EO

Weg naar toekomst zonder bestuurder loopt over bewegingssimulator

27 augustus 2019 om 11:41 uur

Impressie van het bewegingsplatform, een hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel met lineaire motoren die de geleidingssystemen besturen.

Veiligheid en prestaties staan voorop bij de ontwikkeling van toekomstige autonome voertuigen. Om hieraan te voldoen zijn zogenaamde road simulator tests nodig. Renault bereidt zich momenteel voor op de lancering van haar nieuwe 25 miljoen euro kostende Technocenter in de buurt van Parijs. Dit simulatiecentrum is speciaal ontworpen voor het testen van autonome voertuigen en huisvest één van de meest geavanceerde dynamische rijsimulatoren ter wereld.

 

Bron: Aandrijven en Besturen  

 

Bosch Rexroth levert het bewegingsplatform voor de nieuwe rijsimulator, die wordt gebouwd door AV Simulation. "Om een veilige autonoom rijdende auto te kunnen ontwikkelen, moeten we het autonoom rijden miljarden kilometers testen. Om de fysieke tests op een efficiënte manier te kunnen uitvoeren, is een uitgebreide simulatie met een groot aantal rijscenario's onmisbaar", legt Olivier Colmard van Renault Engineering uit.

 

"Een van de worst case scenario's is het fout gaan van de omschakeling tussen handmatige en autonome modus in verschillende verkeerssituaties. Door het gebruik van de simulator en het testen in een virtuele omgeving, kunnen we al deze cases op een efficiënte en realistische manier testen met echte bestuurders."

 

Roterend platform

Volgens Rik de Swart, salesmanager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth, wordt het systeem de meest geavanceerde bewegingssimulator voor auto's die ooit is ontwikkeld. "Het bewegingsplatform bestaat uit een high performance hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel. Er kan een versnelling van maximaal 1 g worden bereikt, evenals snelheden tot 9 m/s in alle horizontale richtingen. Daarbij bevat het platform nieuwe technologieën en lineaire motoren om belastingen tot 6000 kg mogelijk te maken, zonder in te leveren op hoge versnellingen en snelheid."

 

Het bewegingsplatform wordt uitgerust met een koepel met projectoren. De koepel biedt onderdak aan een testauto en plaats aan bestuurders en passagiers. Het motion-platform beschikt over een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen; zowel mechanische functies als software worden zo ingezet dat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden. Een van de veiligheidsvoorzieningen, is de 'Safety on Board'-technologie, waarmee de motoren en drives zijn uitgerust. Deze biedt aanvullende beveiligingsmaatregelen, zoals een gegarandeerde noodstop.

 

Lineaire motoren

Waar eerdere systemen nog op een tandheugelontwerp steunden, worden nu lineaire motoren gebruikt. Omdat deze stil zijn en werken met zeer lage trillingen, zorgen de lineaire motoren voor een nauwkeurige besturing door de geleidingssystemen van het platform, zelfs wanneer de zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.


De installatie van het nieuwe platform begint in het derde kwartaal van dit jaar en zal tegen het einde van 2019 voltooid zijn.

 

Video's

Twee mega-bliksemschichten verbreken wereldrecords

Twee mega-bliksemschichten verbreken wereldrecords

De in Genève gevestigde Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) heeft twee ‘megaflash…

Slimme bezorg-drones pakken de bus (video)

Een slimme bezorg-drone pakt de bus (video)

Het vervoer van pakketjes door de lucht kan helpen om het aantal verkeersopstoppingen in…

Een robot die groeit als een plant

Een robot die groeit als een plant

De ingenieurs van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben een robot ontwikkeld die…

MX3D 3D-print robotarm naar digital twin

MX3D 3D-print robotarm naar digital twin

MX3D en Altair hebben samen een industriële robotarm ontworpen en 3D-geprint voor een ABB-robot…

Deense robot neemt speekselmonsters af

Deense robot neemt speekselmonsters af

Aan de Deense universiteit SDU is een robot ontwikkeld die speekselmonsters kan afnemen bij potenti…

Meer videos »

Laatste nieuws

Nieuwe scanmethode keert objecten razendsnel binnenstebuiten

Nieuwe scanmethode keert objecten razendsnel binnenstebuiten

Live meekijken met een CT-scan in plaats van achteraf de beelden pas te analyseren. Als het aan de Leidse wiskundige Jan-Willem Buurlage ligt, is dat binnenkort realiteit. Hij ontwikkelt methodes om de algoritmes achter…

Zonnig Coronanieuws: grotere opbrengst zonnepanelen door schone lucht

Zonnig Coronanieuws: grotere opbrengst zonnepanelen door schone lucht

Een onverwachte uitkomst van de Covid-19-pandemie is een vermindering van de luchtverontreiniging. In sommige steden in China lagen de sterftecijfers gedurende de lock-down zelfs lager dan ervoor: wetenschappers…

Veel energie te besparen bij CO2-afvang

Veel energie te besparen bij CO2-afvang

Een onderzoeksgroep aan de Nagoya University heeft een technologie ontwikkeld die de energie die wordt gebruikt om koolstofdioxide (CO2) op te vangen uit faciliteiten zoals thermische centrales drastisch kan besparen.…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Nieuwe kleine transponderschakelaar CTM

De nieuwe CTM is heel klein en is geschikt voor elke radius vanaf slechts 15cm. Toch is het een volwaardige PL e - Cat....

Agenda

23 juni 2020, online

Industrial Ethernet Event

Hoe kun je het maximale uit Industrial Ethernet halen?

29 juni 2020, online

Hydrogen Next

Green Team Twente toont de ontwikkelingen en de mogelijkheden van waterstof

14 juli 2020, online

Hannover Messe Digital Days

Een digitaal overzicht van actuele ontwikkelingen op het gebied van industrie, energie en logistiek en...

Meer agendapunten »