EO

Vraag over niet-voltooide machine

22 maart 2011 om 12:45 uur

Wanneer is iets een “niet-voltooide machine”? Moet een cilinder met een opgebouwd ventiel als een “niet-voltooide machine” worden beschouwd of blijft dit een component?

 

Als leverancier van pneumatiek componenten leveren wij aan klanten samengebouwde componenten. Bijvoorbeeld een pneumatiek cilinder met een opgebouwd ventiel.

 

Vra(a)g(en):

1.    Wanneer is iets een “niet-voltooide machine”?
2.    Moet een cilinder met een opgebouwd ventiel als een “niet-voltooide machine” worden beschouwd of blijft dit een component?
Als iets als niet-voltooide machine wordt beschouwd, moet een leverancier hier dan meer documentatie over verstrekken.
3.    Zo ja, welke informatie moet deze documentatie dan bevatten?

 

Antwoord(en):

Het verschil tussen een niet-voltooide machine en de voltooide machine is goed vastgelegd in de nieuwe Machinerichtlijn 2006/42/EG.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn opgesteld met gebruikmaking van de nieuwe Nederlandstalige gids voor de Machinerichtlijn.

Deze gids is te downloaden op de volgende link: http://bit.ly/NL-gids_MRL2006


1.    De definitie van een “niet-voltooide machine” is vastgelegd in artikel 2 lid g van Machinerichtlijn 2006/42/EG. Een “niet voltooide machine” is: een samenstel dat bijna een machine vormt maar dat niet zelfstandig een bepaalde toepassing kan realiseren. Een aandrijfsysteem is een niet voltooide machine.
Kortom, een niet-voltooide machine is een machine die nog niet voldoende is afgebouwd om zelfstandig een bepaalde toepassing te kunnen realiseren.
2.    Een losse cilinder is een component en een los ventiel is een component. Een combinatie van een losse cilinder met ventiel kan nog steeds geen bepaalde toepassing realiseren. Wordt de cilinder gekoppeld met een stuk mechanica dat een beweging kan uitvoeren ontstaat een aandrijfsysteem en dus een niet-voltooide machine.
3.    De documentatie-eisen van een niet-voltooide machine bestaan uit levering van een inbouwhandleiding en een inbouwverklaring (zie MRL Bijlage IIB). Bovendien dient de leverancier te beschikken over een Technisch Dossier volgens MRL Bijlage VIIB, dat 10 jaar lang moet worden bewaard.

Bovenstaand antwoord is afkomstig van:

FUSACON B.V., Functional Safety Consultants Nederland
Vogelenzangseweg 20, 4124 AS HAGESTEIN  
E :   info@fusacon.nl
P :   +31 (0) 347 352 519
F :   +31 (0) 877 843 520
W :  www.fusacon.nl

 

Video's

Veilige robotcel

Veilige robotcel

De samenwerking met robots is niet meer weg te denken uit de huidige industriële omgevingen.…

Lego-voorbeelden van complexe mechanische principes

Lego-voorbeelden van complexe mechanische principes

Het YouTube-kanaal van Redshoebox is gespecialiseerd in het maken van dynamische Lego-modellen,…

De hyperloop uitgelegd

De hyperloop uitgelegd

Om consumenten voor te lichten die misschien in de war zijn over wat de hyperloop eigenlijk is en…

Waarom de trein niet duurzamer is dan het vliegtuig

Waarom de trein niet duurzamer is dan het vliegtuig

Veel mensen pakken nu het kan het vliegtuig naar een zonnige bestemming. Vaak wordt de trein gezien…

Hoe print je een brein op een computerchip?

Hoe print je een brein op een computerchip?

Ons geheugen zit bijzonder complex en fascinerend in elkaar. We krijgen tijdens het leven veel…

Meer videos »

Laatste nieuws

Fraunhofer werkt aan industriële massaproductie brandstofcellen

Fraunhofer werkt aan industriële massaproductie brandstofcellen

In het onderzoeksproject H2FastCell werkt een onderzoeksteam van Fraunhofer IPA en Campus Schwarzwald samen met een industrieel consortium aan de ontwikkeling van een robotcel voor de geautomatiseerde…

Wereldprimeur: watertaxi op waterstof

Wereldprimeur: watertaxi op waterstof

In de scheepvaart zien we nog maar weinig toepassingen van waterstof . Dat komt doordat waterstof veel duurder is dan bijvoorbeeld diesel; het nog ontbreekt aan een goede infrastructuur zoals tankstations; en omdat…

HvA onderzocht verschillen tussen laptop voedingen

HvA onderzocht verschillen tussen laptop voedingen

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) testte de voedingen van laptops in opdracht van FHI en de Nederlandse EMC-ESD vereniging aan de hand van EMC-richtlijn. Doel van deze tests was om te onderzoeken of er verschillen waren…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Volledig metalen transponderschakelaar CTA

Met een volledig metalen behuizing is deze CTA een nóg sterkere variant dan de kunststof versie.

Agenda

15 september 2021, Den Bosch

Materials+Eurofinish+Surface

Hier komt materiaalkunde samen met oppervlaktetechniek.

15 september 2021, Den Bosch

Kunststoffen 2021

Ontmoetingsplek voor de kunststofketen in de Benelux

16 september 2021

Webinar Draadloze Netwerken in de industrie

Over de kenmerken van Bluetooth, Wireless LAN en Trusted Wireless en aspecten als bereik, topologie,...

Meer agendapunten »