EO

Lineaire actuatoren voor productieflexibiliteit

17 december 2019 om 14:27 uur

Nu de auto-industrie een periode van grote veranderingen ingaat, moeten de productielijnen voor voertuigen steeds slimmer worden – en zich sneller kunnen aanpassen. Ewellix heeft een aantal systemen ontwikkeld voor het transport van voertuigen op de assemblagelijn en voor efficiënt puntlassen.

 

Traditionele assemblagelijnen in de auto-industrie zijn snel, maar niet erg flexibel. Ze zijn ontworpen voor de productie van grote aantallen auto's met relatief hoge snelheden, maar ze zijn lastig aan te passen. Het sneller of langzamer bewegen van de lijn dan de nominale snelheid kan bijvoorbeeld grote problemen opleveren, terwijl de introductie van een nieuw automodel maanden van lijnaanpassingen kan vergen. Wanneer de vraag naar een auto toeneemt, moeten de klanten soms lang wachten tot de assemblage een inhaalslag maakt en wanneer de vraag afneemt, moeten fabrieken vaak ver onder de capaciteit door blijven draaien.

 

Flexibele productie

Dit is problematisch, aangezien de auto-industrie zich in zekere zin in een stroomversnelling bevindt en steeds meer behoefte heeft aan flexibele productie. Automodellen worden ongeveer om de twee tot drie jaar vernieuwd. Er is een grote verscheidenheid aan modellen nodig om een bredere markt te bereiken en de verkoop in stand te houden. In dit scenario moeten autofabrikanten snel kunnen reageren op schommelingen in de vraag naar elk model of verschuivingen in de vraag naar personenauto's, sports utility vehicles (SUV's), vrachtwagens en elektrische voertuigen (EV's). Elke fabriek moet dus in staat zijn om meer modellen te produceren en kunnen omschakelen tussen de productie van elk model en type auto op één enkele productielijn.

 

car

 De car transfer units van Ewellix kunnen snel en efficiënt worden geconfigureerd om verschillende automodellen op een enkele assemblagelijn te verplaatsen.

 

Car transfer units

Het gebruik van één assemblagelijn voor de bouw van verschillende carrosseriestijlen vereist een zorgvuldige coördinatie. Deze begint met de ontwerpers van de voertuigen en strekt zich uit tot de constructie van de machines die worden gebruikt om ze te assembleren en te lassen. Om deze redenen heeft Ewellix zijn flexibele car transfer units- (CTU's) ontwikkeld. De CTU's kunnen snel en efficiënt worden geconfigureerd om verschillende automodellen op een enkele assemblagelijn te verplaatsen. In vergelijking met het gebruik van conventionele assemblageapparatuur en machines vermindert het gebruik van deze CTU's de hoeveelheid herprogrammering en inbedrijfstelling die nodig is voor de overgang tussen de productie van verschillende modellen. Dit vertaalt zich in minder kapitaalinvesteringen. Vergeleken met het ontwerp, de montage, installatie en inbedrijfstelling van een nieuw bevestigingssysteem voor elk nieuw model dat op een assemblagelijn wordt geproduceerd, claimt het bedrijf de kosten met ongeveer 84 procent te kunnen verlagen. De CTU's kunnen naar eigen zeggen in minder dan twee weken online worden gebracht. Dit zou 85 procent sneller zijn dan met conventionele systemen.

 

puntDe vernieuwde CEMC-serie puntlas-actuatoren is kleiner en lichter dan voorheen. De levensduur is verdubbeld tot 20 miljoen laspunten met een keer nasmeren. 

 

Positionering

Elke CTU heeft een stalen behuizing die bescherming biedt tegen spatten, een intern gemonteerde kabeltransporteur en geïntegreerde motoren, controllers, kabels, mechanische remmen en schokdempers. Door het gebruik van precisie-kogelomloopspillen van eigen fabrikaat kunnen de CTU's nauwkeurig en herhaalbaar worden gepositioneerd. De precieze uitlijning en veilige bevestiging van de opzetstukken wordt bereikt met behulp van schroefdraad en pengaten in de slee en bodemplaat. De CTU's zijn er in verschillende maten en er zijn meerassige opties beschikbaar.

 

Puntlassen

In flexibele en modulaire assemblagelijnen worden de verschillende frametypes met diverse maten gebruikt. In combinatie met de vele verschillende soorten materialen die worden gebruikt, is ook het lassen een belangrijke uitdaging. Tien jaar geleden moest een laspistool al na tien miljoen puntlassen worden vervangen, maar vandaag de dag is dat bijna verdubbeld. De nasmering van de actuator moest al na twee miljoen lassen worden uitgevoerd, maar nu moet dit wachten tot er tien miljoen puntlassen zijn gemaakt. Door het gewicht en de afmetingen van het laspistool te minimaliseren kan inmiddels aan beide eisen worden voldaan. Dit maakt het gebruik van kleinere robots mogelijk en hun werkbereik rond het chassis verbetert. Dit maakt het wel nodig om af te stappen van de traditionele pneumatische en elektromechanische laspistool-actuatortechnologie.

 

Inverse rollenomloop

Om die reden is in samenwerking met enkele belangrijke OEM's, een nieuwe generatie puntlas-actuatoren ontwikkeld. Als uitvinders en fabrikant van rollenomloopspillen heeft Ewellix het ontwerp van deze kerncomponenten voortdurend verbeterd om het draagvermogen en de levensduur tot het uiterste te verhogen. Hierdoor wordt een hogere vermogensconversie bereikt. Door gebruik te maken van inverse rollenomlooptechnologie is het mogelijk om een speciaal ontworpen holle-asmotor te gebruiken voor het creëren van een compacte axiaal-actuator.

 

carTraditionele assemblagelijnen in de auto-industrie zijn ontworpen voor de productie van grote aantallen auto's met relatief hoge snelheid maar niet erg flexibel. 

 

Vernieuwde actuatoren

Vergeleken met de voormalige Ewellix CEMC-serie is de nieuwe serie kleiner. Dit betekent dat dat ze gemakkelijk kan worden geïntegreerd in bestaande laspistoolontwerpen. Verder is de nieuwe CEMC-serie licht van gewicht. Met een gewicht van slechts 12,5 kg is hij 10 procent lichter dan zijn voorganger, wat de robotdynamiek tijdens laswerkzaamheden verbetert. Dit wordt gecombineerd combinatie met een hoog belastingcapaciteit van 25 kN en lineaire snelheden tot 600 mm/s.


De levensduur is verdubbeld ten opzichte van de vorige serie (tot 20 miljoen laspunten) en vergt één na-smeerinterval; op één pistool kunnen zonder nasmering tot wel 10 miljoen puntlassen worden uitgevoerd. Dit minimaliseert de onderhoudskosten en de bijbehorende stilstandtijd, terwijl de prestaties -belasting en herhaalnauwkeurigheid van de positie - consistent blijven tijdens de hele levensduur van de actuator.


Dankzij de modulariteit van het ontwerp is het mogelijk om de actuator uit te rusten met verschillende positieterugkoppelingssystemen en bevestigingen. Klanten kunnen kiezen uit 336 verschillende combinaties en kunnen ook de bevestigingsmaten, type smeermiddel en dergelijke specificeren, wat leidt tot een hoge mate van flexibiliteit in de productie.

 

Bron: Aandrijven en Besturen

 

White papers

whitepapersDownload hier white papers over het thema Aandrijven, regelen en besturen

 

 

 

Heeft uw machine het benauwd?

In deze whitepaper bespreekt Festo het belang van de filtratie van perslucht, zowel vanaf de compressor als bij het punt waarop de lucht de componenten van de applicatie in gaat.

Download de whitepaper van Festo

 

Draadloos Mobiel Besturingspaneel: TUV gecertificeerd 10.1" panel met OPC/UA en safety functies

Is een draadloze HMI een goede keuze voor mijn applicatie? We leggen u uit wat de specifieke voordelen zijn van een draadloos multi-touch bedieningspaneel en waar u rekening mee moet houden bij het koppelen van een HMI aan een machine.
Download de whitepaper van SigmaControl

 

Het eDrive systeem: een eenvoudige oplossing voor het testen van hybride aandrijvingen

Deze white paper behandelt alle variabelen die van belang zijn voor het meten en testen van hybride voertuigen en laat zien dat het eDrive systeem een geschikte  oplossing is; zelfs voor de meest complexe testbanken voor hybride aandrijvingen.

Download de white paper van HBM

 

Hoe machines en installaties worden voorbereid op verbinding met het IoT

De industriële-automatiseringswereld is versmolten met de eerste generatie IT-technologie. Dit was een voorwaarde voor de volgende stap naar Industrie 4.0: het netwerk van intelligente componenten in het Internet of Things.

 Download de white paper van Eaton 

  

13 veel voorkomende oorzaken van motorstoringen

Deze white paper laat zien hoe de 13 meest voorkomende oorzaken van het defect raken van de isolatie van wikkelingen en van lagers van tevoren kunnen worden vastgesteld.

Download de white paper van Fluke

  

Machineautomatiseringsconcepten die innovatie voor een gedigitaliseerde productie mogelijk maken

Om de uitdagingen van de gedigitaliseerde industriële toekomst het hoofd te kunnen bieden, automatiseren we machines met volledig schaalbare en naadloos herbruikbare technologieën.

Download de white paper van Omron

 

Push-In Plus-techniek

Bij het bouwen van een besturingspaneel is het aanbrengen van de bedrading bijna altijd een tijdrovende en kostbare klus. Met de gepatenteerde ‘Push-in Plus' techniek van Omron wordt die bedradingstijd met 60% gereduceerd.  

Download de white paper van Omron

 

Inspectiesystemen voor producttraceerbaarheid

De mogelijkheid om individuele producten in de toeleveringsketen naar de consument te traceren, wordt steeds belangrijker voor producenten van voedingsmiddelen, dranken, tabak en farmaceutische producten, geassocieerde machinebouwers en engineeringbedrijven. Het doel is om de immense markt van namaakproducten te bestrijden en/of te voldoen aan de vraag naar informatie door consumenten (van ‘boer tot bord').

Download de white paper van Omron

 

Van werkvloer tot directieniveau

Voor producenten zijn er steeds meer redenen om besturingssystemen voor afzonderlijke productielijnen en -apparatuur te integreren. De technologische ‘magie' om dit te realiseren is sneller, eenvoudiger en intelligenter dan ooit.

Download de white paper van Omron

   

Kosten verlagen door elektrische problemen en motorproblemen in fabrieken op te lossen

Simpele storingen kunnen hele productielijnen stilleggen. Zelfs het simpelweg vervangen van een zekering kan een half uur duren. Alleen al productieverlies kan in sommige industrieën wel 1000 euro per minuut kosten, en ergens anders kan een storing in zelfs een relatief klein onderdeel betekenen dat een hele partij tijdens de productie verloren gaat. 

Download de  white paper van Fluke

  

IXM: sneller uitrollen  van netwerken

De nieuwste trend in moderne industriële omgevingen is de snelle inzet en flexibiliteit van een netwerktopologie. het opwaarderen van de firmware en het instellen van de configuratie is een uitdagende taak, voor zowel IT'ers als system integrators. Advantech introduceert de eerste serie switches om het uitrollen en configureren van netwerken sneller en efficiënter te maken.

Download de white paper van Advantech

  

Selectie van proportionele regelventielen

Proportionele ventielen bieden een prijsgustige en compacte oplossing voor het regelen van flow of druk bij relatief lage flow-snelheden. Er zijn veel verschillende ontwerpen en stijlen voor uiteenlopende drukken en stroomsnelheden, met elektrische of elektropneumatische aansturing. Bij het kiezen van het juiste ventiel voor een toepassing is het belangrijk om de vereisten voor die toepassing De white paper leidt je door de belangrijkste overwegingen die van toepassing zijn voor de selectie van proportionele ventielen, om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Download de white paper van Asco

 

Motoren beveiligen voor de IE3 revolutie

Wat de ErP betekent voor schakel- en beveiligingssystemen en elektromotoren (white paper van Eaton)