4 jul. 2024
1 minuut
In Nederland halen ARN en 238 ketenpartners mooie resultaten op het gebied van autorecycling. Het bedrijf heeft tien opvallende feiten van het afgelopen jaar op een rijtje gezet.
- Afgedankte auto’s werden voor 98,7% nuttig toegepast. 25,6% werd gerealiseerd door autodemontagebedrijven. De overige 73,1% is behaald door de shredderbedrijven en postshredder fabriek. Slechts 1,3% van het totale gewicht van een afgedankte auto kon niet nuttig worden toegepast.
- Het recyclingpercentage van 98,7% bestond voor 88,1% uit product- (reuse) en materiaalhergebruik (recycling) en voor 10,6% uit energieterugwinning of een andere nuttige toepassing.
- Het aandeel product- en materiaalhergebruik is in 2023 iets toegenomen ten opzichte van 2022. Dat komt doordat het aandeel hergebruik bij autodemontagebedrijven is gestegen.
- Het aandeel sloopauto’s dat bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven is gedemonteerd steeg naar 83,7% (2022: 80,9%).
- Een afgedankte auto voor demontage woog gemiddeld 1.083 kg. Dat is 11 kilo meer dan in 2022.
- Er werd in totaal een historisch laag aantal auto’s afgemeld voor demontage: 159.262 voertuigen ten opzichte van 176.887 in 2022.
- 133.224 afgedankte auto’s werden door bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven gedemonteerd.
- De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt was eind 2023 19 jaar en 7 maanden. Een stijging met twee maanden ten opzichte van 2022.
- De omvang van het Nederlandse wagenpark is in 2023 met 2% toegenomen.
- De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens was in 2023 € 22,50. Dat was € 2,50 minder ten opzichte van het jaar ervoor. Per 1 januari 2024 is de bijdrage nog verder verlaagd naar € 20,- per auto.
Het laatste nieuws