EO

Moeten wij onze kunststof foliemachine afschermen?

28 juni 2018 om 10:39 uur

In ons bedrijf wordt kunststof folie over aandrijfrollen getransporteerd. Moet je deze rollen afschermen volgens de Machinerichtlijn?

 

Vraag
We zijn een extrusiebedrijf en maken kunstof folie. Deze folie wordt getransporteerd over aangedreven rollen. Aan de folie kan men niet blijven haken daar deze dan meteen scheurt. Dus de kans dat je door de folie wordt meegenomen is nihil. Echter de meeste aangedreven rollen kan men aanraken. De snelheid van de plastic folie is ca. 250 m/min. Deze aangedreven rollen zijn niet afgeschermd en kunnen aangeraakt worden. Hoe hard is de eis dat je aangedreven rollen niet mag kunnen aanraken? De folie wordt bij een zeer lage snelheid in de lijn gebracht.  
 

Antwoord
Het antwoord op deze vragen is te vinden in de Machinerichtlijn en de voor dergelijke machines geldende normen.

Allereerst geeft de Machinerichtlijn in Bijlage I paragraaf 1.3.7 de wettelijke eisen ten aanzien van de bewegende delen van een machine:
 
1.3.7. Risico's in verband met de bewegende delen
De bewegende delen van de machine moeten zodanig zijn ontworpen en gebouwd dat wat betreft risico voor aanraking waardoor zich ongelukken zouden kunnen voordoen, wordt voorkomen, of, wanneer risico's blijven bestaan, voorzien zijn van afschermingen of beveiligingsinrichtingen.

Alle nodige maatregelen moeten worden genomen om het onverwacht blokkeren van bewegende delen die bij het werk zijn betrokken, te verhinderen. Wanneer ondanks deze voorzorgsmaatregelen het waarschijnlijk is dat een blokkering kan optreden, moet waar nodig worden gezorgd dat deze blokkering met de nodige specifieke beschermingsmiddelen en gereedschappen zonder gevaar kan worden verholpen.

Deze specifieke beschermingsmiddelen moeten in de gebruiksaanwijzing en, indien mogelijk, op de machine zelf worden vermeld, met een beschrijving van het gebruik ervan.

Het gaat er dus om of zich ongelukken zouden kunnen voordoen door de aanraking met bewegende delen van een machine. U geeft aan dat de folie snel zal breken maar dat er mogelijk tussen de rollen of de rollen en het frame intrek- of beknellingsgevaar is. Gezien de hoge snelheid van 250 m/min is het toepassen van vaste afschermingen en/of beweegbare afscherming met blokkering en vergrendeling hier aan te raden en geen lichtscherm. Dit omdat een lichtscherm vanwege de stoptijd van de zware rollen mogelijk op een te grote afstand van het gevaar moet worden neergezet en dit daardoor geen goede beveiliging is.

Er is een aantal Type C-normen dat specifiek gaat over de extrusie van kunststoffen: 
  • NEN-EN 1114-1:2011; Machines voor rubber en kunststof - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 1: Veiligheidseisen voor extrusiepersen.
  • NEN-EN 1114-2:1998+A1:2008; Machines voor kunststoffen en rubber - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 2: Veiligheidseisen voor granulatoren.
  • NEN-EN 1114-3:2001+A1:2008; Machines voor rubber en kunststoffen - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 3: Veiligheidseisen voor afvoerinrichtingen.
 
Het verdient aanbeveling om de hoofdstukken 4 (gevaren) en 5 (oplossingen) van deze normen door te nemen. Bovenstaand antwoord is afkomstig van Fusacon BV   
 

Video's

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

De razendsnelle assemblage van een Tesla Model 3

Zie hier hoe de Tesla Model 3 in hoog tempo in elkaar wordt gezet:

Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Sponsored - Master of Safety in één dag: “mooi en inspirerend”

Pilz vond het een mooie en inspirerende dag, Master of Safety in één dag 2018.…

Luisteren naar Marswind

Luisteren naar Marswind

Meestal gaat het in video's voor een belangrijk deel om beeld, maar hier gaat het eigenlijk…

Robokat doet push-ups

Robokat doet push-ups

Kattenfilmpjes zijn nog steeds immens populair op het web, dus wij dachten dat we jullie er…

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

Orbis: een wiel dat je auto hybride maakt

  De Orbis Ring-Drive is een wiel dat brandstofauto's hybride maakt. De technologie…

Meer videos »

Laatste nieuws

Chemici lossen hardnekkig katalysatorprobleem op na vier decennia

Hardnekkig katalysatorprobleem na vier decennia opgelost

Leidse en Eindhovense scheikundigen hebben na decennia de discussie beëindigd over het juiste model voor de eenvoudigste chemische reactie in heterogene katalyse, die essentieel is voor brandstofcellen. Met behulp van…

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Onderzoekers van de Stanford universiteit zijn erin geslaagd om de werking van de long te kopiëren in een elektrokatalytisch mechanisme waarmee water energiezuinig kan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit…

100x sneller 3D-printen met licht

100x sneller 3D-printen met licht (video)

3D-printen met een vloeibare hars kan nu 100 keer sneller dan voorheen én de hars blijft niet meer aan zijn container kleven. De truc zit in 2 soorten licht in plaats van 1, en een remmer in de hars.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

21 januari 2019, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

Meer agendapunten »