Veel bedrijven denken vaak ten onrechte dat als ze eenmaal de benodigde Atex-certificaten in bezit hebben voor hun motoren en reductoren, dat deze dan voor onbepaalde tijd hun geldigheid behouden. Niets is echter minder waar. De geldigheid van een Atex-certificaat kan namelijk verlopen als motoren en/of reductoren niet op de juiste wijze worden onderhouden.
Inspelend hierop levert Stolk Transmission Services, één van de dochterondernemingen van de Stokvis Group, sinds kort Atex-service. Bij aanvang van deze service wordt begonnen met het uitvoeren van een inventarisatie. Hierbij wordt bepaald welke motoren risicovol zijn en in welke zone ze zich bevinden. Zodra de inventarisatie is afgerond, wordt een klantspecifiek onderhoudsplan opgesteld, teneinde ervoor te zorgen dat de Atex-certificering van de motoren en reductoren behouden blijft. Bij het bepalen van de benodigde onderhoudsactiviteiten wordt onder andere rekening gehouden met de omgevingsinvloeden, het verbruiksgedrag van de machine en de locatie waar de machine precies staat opgesteld.
Tijdens een Atex-servicebeurt wordt een trillingsanalyse en een visuele inspectie uitgevoerd. Verder worden er diverse elektrische metingen gedaan, de lagerconditie wordt bepaald met behulp van SPM- of ultrasoonmeting en de meetbare toleranties en toerentallen worden gemeten. Indien tijdens het uitvoeren van zo’n Atex-servicebeurt afwijkingen worden geconstateerd die de certificering of het productieproces in gevaar brengen, dan is het KEMA IEC ex03 gecertificeerde Stolk Transmission Services gemachtigd om een motor of reductor eventueel zonder originele fabrieksgegevens te reviseren, zodat deze weer binnen de geldende Atex-normering valt en het certificaat dus behouden blijft. Indien revisie geen optie meer is dan heeft Stolk Transmission Services de mogelijkheid om de motor of reductor in refit te leveren of uit te wisselen binnen het Total Motor Management systeem.