Autorecycling: de opvallendste feiten van 2023

In Nederland halen ARN en 238 ketenpartners mooie resultaten op het gebied van autorecycling. Het bedrijf heeft tien opvallende feiten van het afgelopen jaar op een rijtje gezet.

Foto: ARN
  1. Afgedankte auto’s werden voor 98,7% nuttig toegepast. 25,6% werd gerealiseerd door autodemontagebedrijven. De overige 73,1% is behaald door de shredderbedrijven en postshredder fabriek. Slechts 1,3% van het totale gewicht van een afgedankte auto kon niet nuttig worden toegepast.
  2. Het recyclingpercentage van 98,7% bestond voor 88,1% uit product- (reuse) en materiaalhergebruik (recycling) en voor 10,6% uit energieterugwinning of een andere nuttige toepassing.
  3. Het aandeel product- en materiaalhergebruik is in 2023 iets toegenomen ten opzichte van 2022. Dat komt doordat het aandeel hergebruik bij autodemontagebedrijven is gestegen.
  4. Het aandeel sloopauto’s dat bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven is gedemonteerd steeg naar 83,7% (2022: 80,9%).
  5. Een afgedankte auto voor demontage woog gemiddeld 1.083 kg. Dat is 11 kilo meer dan in 2022.
  6. Er werd in totaal een historisch laag aantal auto’s afgemeld voor demontage: 159.262 voertuigen ten opzichte van 176.887 in 2022.
  7. 133.224 afgedankte auto’s werden door bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven gedemonteerd.
  8. De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt was eind 2023 19 jaar en 7 maanden. Een stijging met twee maanden ten opzichte van 2022.
  9. De omvang van het Nederlandse wagenpark is in 2023 met 2% toegenomen.
  10. De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens was in 2023 € 22,50. Dat was € 2,50 minder ten opzichte van het jaar ervoor. Per 1 januari 2024 is de bijdrage nog verder verlaagd naar € 20,- per auto.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *