22 maart 2011 om 12:45 uur
Als leverancier van pneumatiek componenten leveren wij aan klanten samengebouwde componenten. Bijvoorbeeld een pneumatiek cilinder met een opgebouwd ventiel.
1. Wanneer is iets een “niet-voltooide machine”?
2. Moet een cilinder met een opgebouwd ventiel als een “niet-voltooide machine” worden beschouwd of blijft dit een component?
Als iets als niet-voltooide machine wordt beschouwd, moet een leverancier hier dan meer documentatie over verstrekken.
3. Zo ja, welke informatie moet deze documentatie dan bevatten?
Het verschil tussen een niet-voltooide machine en de voltooide machine is goed vastgelegd in de nieuwe Machinerichtlijn 2006/42/EG.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn opgesteld met gebruikmaking van de nieuwe Nederlandstalige gids voor de Machinerichtlijn.
Deze gids is te downloaden op de volgende link: http://bit.ly/NL-gids_MRL2006
1. De definitie van een “niet-voltooide machine” is vastgelegd in artikel 2 lid g van Machinerichtlijn 2006/42/EG. Een “niet voltooide machine” is: een samenstel dat bijna een machine vormt maar dat niet zelfstandig een bepaalde toepassing kan realiseren. Een aandrijfsysteem is een niet voltooide machine.
Kortom, een niet-voltooide machine is een machine die nog niet voldoende is afgebouwd om zelfstandig een bepaalde toepassing te kunnen realiseren.
2. Een losse cilinder is een component en een los ventiel is een component. Een combinatie van een losse cilinder met ventiel kan nog steeds geen bepaalde toepassing realiseren. Wordt de cilinder gekoppeld met een stuk mechanica dat een beweging kan uitvoeren ontstaat een aandrijfsysteem en dus een niet-voltooide machine.
3. De documentatie-eisen van een niet-voltooide machine bestaan uit levering van een inbouwhandleiding en een inbouwverklaring (zie MRL Bijlage IIB). Bovendien dient de leverancier te beschikken over een Technisch Dossier volgens MRL Bijlage VIIB, dat 10 jaar lang moet worden bewaard.
Bovenstaand antwoord is afkomstig van:
FUSACON B.V., Functional Safety Consultants Nederland
Vogelenzangseweg 20, 4124 AS HAGESTEIN
E : info@fusacon.nl
P : +31 (0) 347 352 519
F : +31 (0) 877 843 520
W : www.fusacon.nl
Video's
In films worden robots steeds slimmer, maar is dat ook het geval in de echte wereld? In dit college…
In Brainport Eindhoven wordt gewerkt aan de batterij van de toekomst: veiliger, met een hogere…
Bent u op zoek naar een eenvoudige oplossing om meerdere veiligheidsfuncties te bewaken? Dan is het…
T-Mobile lanceerde onlangs het filmpje ‘The Impossible Tattoo', waarin een man op…
Ongeacht de grootte van een productiebatch, is het belangrijk om het eerste board dat uit de pick …
Laatste nieuws
World Trade Center Rotterdam heeft de Nederlandse primeur voor roltrappen in de buitenlucht die het bordes volgen en dus zowel diagonaal als horizontaal verplaatsen.
Gesterkt door zijn expertise op het gebied van elektrische voertuigen, zijn ervaring in de Formule 1 en met de steun van enthousiaste en gepassioneerde ingenieurs-, ontwikkelings- en controleteams heeft Renault zijn E…
Amolf-onderzoekers Lukas Helmbrecht en Wim Noorduin hebben een reactieve inkt ontwikkeld die op een even reactief canvas kan worden geschilderd. De inkt reageert met het materiaal op het canvas en wordt een halfgeleider…
Techvertorials
Agenda
19 april 2021, online
Epidemiologische modellen brengen de verspreiding van infectieziekten binnen sociale netwerken in kaart...
20 april 2021, online
Webinar over de herstructurering van de Europese normalisatie in de staalsector.
18 mei 2021, 18, 19 en 20 mei 2021
Kennis meest gelezen