EO

Ontwerpverbeteringen voor de ‘Pacman’ van The Ocean Clean-up

21 mei 2019 om 12:36 uur

De eerste test met de plasticvanger van Boyan Slat is helaas mislukt. Eerst hield de vanger het plastic al niet vast en toen brak tot overmaat van ramp de drijfbuis af. Hoe komt dat? Door ontwerpfouten. En kan het ook beter? Ja zeker. In onderstaande blog zal ik laten zien hoe.

 

Door Erik van Vliet, Practical Solution


Plastic is een vrij slap materiaal dat slecht tegen een wisselende belasting kan. Dat is een nadeel. Anderzijds moet de constructie moet echter wel slap zijn om de golven te volgen. Daarom is kunststof juist weer een goede keuze. Plastic blijft helaas echter wel kwetsbaar voor een wisselende belasting.


De wisselende spanningen in het materiaal ontstaan door de golven. Met een juist ontwerp kunnen die echter laag gehouden worden. Door de golven ontstond er ook schade bij de zijdrijvers. Dit kan opgelost worden met een flexibelere bevestiging.


Het in de bovenlaag van het water drijvende plastic wordt alleen goed opgevangen als je de snelheid van de ‘Pacman' kan aanpassen aan wind en stroming. Je moet de snelheid goed kunnen regelen. Dit kan door de gebruikte drijfankers bijvoorbeeld met een intrekbare parachute uit te voeren (zie tekening ‘Ontwerpverbeteringen' rechtsboven bij dit artikel,  hier te downloaden als pdf).


De drijfconstructie is opgebouwd door buizen en strippen plastic aan elkaar te lassen. De drijfbuis moet op de golven blijven drijven om plastic goed te vangen en moet dus gemakkelijk met de golven mee kunnen vormen. De strip plastic aan de onderzijde van de buis dient om het plastic vangzeil aan te bevestigen.

drijfbuis

Tekening 'Breukprobleem'

 

Als een golf de buis zo buigt als in tekening ‘Breukprobleem, detail AAA' (  download 'breukprobleem drijfbuis' hier als pdf), kan er een grote dompkracht in de strip ontstaan en daardoor hoge trekspanningen bij die overgangen in de drijfbuis. Door dit soort effecten is de drijfbuis afgebroken. Dit had voorkomen kunnen worden door de strips op hun einden taps toe te laten lopen (langzaam slapper) en op enige afstand van elkaar te plaatsen, of door bijvoorbeeld spanbanden te gebruiken om het zeildoek aan de buis te bevestigen. Omdat een spanband over een deel van de buis draagt, geeft hij namelijk veel minder spanningspieken.


Om de levensduur van het vangsysteem te vergroten, moet elke krachtspiek voorkomen worden. Die ontstaat zeker ook bij de kabels (zie tekening Ontwerpverbeteringen). Door echter een gewicht met daaraan een drijver te gebruiken (in de tekening op de kruising van de staalkabels), kan de drijfbuis iets meer meebewegen als een golf ertegenaan klapt. Hierdoor nemen de spanningen daar ter plaatse af.

 

Reacties (2)

Een helder plaatje zie je door de link aan te klikken Pieter. Het gaat voor mij om de inhoud en minder om de presentatie. Ik ben geen grafisch vormgever of iets.
erik van Vliet, 6 juni 2019 14:00
Om maar met een andere, simpele ontwerpverbetering te beginnen: waarom gebruik je in je CAD-(?) tekeningen eigenlijk een groene tekstkleur en groene/lichtblauwe lijnkleur i.p.v. gewoon (een op een laptop-of computerscherm veel duidelijker leesbare) zwart gekleurde tekst of bijv. donkerblauwe/bruine lijn?
Pieter Zijlstra, 24 mei 2019 16:15
 

Video's

Pilz Knowledge bites

Pilz Knowledge bites

Pilz introduceert 'knowledge bites:'hapklare brokken kennis in de vorm van webinars. Om je…

Festo: : magneet ventielen getest

Festo: magneet ventielen getest

Het ruime aanbod van magneetventielen kan de keuze voor het juiste ventiel in een applicatie niet…

De spannendste straatveegfilm ooit

De spannendste straatveegfilm ooit

Een technologiebedrijf dat straatvegers maakt, heeft een autonome elektrische straatveger geï…

Spraakgestuurde led-muur aangedreven door Arduino

Spraakgestuurde led-muur aangedreven door Arduino

Spraakgestuurde verlichting is al niet meer ongewoon in een slimme woning, maar de Amerikaanse…

Nieuw materiaal voor thermische opslag

Nieuw materiaal voor thermische opslag

Aan de Universiteit van Newcastle, Australië, is een nieuw materiaal voor thermische opslag…

Meer videos »

Laatste nieuws

Overheid biedt gratis (online) scholing aan voor iedereen in Nederland

Overheid biedt gratis (online) scholing aan voor iedereen in Nederland

Sinds 1 december zijn er voor iedereen van 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd gratis cursussen en trainingen beschikbaar, gericht op het versterken en verbeteren van vaardigheden. Daarnaast kan een cursus of…

Nu al schaatsen op natuurijs

Nu al schaatsen op natuurijs (video)

In Winterswijk kun je nu al schaatsen op natuurijs. Dit dankzij een systeem van UT-student Michael Hop.

Radio uit laserlicht

Radio uit laserlicht

Om de groei van het - mobiele - dataverkeer bij te houden, zijn draadloze signalen met een steeds kortere golflengte nodig. TU/e-promovendus Álvaro Morales Vicente onderzocht hoe je zogeheten millimetergolven kunt…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Nieuw: dynamische inclinometer van DIS Sensors

Monitor machines en installaties zónder dat trillingen de gemeten waarden beïnvloeden met de dynamische inclinometer...

Agenda

25 november 2020, online

KIVI-jaarcongres

Het programma van het KIVI-jaarcongres zal dit jaar over een week worden verspreid.

1 december 2020, online

Machinebouw

Event over Smart Industry, Deep Learning, Big Data, de Cloud, Safety, IIoT, Machine Vision en gebruik van...

2 december 2020, online

Virtual ATCx Composites

Altair brings together a line-up of its own and industry experts to demonstrate how to exploit their...

Meer agendapunten »