EO

Veilige BOP afsluiter voorkomt 2e Maconda olieramp

20 juni 2019 om 14:43 uur

In 2010 vond in de Golf van Mexico de Maconda olieramp plaats waarbij er miljoenen liters olie de zee in stroomden en een ecologische ramp veroorzaakte. De oorzaak werd gevonden in slecht onderhoud van de BOP. De BOP is de afsluiter die bij calamiteiten de olievoerende buis dicht drukt. Dit is een technisch geavanceerd product waarvoor Erik van Vliet een simpelere versie bedacht.

 

Door: Erik van Vliet, Practical Solution

 

De olie lekte vlakbij de zeebodem, waar de buis afbrak waarmee olie naar de oppervlakte wordt gepompt. Door de druk in het oliereservoir op circa 5 km diepte bleef er maandenlang olie de zee in lopen. BP als eigenaar van het oliewinplatform bedacht na de ramp een oplossing met een dome (koepelvorm) die ze over de lekkage konden plaatsen. Helaas was BP niet zo slim om gelijk een verwarmingsapparaat in de dome te plaatsen. Hierdoor konden gashydraten bevriezen en raakte de afvoer van de dome verstopt wat weer meer olielekkage tot gevolg had. Geen slimme zet van BP. Ik heb een simpele oplossing bedacht voor deze problemen - en deze ook bij een groot oliebedrijf neergelegd. Dit bedrijf gaf aan dat de bal te slap was, maar ik heb nooit gezegd dat er een skippybal gebruikt moest worden. Een bal is door zijn constructieve vorm juist erg sterk.

 

 Bekijk hier de tekening
 

Mijn oplossing is het maken van een slappe buis met kleine diameter waarin een kabel is geplaatst. Deze kleine buis loopt evenwijdig aan de grote zuigbuis. We laten deze buis met kleine diameter evenwijdig aan de zuigbuis (voor de olie) mee omhoog lopen. Door deze kleine buis loopt een staalkabel die verbonden is met een stalen bal. Deze stalen bal is in de buisverbreding bij de bodem vastgezet met een paar bouten. De buisverbreding is noodzakelijk omdat er soms verder geboord moet worden. Er moet dus een boorbit door de buis heen kunnen. Hoe werkt dit failsafe concept nu?

 

Bij de Maconda olieramp is de olie afvoerbuis vlak boven de bodem afgebroken. De kleine buis met de staalkabel zal dan zeker afbreken. Hierdoor zal er een ruk aan de staalkabel gegeven worden. Daardoor komt er een stalen bal vrij. Door de oliedruk zal deze bal zich iets hoger in een conisch deel van de buis vast gaan zetten waardoor de bron wordt afgesloten. Een plug aan het einde van de staalkabel sluit de buis met het kleine gat dan af.

 

De volgorde van breken kun je eenvoudig berekenen. Neem bijvoorbeeld een M8 bout waar de bal mee vastzit aan de staalkabel (de bout moet slapper zijn dan de kabel zelf en de bal moet loskomen van de kabel) en neem een M6 bout waarmee de afsluitplug aan de kabel vastzit zodat de kabel de plug niet door de kleine buis zal trekken.

 

Dit is een zogenaamde failsafe constructie. Door de eenvoud van de oplossing is er ook bijna geen onderhoud nodig.

 

Video's

Is de luchtvaart emissievrij in 2050?

Is de luchtvaart emissievrij in 2050?

Onderzoeksinstellingen vanuit de hele wereld waren in september op bezoek bij het Nederlands Lucht-…

Spinnen en mieren inspireren onzinkbare metalen structuur

Spinnen en mieren inspireren onzinkbare metalen structuur

Onderzoekers van de Universiteit van Rochester (VS) hebben zich laten inspireren door waterspinnen…

Een nieuwe manier om CO2 uit lucht te halen

Een nieuwe manier om CO2 uit lucht te halen

Een nieuwe manier om kooldioxide uit een luchtstroom te verwijderen, zou een belangrijk hulpmiddel…

Zelf producten configureren in 2 minuten

Zelf producten configureren in 2 minuten

Door Festo:   Met de Festo Design Tool 3D kan snel een cilinder unit bestaande uit…

Hoe ver mag de wetenschap gaan?

Hoe ver mag de wetenschap gaan?

Hoe ver wil jij gaan met de wetenschap? Wil je je kind ziektevrij maken met genetische modificatie…

Meer videos »

Laatste nieuws

Circulair viaduct wint Betonprijs 2019

Circulair viaduct wint Betonprijs

Het circulaire viaduct van Van Hattum en Blankevoort, Consolis Spanbeton en Rijkswaterstaat heeft de Betonprijs 2019 gewonnen in de categorie Circulair. De jury waardeert het initiatief om het echt anders te doen. ‘Dit…

Lightyear begint voorzichtig met productie eerste zonneauto’s

Waarom Lightyear zo weinig mogelijk robots gebruikt

Lightyear hoopt de Lightyear One, een hatchback met aandrijving in elk wiel en een actieradius van 800 kilometer, in 2021 op de markt te brengen. Tijdens het Machinebouw event zal Wim van Stratum, VP Operations bij de…

Precisiebeurs blijft een feestje

Precisiebeurs blijft een feestje

Veldhoven Precisiebeurs 2019 gaat de boeken in als beurstweedaagse met de meeste bezoekers. De beurs klokte af op 3.704 bezoekers uit 42 verschillende landen. Hier een kort verslag over diverse exposanten en enkele…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Compacte vergrendelmagneten bestand tegen hoge dwarskrachten

Onlangs heeft Magnet Schultz een doorontwikkeling van de serie G SC X geïntroduceerd onder de naam G SC X … B01.

Agenda

21 november 2019, Vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

21 november 2019, D&F kantoor Breda

Machine Safety Specialist (CE) met TÜV persoonscertificaat

21 nov 2019, 3 dec 2019, 19 dec 2019 en 9 jan 2020 Examen: 16 januari 2020

22 november 2019, Vianen

Robot Safety Training

Meer agendapunten »