijzonder nuttig bij de voorontwikkeling van voertuigen, zowel met verbrandingsmotoren als voor elektrische auto's. De kleine hoeveelheden die nodig zijn, kunnen vaak goedkoper en sneller worden geproduceerd met additieve productie dan met conventionele productieprocessen."


Onderdelen voor nieuwe voertuigen kunnen al in de ontwerpfase geoptimaliseerd worden voor 3D-print, wat verdere kostenvoordelen belooft. Bovendien levert 3D-print gewichtsvoordelen op, wat vooral interessant is voor elektrische voertuigen. Voor wat betreft reserveonderdelen heeft 3D-print het voordeel dat er op opslagkosten kan worden bespaard. De onderdelen worden dan tenslotte ‘on demand' geproduceerd.

 

Productkwaliteit

Voor onderdelen voor de lucht- en ruimtevaart werd een aluminium-magnesium-scandium-legering (bekend als Scalmalloy) met een hoge sterkte gebruikt. Voor de automobielsector is een klassieke aluminiumlegering (AlSi10Mg) gebruikt waarvan de materiaaleigenschappen in de loop van het proefproject voortdurend zijn verbeterd. Onder andere de materiaalsterkte en de oppervlaktekwaliteit zijn aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de start van de samenwerking twee jaar geleden. Nadat de kwaliteitscontroles met veelbelovende resultaten zijn doorstaan, is een audit volgens de specificaties van de strenge industrienorm VDA 6.3 in voorbereiding. Bij Daimler is dit een voorwaarde voor de levering van seriecomponenten voor een leverancier van contract 3D-printwerk.

Gerelateerd nieuws

Rusland onthult Laika, zijn volgende generatie nucleaire aanvalsonderzeeër

Rusland onthult Laika, zijn volgende generatie nucleaire aanvalsonderzeeër

Rusland werkt aan een nieuw type kernonderzeeërs. De Laika, vernoemd naar een Siberisch sneeuwhondenras, is Moskou’s eerste nieuwe nucleaire aanvalsonderzeeër in bijna 50 jaar.

Razendsnel piepkleine 3D-printjes maken

Een piepklein 3D-printje in 30 seconden

Aan de EPFL is een methode ontwikkeld voor het 3D-printen van kleine, zachte objecten. Het proces kost nog geen 30 seconden.

Boeing vindt metaal, gereedschap en poetslappen in brandstoftanks

Boeing vindt metaal, gereedschap en poetslappen in brandstoftanks

De bouwers van Boeings 737 MAX hebben stukjes metaal, gereedschap en zelfs lappen stof achtergelaten in de brandstoftanks. De vliegtuigbouwer inspecteert momenteel 400 al afgebouwde, maar nog niet opgeleverde toestellen.…

Laatste nieuws

Inzoomen op het higgsdeeltje

Inzoomen op het higgsdeeltje

Wat zijn de onbekende karakteristieken van het fameuze higgsdeeltje? En hoe kun je alle bestaande higgsmetingen samen interpreteren? Dat zijn twee centrale vragen in een nieuw onderzoek dat een samenwerkingsverband van…

Data onderscheppen uit het licht in een glasvezel

Data onderscheppen uit het licht in een glasvezel

Kunnen hackers het licht uit glasvezelkabels vangen en zo vertrouwelijke informatie onderscheppen of de verbinding overnemen? Niet als het aan onderzoekers van de Universiteit Twente ligt. Zij ontwikkelden een…

Warmte opslaan in was met nanodeeltjes grafeen

Warmte opslaan in was met nanodeeltjes grafeen

Nu de samenleving zich afwendt van fossiele brandstoffen groeit het belang van duurzame materialen voor verwarmingssystemen. Faseovergangsmaterialen (Phase Change Materials, PCMs) zoals parafinewas zijn veelbelovende…

Meer nieuws »

Product van de maand

RSS
Semiflexibele printplaten (PCB)

Semiflexibele printplaten bestaan uit gespecialiseerde FR-4-materialen en worden gemaakt volgens een specifieke...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Gratis nieuwsbrief

EOL