EO

Veilige BOP afsluiter voorkomt 2e Maconda olieramp

20 juni 2019 om 14:43 uur

In 2010 vond in de Golf van Mexico de Maconda olieramp plaats waarbij er miljoenen liters olie de zee in stroomden en een ecologische ramp veroorzaakte. De oorzaak werd gevonden in slecht onderhoud van de BOP. De BOP is de afsluiter die bij calamiteiten de olievoerende buis dicht drukt. Dit is een technisch geavanceerd product waarvoor Erik van Vliet een simpelere versie bedacht.

 

Door: Erik van Vliet, Practical Solution

 

De olie lekte vlakbij de zeebodem, waar de buis afbrak waarmee olie naar de oppervlakte wordt gepompt. Door de druk in het oliereservoir op circa 5 km diepte bleef er maandenlang olie de zee in lopen. BP als eigenaar van het oliewinplatform bedacht na de ramp een oplossing met een dome (koepelvorm) die ze over de lekkage konden plaatsen. Helaas was BP niet zo slim om gelijk een verwarmingsapparaat in de dome te plaatsen. Hierdoor konden gashydraten bevriezen en raakte de afvoer van de dome verstopt wat weer meer olielekkage tot gevolg had. Geen slimme zet van BP. Ik heb een simpele oplossing bedacht voor deze problemen - en deze ook bij een groot oliebedrijf neergelegd. Dit bedrijf gaf aan dat de bal te slap was, maar ik heb nooit gezegd dat er een skippybal gebruikt moest worden. Een bal is door zijn constructieve vorm juist erg sterk.

 

 Bekijk hier de tekening
 

Mijn oplossing is het maken van een slappe buis met kleine diameter waarin een kabel is geplaatst. Deze kleine buis loopt evenwijdig aan de grote zuigbuis. We laten deze buis met kleine diameter evenwijdig aan de zuigbuis (voor de olie) mee omhoog lopen. Door deze kleine buis loopt een staalkabel die verbonden is met een stalen bal. Deze stalen bal is in de buisverbreding bij de bodem vastgezet met een paar bouten. De buisverbreding is noodzakelijk omdat er soms verder geboord moet worden. Er moet dus een boorbit door de buis heen kunnen. Hoe werkt dit failsafe concept nu?

 

Bij de Maconda olieramp is de olie afvoerbuis vlak boven de bodem afgebroken. De kleine buis met de staalkabel zal dan zeker afbreken. Hierdoor zal er een ruk aan de staalkabel gegeven worden. Daardoor komt er een stalen bal vrij. Door de oliedruk zal deze bal zich iets hoger in een conisch deel van de buis vast gaan zetten waardoor de bron wordt afgesloten. Een plug aan het einde van de staalkabel sluit de buis met het kleine gat dan af.

 

De volgorde van breken kun je eenvoudig berekenen. Neem bijvoorbeeld een M8 bout waar de bal mee vastzit aan de staalkabel (de bout moet slapper zijn dan de kabel zelf en de bal moet loskomen van de kabel) en neem een M6 bout waarmee de afsluitplug aan de kabel vastzit zodat de kabel de plug niet door de kleine buis zal trekken.

 

Dit is een zogenaamde failsafe constructie. Door de eenvoud van de oplossing is er ook bijna geen onderhoud nodig.

 

Video's

Van onze partner - Testen & Meten met TT&MS

Partner Efficiënt Aandrijven 2019 - Testen & Meten met TT&MS

TT&MS levert specifieke Test & Meetapparatuur oplossingen, afgestemd op klantspecificatie.…

Productie “onbreekbaar” fietsframe van alle kanten te zien

Productie “onbreekbaar” fietsframe van alle kanten te zien

Vier dagen voor het Brusselse 'Grand Départ' van de Tour de France 2019, heeft…

Barrel rolls en nose dives

Barrel rolls en nose dives

Piloot Aaron Fitzgerald van het Red Bull Air Force team, laat in deze video zien dat hij beschikt…

Trillingsdempingstechnologie volgens Edd China

Trillingsdempingstechnologie volgens Edd China

Sandvik Coromant heeft ingenieur en uitvinder Edd China gestrikt om de wetenschap achter gestemde …

Bettink Service Team heeft zijn wereldwijde windmolens binnen handbereik

Bettink Service Team heeft zijn wereldwijde windmolens binnen handbereik

Bettink Service Team gaat waar de wind hen drijft. Ze beheren windmolens verspreid over de wereld,…

Meer videos »

Laatste nieuws

Noodrem nekt Delftse Hyperloopers

Noodrem nekt Delftse Hyperloopers

Delft Hyperloop heeft de recordpoging voor de snelste hyperloop pod niet gewonnen. De Atlas 02 kwam direct na het vertrek al stil te staan doordat de noodremmen aansloegen. Winnaar van het SpaceX evenement is wederom…

Op naar een kernfusiereactor met minder turbulentie

Op naar een kernfusiereactor met minder turbulentie

Energie uit kernfusie is extreem moeilijk te verwezenlijken. Het grootste probleem is turbulentie van de brandstof in de reactor, die zorgt voor veel energieverlies. TU/e-onderzoeker Josefine Proll gaat met een beurs van…

Pensioenen metaal en techiek mogelijk omlaag in 2020

Pensioenen metaal en techiek mogelijk omlaag in 2020

Met een beleidsdekkingsgraad van 100,8 procent en een actuele dekkingsgraad van 97,1 procent blijft de kans aanwezig dat de pensioenen van de deelnemers van PMT in 2020 verlaagd moeten worden. Op basis van de nieuwe…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
MVK Fusion veldbusmodule

... is de uitnodiging tot het standaardiseren van modulaire eenheden en opent de deur naar een één-module-strategie

Agenda

30 juli 2019, Vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

Meer agendapunten »