Categories: Actueel

Augmented reality bij de productie van vliegtuigtanks

“We ontwikkelen software die helpt bij het bouwen en onderhouden van vliegtuigtanks. Het doel is de flexibiliteit van de medewerkers te verhogen, de werkzaamheden te versnellen en de processen te koppelen en te optimaliseren”, zegt Christian Tesch van het Institut für Anthropomatik und Robotik aan het KIT. Veel verkeersvliegtuigen zijn niet in eerste instantie niet geschikt voor lange vluchten omdat de brandstoftanks te klein zijn. Om ze toch lange afstanden te kunnen laten afleggen zijn extra tanks nodig die regelmatig moet worden onderhouden. Daarvoor moet personeel via een krappe opening in de tanks klimmen. Bij het monteren van onderdelen, hebben ze vaak beide handen nodig, maar nieuwe medewerkers hebben ook een gebruiksaanwijzing nodig.

Handen vrij

“De AR-bril – op dit moment gebruiken we een Microsoft Hololens – laat de verschillende stappen in het blikveld van de technicus zien en die heeft zo de handen vrij om onderdelen te monteren of te repareren”, aldus Tesch. De bril beschikt over camera’s. Hiermee scant de werknemers vooraf speciale markers op de tank die bijvoorbeeld de exacte locatie en grootte aan de bril doorgeven. Op de echte tank wordt vervolgens een 3D-computermodel geprojecteerd. Zo kan personeel van buitenaf in de gesloten tank kijken, de constructie tot in detail begrijpen en zich stap voor stap laten begeleiden hoe ze bijvoorbeeld een leiding moeten monteren. Bovendien laat de bril met behulp van extra markeringen op de grond zien waar in de onderdelenvoorraad de benodigde onderdelen te vinden zijn. Deze worden door de bril herkend met behulp van vooraf ingeleerde markers. ”We koppelen het eigenlijke werk aan de tank met de lokalisering van objecten en komen zo tot een totaalconcept”, zegt Tesch 

Niet alleen voor AR-bril

Alle voor het concept noodzakelijke berekeningen worden direct in de bril gedaan. Bijkomende informatie over de toestand van de tank, de voortgang van het werk of de onderdelenvoorraad zijn afkomstig van een externe databank, zodat de gebruiker altijd over de meest actuele gegevens beschikt. De AR-bril wordt met gebaren en spraak bediend.
Het systeem wordt niet alleen voor AR-brillen ontwikkeld. “Veel mensen hebben tegenwoordig een smartphone of een tablet, die ook op het werk worden gebruikt. Daarom moet onze software in de toekomst ook met gangbare smartphones kunnen worden gebruikt“, zegt dr. Antonio Zea, die zich aan het Institut für Anthropomatik und Robotik met de ontwikkeling van software voor mobiele apparaten bezighoudt. In de komende jaren zal vermoedelijk ook de hardware voor AR-toepassingen verder verbeteren; AR-brillen kunnen kleiner en betaalbaarder, zodat de inzetbaarheid toeneemt.
Redactie Engineersonline

Recent Posts

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

5 minuten ago

Altair heeft Research in Flight overgenomen voor aerodynamische analyses

Altair heeft Research in Flight overgenomen, de ontwikkelaar van FlightStream. Dat is software voor computationele…

14 minuten ago

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

5 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

5 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

5 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

5 dagen ago