EO

Nee, dat mag een wederverkoper dus niet met jouw apparaat. Over gegronde redenen om je te verzetten tegen verdere verkoop.

22 juni 2020 om 13:52 uur

Nee, dat mag een wederverkoper dus niet met jouw apparaat. Over gegronde redenen om je te verzetten tegen verdere verkoop.

Je maakt fantastische hightechapparaten en hebt daarvoor een merk geregistreerd. Je hebt een goede naam opgebouwd. In reviews van tech-magazines krijgen je apparaten hoge cijfers. Dan zijn wederverkopers vaak ook belangrijk. Wat mogen die wel en niet?

 

Doorverkoop mag, tenzij

Laten we vooropstellen dat een ander merkartikelen gewoon mag doorverkopen, als ze eenmaal door of met jouw toestemming in ‘Europa' in het verkeer zijn gebracht. Ongeacht of dat nieuwe apparaten of tweedehandsjes zijn. Je merkrechten zijn dan, in juridische taal, ‘uitgeput'. Alleen als je als merkhouder een ‘gegronde reden' hebt om je tegen verdere verhandeling te verzetten, ligt het anders.

 

Wanneer gegronde reden voor verzet tegen doorverkoop? Een lijstje

Maar wanneer is er dan sprake van een gegronde reden? Dat kan van alles zijn. De wetgever heeft expres een vaag begrip gebruikt dat de rechter in moet vullen. Mensen houden van lijstjes, dus dan toch een (incompleet) lijstje met de meest voorkomende voorbeelden:
- verkopen van beschadigde of gewijzigde producten (staat al als voorbeeld in de wet);
- ompakking die de reputatie van jouw merk aantast (speelt veel bij medicijnen);
- je licentienemers hebben met jou een licentieovereenkomst die om prestigeredenen de verkoop aan discounters verbiedt. Je licentiehouder verkoopt toch aan discounters. Als daardoor de allure en het prestigieuze imago die jouw waren een luxueuze uitstraling geven, worden aangetast, heb je een gegronde reden tot verzet (zaak over parfums);
- reclame die de indruk wekt dat de wederverkoper tot jouw distributiesysteem behoort of dat er een bijzondere band met jou is, terwijl dat niet zo is (zaak over een BMW-dealer).

 

Recent voorbeeld van de meest voorkomende gegronde reden

Met die laatste gegronde reden uit het lijstje zullen de lezers van deze site waarschijnlijk het meest worden geconfronteerd. Daarom zal ik een recente rechtszaak eruit lichten om deze gegronde reden duidelijker te maken. Wat was er aan de hand? Een wederverkoper van merkartikelen handelde in een grote hoeveelheid merken. De onderneming vervoerde alle merkartikelen in één en dezelfde verpakking. Dit was een eigen verpakking, volledig in de huisstijl van de wederverkoper. Op die verpakking waren de merknamen waarin de wederverkoper handelde, afgedrukt, maar dan wel in de huisstijl, het lettertype, lettergrootte en -dikte en in de huiskleuren van de wederverkoper.

 

De rechter oordeelde dat dit niet mocht, omdat de wederverkoper daardoor merkinbreuk maakt. Zo trok de wederverkoper de reputatie van de merken naar zich toe en was er sprake van overhevelen van de aantrekkingskracht en de reputatie van de merken naar de wederverkoper. Een versterkende factor was dat alle merken bij elkaar stonden en losgekoppeld waren van het specifieke merkproduct dat in de verpakking zat.

 

De rechter oordeelde dat dit een ongebruikelijke manier van werken is. De afnemers kennen deze werkwijze niet en denken dus dat er een economische band tussen de merken en de wederverkoper is. Die suggestie vormt merkinbreuk.

 

Moraal van dit verhaal

Een merk is een kostbaar bezit. Wat je als merkhouder mag verbieden en wat je moet tolereren en wat je als wederverkoper mag doen en wat moet laten is een kritische balans. Het onderwerp van dit stukje - de suggestie van een economische band - vraagt dat je in de schoenen van de afnemer gaat staan: kan die denken dat de wederverkoper en het merk ‘iets met elkaar te maken hebben' ... Ga er maar aan staan ... Hulp nodig? Maak gebruik van ons gratis spreekuur IE-ICT-Techniek.

 

Mr. Hub Dohmen
Dohmen advocaten
twitter

LinkedIn

 

Reacties (1)

Waarom is er geen linkje naar de uitspraak toegevoegd?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2020:2735
Bas van Leeuwen, 30 juni 2020 13:59
 

Video's

Pomp van creditcardformaat drijft kunstmatige robotspier aan

Pomp van creditcardformaat drijft kunstmatige robotspier aan

Een team van onderzoekers van de Universiteit van Bristol (VK) heeft zachte pompen gemaakt van…

Creatieve fysica rap op moleculaire clusters wint Science's jaarlijkse Dance your Ph.D. wedstrijd

Creatieve rap over moleculaire clusters wint Science's jaarlijkse 'Dance your Ph.D. wedstrijd'

De Finse onderzoeker Jakub Kubecka heeft Science's jaarlijkse 'Dance your Ph.D. contest&…

Een fiets met zaagblad-wielen voor op het ijs

Fiets met zaagblad-wielen voor op het ijs

Het heeft nu even gedooid en dat geeft handige jongens (en meisjes) nèt de tijd om de fiets…

Weerbestendige wissel

Weerbestendig wissel

De Nederlandse werktuigbouwkundige Richard de Roos bedacht tien jaar geleden een weerbestendig…

Treinen die 'gewoon' rijden bij sneeuw

Treinen die 'gewoon' rijden bij sneeuw

Bij ons ligt het treinverkeer meteen zo goed als stil als het sneeuwt. Maar er zijn ook landen waar…

Meer videos »

Laatste nieuws

Spot: on the move

Spot steekt de oceaan over en krijgt een extra arm (video's)

De laatste weken zijn drie Nederlandse instanties aan de slag gegaan met een Spot robothond. Perron038 laat Zwolse studenten zijn nut voor de maak onderzoeken, Antea-medewerkers krijgen er één als collega, en Leica…

95,5 miljard euro EU-financiering beschikbaar voor onderzoek en innovatie

95,5 miljard euro EU-financiering beschikbaar voor onderzoek en innovatie

Nederlandse innovatieve ondernemers en onderzoekers kunnen tot en met 2027 een beroep doen op financiering vanuit het nieuwe onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe. Dat is gericht, met actieve ondersteuning…

Toadi lanceert eerste officiële autonome tuinrobot

In vier jaar ontwikkeling naar een autonome tuinrobot

Toadi is een autonome robot die overdag je gras maait en 's nachts je eigendom bewaakt. Na 4 jaar ontwikkeling is Toadi klaar en bereidt zijn Belgische moeder zich voor om de maairobot half maart officieel te…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

9 maart 2021

Webinar: 10 keer klaar voor Industrie 4.0

Productiebedrijven met kleine series worden geholpen om data uit hun machines te halen en slim te...

10 maart 2021

Webinar: 5G and the Future of Business

A peek into the 5G revolution and what this technology brings to our lives.

23 maart 2021, online

Industrial Ethernet

Kennisdagen over de actuele ontwikkelingen op het gebied van industriële communicatie.

Meer agendapunten »