EO

Vraag over niet-voltooide machine

22 maart 2011 om 12:45 uur

Wanneer is iets een “niet-voltooide machine”? Moet een cilinder met een opgebouwd ventiel als een “niet-voltooide machine” worden beschouwd of blijft dit een component?

 

Als leverancier van pneumatiek componenten leveren wij aan klanten samengebouwde componenten. Bijvoorbeeld een pneumatiek cilinder met een opgebouwd ventiel.

 

Vra(a)g(en):

1.    Wanneer is iets een “niet-voltooide machine”?
2.    Moet een cilinder met een opgebouwd ventiel als een “niet-voltooide machine” worden beschouwd of blijft dit een component?
Als iets als niet-voltooide machine wordt beschouwd, moet een leverancier hier dan meer documentatie over verstrekken.
3.    Zo ja, welke informatie moet deze documentatie dan bevatten?

 

Antwoord(en):

Het verschil tussen een niet-voltooide machine en de voltooide machine is goed vastgelegd in de nieuwe Machinerichtlijn 2006/42/EG.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn opgesteld met gebruikmaking van de nieuwe Nederlandstalige gids voor de Machinerichtlijn.

Deze gids is te downloaden op de volgende link: http://bit.ly/NL-gids_MRL2006


1.    De definitie van een “niet-voltooide machine” is vastgelegd in artikel 2 lid g van Machinerichtlijn 2006/42/EG. Een “niet voltooide machine” is: een samenstel dat bijna een machine vormt maar dat niet zelfstandig een bepaalde toepassing kan realiseren. Een aandrijfsysteem is een niet voltooide machine.
Kortom, een niet-voltooide machine is een machine die nog niet voldoende is afgebouwd om zelfstandig een bepaalde toepassing te kunnen realiseren.
2.    Een losse cilinder is een component en een los ventiel is een component. Een combinatie van een losse cilinder met ventiel kan nog steeds geen bepaalde toepassing realiseren. Wordt de cilinder gekoppeld met een stuk mechanica dat een beweging kan uitvoeren ontstaat een aandrijfsysteem en dus een niet-voltooide machine.
3.    De documentatie-eisen van een niet-voltooide machine bestaan uit levering van een inbouwhandleiding en een inbouwverklaring (zie MRL Bijlage IIB). Bovendien dient de leverancier te beschikken over een Technisch Dossier volgens MRL Bijlage VIIB, dat 10 jaar lang moet worden bewaard.

Bovenstaand antwoord is afkomstig van:

FUSACON B.V., Functional Safety Consultants Nederland
Vogelenzangseweg 20, 4124 AS HAGESTEIN  
E :   info@fusacon.nl
P :   +31 (0) 347 352 519
F :   +31 (0) 877 843 520
W :  www.fusacon.nl

 

Video's

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

Zie hier hoe de Tesla Model 3 in hoog tempo in elkaar wordt gezet:

Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Sponsored - Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Pilz vond het een mooie en inspirerende dag, Master of Safety in één dag 2018.…

Luisteren naar Marswind

Luisteren naar Marswind

Meestal gaat het in video's voor een belangrijk deel om beeld, maar hier gaat het eigenlijk…

Robokat doet push-ups

Robokat doet push-ups

Kattenfilmpjes zijn nog steeds immens populair op het web, dus wij dachten dat we jullie er…

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

  De Orbis Ring-Drive is een wiel dat brandstofauto's hybride maakt. De technologie…

Meer videos »

Laatste nieuws

Chemici lossen hardnekkig katalysatorprobleem op na vier decennia

Hardnekkig katalysatorprobleem na vier decennia opgelost

Leidse en Eindhovense scheikundigen hebben na decennia de discussie beëindigd over het juiste model voor de eenvoudigste chemische reactie in heterogene katalyse, die essentieel is voor brandstofcellen. Met behulp van…

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Onderzoekers van de Stanford universiteit zijn erin geslaagd om de werking van de long te kopiëren in een elektrokatalytisch mechanisme waarmee water energiezuinig kan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit…

100x sneller 3D-printen met licht

100x sneller 3D-printen met licht (video)

3D-printen met een vloeibare hars kan nu 100 keer sneller dan voorheen én de hars blijft niet meer aan zijn container kleven. De truc zit in 2 soorten licht in plaats van 1, en een remmer in de hars.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

21 januari 2019, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

Meer agendapunten »