EO

Hoe scan je een atleet?

11 december 2018 om 12:03 uur

Om een compleet beeld te krijgen, worden vele scans samengevoegd. Elke kleur in de afbeelding vertegenwoordigt een andere scan.

Het Human Power Team, de aerodynamische-hightech-ligfiets-bouwers van de TU Delft en VU Amsterdam, hebben hun atletes gescand om de ligfiets te optimaliseren voor het volgende seizoen. De afgelopen weken is de 3D-scan voorbereid, uitgevoerd en afgerond. Maar hoe gaat dat eigenlijk?

 

De World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) 2019 vindt plaats van 8 tot en met 14 september en dan wil het team knallen. De Velox9 moet dan ook perfect worden afgestemd op atletes Rosa Bas en Jennifer Breet. Om de kogelvormige cabine zo klein en efficiënt mogelijk te maken en de luchtweerstand daarmee te minimaliseren, zijn de dames 3D-gescand.

 

Eerst is de proefopstelling ontworpen. Het stoeltje, het stuur en de trappers zijn net zo geplaatst als in de VeloX, zodat de atleet in een vergelijkbare houding zit. De opstelling moest verder weinig wegen, zodat hij kon worden verplaatst, en open zijn, omdat de 3D-camera's de atleet zonder belemmering moeten kunnen scannen.

1

 

Tijdens de scandagen zijn 5 typen scans gemaakt, namelijk:

 

  • De atleten in staande houding
  • De atleten in liggende houding
  • De ‘footbox' van de atleten
  • De zithouding van de atleten
  • De hoofden van de atleten

 

Camera-opstelling

De camera-opstelling bestaat uit vaste camera's en een losse scanner. Bij de footbox-scan en de staande scan zijn de vaste camera's gebruikt; bij de liggende houding, de scan van het hoofd en de zithouding de handscanner. De vaste scanners hebben een groter bereik en werken sneller, maar de handscanner kan vanuit alle hoeken gericht worden en is nauwkeuriger.

h

 

Warme spieren

Het scannen van de footbox (de ruimte voorin die een trappende atleet gebruikt) wordt bepaald door meerdere scans te maken van een fietsende atleet die worden samengevoegd. Om het echt exact goed te krijgen, moet de atleet eerst 5 minuten warm fietsen, aangezien de spieren zich anders gedragen en vormen tijdens het fietsen.

 

Vacuüm zitzak

De zithouding wordt bepaald met behulp van een soort zitzak gevuld met kleine kunststof korrels, waarin de zittende atleet een afdruk achterlaat. Deze afdruk is solid, doordat de zak tijdens het zitten vacuüm wordt gezogen. De afdruk wordt vervolgens met de handscanner geregistreerd.

j

 

Nabewerken

De scans moeten worden nabewerkt in Artec Studio voordat ze bruikbaar zijn. De scan van de liggende atleet bestaat bijvoorbeeld uit een aantal losse scans die moeten worden samengevoegd en de footbox bestaat uit meer dan 50 scans die elkaar overlappen tot één groot geheel (in de afbeelding rechtsboven is elke kleur één individuele scan). Ook worden oneffenheden weggesneden en gaten opgevuld.


Het eindproduct, ‘fusion' genoemd, kan pas worden geladen in Solidworks of Catia nadat hij is omgezet naar een zogenoemde ‘surface' die bestaat uit allemaal kleine polygonen. Voor dit proces wordt Design X software gebruikt. Het eindresultaat zijn verschillende modellen die in de software geladen kunnen worden, zodat de VeloX 9 perfect om de atleten heen kan worden ontworpen.

 

Video's

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

Zie hier hoe de Tesla Model 3 in hoog tempo in elkaar wordt gezet:

Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Sponsored - Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Pilz vond het een mooie en inspirerende dag, Master of Safety in één dag 2018.…

Luisteren naar Marswind

Luisteren naar Marswind

Meestal gaat het in video's voor een belangrijk deel om beeld, maar hier gaat het eigenlijk…

Robokat doet push-ups

Robokat doet push-ups

Kattenfilmpjes zijn nog steeds immens populair op het web, dus wij dachten dat we jullie er…

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

  De Orbis Ring-Drive is een wiel dat brandstofauto's hybride maakt. De technologie…

Meer videos »

Laatste nieuws

Chemici lossen hardnekkig katalysatorprobleem op na vier decennia

Hardnekkig katalysatorprobleem na vier decennia opgelost

Leidse en Eindhovense scheikundigen hebben na decennia de discussie beëindigd over het juiste model voor de eenvoudigste chemische reactie in heterogene katalyse, die essentieel is voor brandstofcellen. Met behulp van…

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Onderzoekers van de Stanford universiteit zijn erin geslaagd om de werking van de long te kopiëren in een elektrokatalytisch mechanisme waarmee water energiezuinig kan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit…

100x sneller 3D-printen met licht

100x sneller 3D-printen met licht (video)

3D-printen met een vloeibare hars kan nu 100 keer sneller dan voorheen én de hars blijft niet meer aan zijn container kleven. De truc zit in 2 soorten licht in plaats van 1, en een remmer in de hars.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

21 januari 2019, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

22 januari 2019

Carcinogene stoffen

Tijdens deze cursus worden methoden besproken waarmee vastgesteld kan worden of een stof carcinogene...

Meer agendapunten »