EO

Weg naar toekomst zonder bestuurder loopt over bewegingssimulator

27 augustus 2019 om 11:41 uur

Impressie van het bewegingsplatform, een hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel met lineaire motoren die de geleidingssystemen besturen.

Veiligheid en prestaties staan voorop bij de ontwikkeling van toekomstige autonome voertuigen. Om hieraan te voldoen zijn zogenaamde road simulator tests nodig. Renault bereidt zich momenteel voor op de lancering van haar nieuwe 25 miljoen euro kostende Technocenter in de buurt van Parijs. Dit simulatiecentrum is speciaal ontworpen voor het testen van autonome voertuigen en huisvest één van de meest geavanceerde dynamische rijsimulatoren ter wereld.

 

Bron: Aandrijven en Besturen  

 

Bosch Rexroth levert het bewegingsplatform voor de nieuwe rijsimulator, die wordt gebouwd door AV Simulation. "Om een veilige autonoom rijdende auto te kunnen ontwikkelen, moeten we het autonoom rijden miljarden kilometers testen. Om de fysieke tests op een efficiënte manier te kunnen uitvoeren, is een uitgebreide simulatie met een groot aantal rijscenario's onmisbaar", legt Olivier Colmard van Renault Engineering uit.

 

"Een van de worst case scenario's is het fout gaan van de omschakeling tussen handmatige en autonome modus in verschillende verkeerssituaties. Door het gebruik van de simulator en het testen in een virtuele omgeving, kunnen we al deze cases op een efficiënte en realistische manier testen met echte bestuurders."

 

Roterend platform

Volgens Rik de Swart, salesmanager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth, wordt het systeem de meest geavanceerde bewegingssimulator voor auto's die ooit is ontwikkeld. "Het bewegingsplatform bestaat uit een high performance hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel. Er kan een versnelling van maximaal 1 g worden bereikt, evenals snelheden tot 9 m/s in alle horizontale richtingen. Daarbij bevat het platform nieuwe technologieën en lineaire motoren om belastingen tot 6000 kg mogelijk te maken, zonder in te leveren op hoge versnellingen en snelheid."

 

Het bewegingsplatform wordt uitgerust met een koepel met projectoren. De koepel biedt onderdak aan een testauto en plaats aan bestuurders en passagiers. Het motion-platform beschikt over een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen; zowel mechanische functies als software worden zo ingezet dat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden. Een van de veiligheidsvoorzieningen, is de 'Safety on Board'-technologie, waarmee de motoren en drives zijn uitgerust. Deze biedt aanvullende beveiligingsmaatregelen, zoals een gegarandeerde noodstop.

 

Lineaire motoren

Waar eerdere systemen nog op een tandheugelontwerp steunden, worden nu lineaire motoren gebruikt. Omdat deze stil zijn en werken met zeer lage trillingen, zorgen de lineaire motoren voor een nauwkeurige besturing door de geleidingssystemen van het platform, zelfs wanneer de zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.


De installatie van het nieuwe platform begint in het derde kwartaal van dit jaar en zal tegen het einde van 2019 voltooid zijn.

 

Video's

Met Pilz van Kennis naar Kunde

Met Pilz van Kennis naar Kunde

De trainingen van Pilz helpen u van kennis over machineveiligheid naar echte kunde op dat gebied.…

Water zuiveren aan huis

Best of the best: waterzuivering aan huis

Waterzuivering aan huis. Of kantoor. Dat kan met de Hydraloop: een Friese onderhoudsarme…

 “Crazyflie, breng me een koffie en een broodje bal”

“Crazyflie, breng me een koffie en een broodje bal”

Een team van onderzoekers van het Duitse Karlsruhe Institute of Technology heeft een Crazyflie 2.0…

Logistiek centrum van lego

Logistiek centrum van lego

Het logistieke centrum van Wenko in Baal (DE) werd in 2017 grondig gemoderniseerd door…

Mercedes concept car heeft geen stuur, rijdt opzij, en communiceert via kleppen met zijn omgeving

Mercedes concept car heeft geen stuur, rijdt opzij, en communiceert via kleppen met zijn omgeving

Las Vegas is wel wat extravagantie gewend, maar een Mercedes-Benz concept car uitgerust met…

Meer videos »

Laatste nieuws

Een schokgolf vastgelegd door de camera van Wang (foto: Caltech)

Supersnelle camera maakt biljoen afbeeldingen per seconde

Een nieuwe supersnelle camera is in staat per seconde meer dan een biljoen foto's te maken van transparante objecten en fenomenen zoals schokgolven. De camera is snel genoeg om zelfs licht in slow motion vast te…

De kirigami structuur van de onderzoekers (foto: Erica Brockmeier / Universiteit van Pennsylvania)

Kirigami structuur kan 14.000 keer zijn eigen gewicht dragen

Op basis van kirigami structuren is het mogelijk lichtgewicht, zeer sterke en opvouwbare structuren te creëren. Een nieuwe ontwerp van een dergelijke structuur kan maar liefst 14.000 maal zijn eigen gewicht dragen.

De MICADO camera (foto: Rijksuniversiteit Groningen)

Camerasysteem MICADO voor Extremely Large Telescope bereikt mijlpaal

MICADO, het eerste speciaal voor ESO's Extremely Large Telescope (ELT) ontwikkelde camerasysteem, is formeel geslaagd voor zijn voorbereidende ontwerpevaluatie. Hiermee is een gedetailleerdere ontwerpfase die moet…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

28 januari 2020, D&F kantoor Breda

SIL & PL Specialist, machine safety met TÜV persoonscertificaat

28 jan, 04 feb, 18 feb, 03 mrt, 10 mrt en 24 mrt 2020 Examen: 31 maart 2020

28 januari 2020, Den Bosch

Productie Proces Automatisering event

Het Productie Proces Automatisering event richt zich op de productie- en procesindustrie, machinebouwers,...

30 januari 2020, Amsterdam

The Things Conference

Join The Things Conference to speed up your LoRaWAN development process.

Meer agendapunten »