EO

Bosbrandenblusser Scodev efficiënt en universeel toepasbaar

11 december 2018 om 12:49 uur

Eind november was het IJsselmeer schouwtoneel van de eerste testen met het Scodev blussysteem. Bosbranden zijn hiermee sneller te bestrijden dan met bestaande oplossingen als scoopers en grotere niet-amfibische blusvliegtuigen. Bovendien is het universeel toepasbaar, in verschillende vliegtuigen en door verschillende partijen.

 

Het geteste prototype is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen diverse nationale en internationale bedrijven en kennisinstellingen en zal - onder andere op basis van de testresultaten - volgend jaar verder worden getest onder zwaardere omstandigheden.

 

Scodev staat voor ‘Scooping device'. Hij neemt oppervlaktewater op via een schepeenheid die middels een 15 meter lange slang is verbonden met een tank in een vliegtuig. Wanneer het vliegtuig iets lager dan 15 meter boven het wateroppervlak vliegt, dringt de schep in het water en neemt water op dat direct richting de slangopening wordt gedrukt. Door de snelheid van het vliegtuig wordt het water automatisch omhoog gestuwd en in de watertank van het vliegtuig opgeslagen, waarna het op de brand kan worden ‘gedropt'.

 

Snel veel water in allerlei vliegtuigen

Het systeem kan relatief veel water relatief snel opnemen waardoor grotere blusvliegtuigen - die normaal op een vliegveld tanken - gemiddeld vijf keer per uur kunnen droppen in plaats van één keer. Daarnaast is het systeem universeel toepasbaar op (militaire) transportvliegtuigen zodat ook niet-amfibische blusvliegtuigen flexibel en economisch zijn in te zetten als blusvliegtuig. Omdat het om een ‘los' systeem gaat, is het onderling uit te lenen. Een vliegtuig moet wel worden aangepast, zodat de schep en de slang naar het wateroppervlak zijn te brengen.

 

Van testen...

Michiel Selier, zelfstandig adviseur bij Aerovantage: "Het concept om op deze manier water te scheppen en te transporteren is in de ontwerpfase doorgerekend en met computermodellen gesimuleerd. Daarbij is het ontwerp van de schep cruciaal gebleken. Er gebeurt namelijk nogal wat wanneer dit element zich met een snelheid van 130 knopen (240 km/u) door het wateroppervlak boort en daar het water direct op volle snelheid moet brengen. Op dit ontwerp is dan ook patent aangevraagd. Toen de simulaties in combinatie met enkele laboratoriumproeven - waarmee bijvoorbeeld de sterkte van de slang en de koppeling zijn getest - aangaven dat het principe werkt, zijn we gestart met het voorbereiden van praktijktesten."

 

Floris Bremmers van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, dat Scodev ondersteunt met kennis op gebied van aerodynamica, structureel ontwerp en vliegproefondersteuning: "De eerste testen boven het IJsselmeer waren nog relatief klein en vooral bedoeld om de dynamische eigenschappen en stabiliteit van het systeem te testen. Hoe gedragen slang en schep zich als het vliegtuig vliegt, hoe laat het systeem zich uit het vliegtuig rollen, enzovoorts. Daarbij werken we nog met relatief lage snelheden (20 knopen, 37 km/h) bij het scheppen van water."

 

...naar certificeren

Deze eerste proeven zijn goed verlopen en vormen de basis voor enkele optimalisaties. Vervolgens wil het team ‘het grotere testwerk' volgend jaar uitvoeren. Daarbij zal in eerste instantie een Chinook worden ingezet met een grotere capaciteit waarmee het team naar snelheden van 90 knopen gaat en in verschillende stappen ook daadwerkelijk water zal scheppen. In de laatste testfase, benodigd voor certificering, zal een vliegtuig worden ingezet en water worden geschept met de beoogde snelheid van 130 knopen. Selier: "Op dit moment zijn we dan ook druk bezig met de voorbereidingen voor de test met een Chinook. Helaas is het onze eigen luchtmacht niet gelukt er één ter beschikking te stellen waardoor we zullen uitwijken naar het huren van een dergelijke helikopter in de Verenigde Staten."

 

Scodev consortium

Het Scodev systeem is het product van een intensieve samenwerking tussen verschillende partijen: Scodev (initiatiefnemer), Sonaca (BE, producent van vliegtuigonderdelen) en Jacob Eschbach (DE, grootste producent van slangen in Duitsland). Dit consortium wordt ondersteund door advies van het Netherlands Aerospace Center - in Nederland beter bekend als NLR (vliegtuigaspecten en certificering), de Universiteit Duisburg Essen (hydrodynamica), Aerovantage (adviesbureau op luchtvaartinnovatie) en hoogleraar Stefano Brizzolara van de Virginia Tech University in Blacksburg, Virginia (USA, supercavitating hydrofoils en computersimulaties). Wiser Consultancy ondersteunt Scodev bij de voorbereiding van productie en verkoop. Voor de eerste fase in de ontwikkeling is door de Europese Unie een subsidie van 2,7 miljoen Euro beschikbaar gesteld.

 

In Constructeur 1/2 van 2019 verschijnt een uitgebreid artikel over de Scodev.

 

Video's

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

Zie hier hoe de Tesla Model 3 in hoog tempo in elkaar wordt gezet:

Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Sponsored - Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Pilz vond het een mooie en inspirerende dag, Master of Safety in één dag 2018.…

Luisteren naar Marswind

Luisteren naar Marswind

Meestal gaat het in video's voor een belangrijk deel om beeld, maar hier gaat het eigenlijk…

Robokat doet push-ups

Robokat doet push-ups

Kattenfilmpjes zijn nog steeds immens populair op het web, dus wij dachten dat we jullie er…

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

  De Orbis Ring-Drive is een wiel dat brandstofauto's hybride maakt. De technologie…

Meer videos »

Laatste nieuws

Chemici lossen hardnekkig katalysatorprobleem op na vier decennia

Hardnekkig katalysatorprobleem na vier decennia opgelost

Leidse en Eindhovense scheikundigen hebben na decennia de discussie beëindigd over het juiste model voor de eenvoudigste chemische reactie in heterogene katalyse, die essentieel is voor brandstofcellen. Met behulp van…

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Onderzoekers van de Stanford universiteit zijn erin geslaagd om de werking van de long te kopiëren in een elektrokatalytisch mechanisme waarmee water energiezuinig kan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit…

100x sneller 3D-printen met licht

100x sneller 3D-printen met licht (video)

3D-printen met een vloeibare hars kan nu 100 keer sneller dan voorheen én de hars blijft niet meer aan zijn container kleven. De truc zit in 2 soorten licht in plaats van 1, en een remmer in de hars.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

21 januari 2019, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

22 januari 2019

Carcinogene stoffen

Tijdens deze cursus worden methoden besproken waarmee vastgesteld kan worden of een stof carcinogene...

Meer agendapunten »