EO

Moeten wij onze kunststof foliemachine afschermen?

28 juni 2018 om 10:39 uur

In ons bedrijf wordt kunststof folie over aandrijfrollen getransporteerd. Moet je deze rollen afschermen volgens de Machinerichtlijn?

 

Vraag
We zijn een extrusiebedrijf en maken kunstof folie. Deze folie wordt getransporteerd over aangedreven rollen. Aan de folie kan men niet blijven haken daar deze dan meteen scheurt. Dus de kans dat je door de folie wordt meegenomen is nihil. Echter de meeste aangedreven rollen kan men aanraken. De snelheid van de plastic folie is ca. 250 m/min. Deze aangedreven rollen zijn niet afgeschermd en kunnen aangeraakt worden. Hoe hard is de eis dat je aangedreven rollen niet mag kunnen aanraken? De folie wordt bij een zeer lage snelheid in de lijn gebracht.  
 

Antwoord
Het antwoord op deze vragen is te vinden in de Machinerichtlijn en de voor dergelijke machines geldende normen.

Allereerst geeft de Machinerichtlijn in Bijlage I paragraaf 1.3.7 de wettelijke eisen ten aanzien van de bewegende delen van een machine:
 
1.3.7. Risico's in verband met de bewegende delen
De bewegende delen van de machine moeten zodanig zijn ontworpen en gebouwd dat wat betreft risico voor aanraking waardoor zich ongelukken zouden kunnen voordoen, wordt voorkomen, of, wanneer risico's blijven bestaan, voorzien zijn van afschermingen of beveiligingsinrichtingen.

Alle nodige maatregelen moeten worden genomen om het onverwacht blokkeren van bewegende delen die bij het werk zijn betrokken, te verhinderen. Wanneer ondanks deze voorzorgsmaatregelen het waarschijnlijk is dat een blokkering kan optreden, moet waar nodig worden gezorgd dat deze blokkering met de nodige specifieke beschermingsmiddelen en gereedschappen zonder gevaar kan worden verholpen.

Deze specifieke beschermingsmiddelen moeten in de gebruiksaanwijzing en, indien mogelijk, op de machine zelf worden vermeld, met een beschrijving van het gebruik ervan.

Het gaat er dus om of zich ongelukken zouden kunnen voordoen door de aanraking met bewegende delen van een machine. U geeft aan dat de folie snel zal breken maar dat er mogelijk tussen de rollen of de rollen en het frame intrek- of beknellingsgevaar is. Gezien de hoge snelheid van 250 m/min is het toepassen van vaste afschermingen en/of beweegbare afscherming met blokkering en vergrendeling hier aan te raden en geen lichtscherm. Dit omdat een lichtscherm vanwege de stoptijd van de zware rollen mogelijk op een te grote afstand van het gevaar moet worden neergezet en dit daardoor geen goede beveiliging is.

Er is een aantal Type C-normen dat specifiek gaat over de extrusie van kunststoffen: 
  • NEN-EN 1114-1:2011; Machines voor rubber en kunststof - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 1: Veiligheidseisen voor extrusiepersen.
  • NEN-EN 1114-2:1998+A1:2008; Machines voor kunststoffen en rubber - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 2: Veiligheidseisen voor granulatoren.
  • NEN-EN 1114-3:2001+A1:2008; Machines voor rubber en kunststoffen - Extrusiepersen en extrusie-installaties - Deel 3: Veiligheidseisen voor afvoerinrichtingen.
 
Het verdient aanbeveling om de hoofdstukken 4 (gevaren) en 5 (oplossingen) van deze normen door te nemen. Bovenstaand antwoord is afkomstig van Fusacon BV   
 

Video's

Robot kan willekeurige, onbekende objecten oppakken

Robot kan willekeurige, onbekende objecten oppakken

Aan MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) heeft men een robot…

3D-print je eigen Terminator schedel, compleet met bewegende ogen en kaak

3D-print je eigen Terminator schedel, compleet met bewegende ogen en kaak

Het kost even 70 uur printen, en dan nog even schuren (weer ongeveer 70 uur), maar dan heb je ook…

Duitse architect ontwerpt kam om oceaan plasticvrij te maken

Duitse architect ontwerpt kam om oceaan plasticvrij te maken

Pacific Garbage Screening (PGS) is een nieuwe oplossing om uiteindelijk tot schone oceanen te komen.…

Batterijloze drone vliegt hele dagen op zonne-energie

Batterijloze drone vliegt hele dagen op zonne-energie

Een team van de universiteit in Singapore heeft een quadrocopter gebouwd die urenlang in de lucht…

 Is die helm echt nodig?

Is die helm echt nodig?

De 1500 kg zware Bugatti Chiron van Lego is niet alleen gemaakt op ware grootte, hij rijdt nog ook.…

Meer videos »

Laatste nieuws

Onderbezetting, weinig investeringen en menselijke fouten bedreigen cybersecurity in industrie

Onderbezetting, weinig investeringen en menselijke fouten bedreigen cybersecurity in industrie

Volgens Kaspersky Labs onderzoek ‘State of Industrial Cybersecurity (ICS) 2018’ zijn onderbezetting, gebrek aan investeringen en menselijke fouten de belangrijkste bedreigingen voor de digitale veiligheid van vitale…

Feda stelt werknemers van de toekomst centraal tijdens WoTS

Feda stelt werknemers van de toekomst centraal tijdens WoTS

Feda reikt tijdens WoTS de Young Professional Award uit. Daarnaast grijpt de vereniging de beurs aan om haar Technische Leergang nummer 10 te presenteren.

InMotion wil als eerste E-team aan Le Mans meedoen

InMotion wil als eerste E-team aan Le Mans meedoen

TU/e-team InMotion heeft de mock-up onthuld van de Vision: de elektrische raceauto waarmee ze in 2023 willen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. De auto moet in twee minuten volledig kunnen opladen, iets waar huidige…

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

13 september 2018, Utrecht

Leiderschapsontwikkeling voor ingenieurs

Voor een succesvolle carrière in de techniek is het steeds belangrijker dat je, naast actuele kennis van...

18 september 2018, Breda

SIL & PL Specialist, machine safety met TÜV persoonscertificaat

Dé 6-daagse opleiding over functionele veiligheid! In deze praktijkgerichte training leren cursisten...

19 september 2018, Eindhoven

Data-analyse en toegepaste statistiek

Data is overal. De kunst is om daaruit belangrijke verbanden en trends te halen.

Meer agendapunten »