EO

Weg naar toekomst zonder bestuurder loopt over bewegingssimulator

27 augustus 2019 om 11:41 uur

Impressie van het bewegingsplatform, een hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel met lineaire motoren die de geleidingssystemen besturen.

Veiligheid en prestaties staan voorop bij de ontwikkeling van toekomstige autonome voertuigen. Om hieraan te voldoen zijn zogenaamde road simulator tests nodig. Renault bereidt zich momenteel voor op de lancering van haar nieuwe 25 miljoen euro kostende Technocenter in de buurt van Parijs. Dit simulatiecentrum is speciaal ontworpen voor het testen van autonome voertuigen en huisvest één van de meest geavanceerde dynamische rijsimulatoren ter wereld.

 

Bron: Aandrijven en Besturen  

 

Bosch Rexroth levert het bewegingsplatform voor de nieuwe rijsimulator, die wordt gebouwd door AV Simulation. "Om een veilige autonoom rijdende auto te kunnen ontwikkelen, moeten we het autonoom rijden miljarden kilometers testen. Om de fysieke tests op een efficiënte manier te kunnen uitvoeren, is een uitgebreide simulatie met een groot aantal rijscenario's onmisbaar", legt Olivier Colmard van Renault Engineering uit.

 

"Een van de worst case scenario's is het fout gaan van de omschakeling tussen handmatige en autonome modus in verschillende verkeerssituaties. Door het gebruik van de simulator en het testen in een virtuele omgeving, kunnen we al deze cases op een efficiënte en realistische manier testen met echte bestuurders."

 

Roterend platform

Volgens Rik de Swart, salesmanager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth, wordt het systeem de meest geavanceerde bewegingssimulator voor auto's die ooit is ontwikkeld. "Het bewegingsplatform bestaat uit een high performance hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel. Er kan een versnelling van maximaal 1 g worden bereikt, evenals snelheden tot 9 m/s in alle horizontale richtingen. Daarbij bevat het platform nieuwe technologieën en lineaire motoren om belastingen tot 6000 kg mogelijk te maken, zonder in te leveren op hoge versnellingen en snelheid."

 

Het bewegingsplatform wordt uitgerust met een koepel met projectoren. De koepel biedt onderdak aan een testauto en plaats aan bestuurders en passagiers. Het motion-platform beschikt over een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen; zowel mechanische functies als software worden zo ingezet dat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden. Een van de veiligheidsvoorzieningen, is de 'Safety on Board'-technologie, waarmee de motoren en drives zijn uitgerust. Deze biedt aanvullende beveiligingsmaatregelen, zoals een gegarandeerde noodstop.

 

Lineaire motoren

Waar eerdere systemen nog op een tandheugelontwerp steunden, worden nu lineaire motoren gebruikt. Omdat deze stil zijn en werken met zeer lage trillingen, zorgen de lineaire motoren voor een nauwkeurige besturing door de geleidingssystemen van het platform, zelfs wanneer de zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.


De installatie van het nieuwe platform begint in het derde kwartaal van dit jaar en zal tegen het einde van 2019 voltooid zijn.

 

Video's

Spinnen en mieren inspireren onzinkbare metalen structuur

Spinnen en mieren inspireren onzinkbare metalen structuur

Onderzoekers van de Universiteit van Rochester (VS) hebben zich laten inspireren door waterspinnen…

Een nieuwe manier om CO2 uit lucht te halen

Een nieuwe manier om CO2 uit lucht te halen

Een nieuwe manier om kooldioxide uit een luchtstroom te verwijderen, zou een belangrijk hulpmiddel…

Zelf producten configureren in 2 minuten

Zelf producten configureren in 2 minuten

Door Festo:   Met de Festo Design Tool 3D kan snel een cilinder unit bestaande uit…

Hoe ver mag de wetenschap gaan?

Hoe ver mag de wetenschap gaan?

Hoe ver wil jij gaan met de wetenschap? Wil je je kind ziektevrij maken met genetische modificatie…

Rechercheur werkt aan drone-detective

Rechercheur werkt aan detective-drone

Een rechercheur van de Federale Politie van Brazilië werkt aan een drone die onderzoek kan doen…

Meer videos »

Laatste nieuws

Groot lek in chips niet aangepakt door Intel

Groot lek in chips niet aangepakt door Intel

Ondanks de ontdekking van een lek in chips van Intel die afgelopen mei bekend werd gemaakt door de VU in Amsterdam, blijkt dat de chips kwetsbaar blijven door onvolledige en gebrekkige aanpassingen door de chipsfabrikant…

Of een robot stopt de stekker erin

Of een robot stopt de stekker erin

Rocsys werkt aan een zachte robotarm in combinatie met computer-visiontechnologie die de oplaadstekker in een elektrisch voertuig kan steken. Dit maakt het bijvoorbeeld veilig om hoge spanningen toe te passen. Het…

Vrijdag ruimtewandeling om antimateriedetector AMS te repareren

Vrijdag ruimtewandeling om antimateriedetector AMS te repareren

Astronauten van het internationale ruimtestation ISS zullen aanstaande vrijdagmiddag een ruimtewandeling maken naar de antimateriedetector AMS-02 aan boord. De werkzaamheden zijn vanaf 12 uur live online te volgen.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Compacte vergrendelmagneten bestand tegen hoge dwarskrachten

Onlangs heeft Magnet Schultz een doorontwikkeling van de serie G SC X geïntroduceerd onder de naam G SC X … B01.

Agenda

18 november 2019, Arnhem - Doorwerth

TRAINING ATEX 114

20 november 2019, Tiel

Nationale Cobot Dag

Op de Nationale Cobot Dag demonstreren zeker 9 cobotmerken wat ze kunnen.

Meer agendapunten »