EO

Elektrificatie van voertuigen en alles erom heen

20 februari 2018 om 13:59 uur

Over de hele wereld kondigen regeringen maatregelen aan om de verbrandingsmotor aan banden te leggen. China loopt voorop door te stellen dat 8 procent van de verkoop van nieuwe voertuigen in 2019 voorziet in neutrale emissie. Dat is ambitieus. In 2016 was in China circa 1,5% (hybride) elektrisch aangedreven. Voor Nederland stond de teller op 6,4%.

 

Autofabrikanten gaan daar schoorvoetend in mee. Volvo heeft daarbij waarschijnlijk het sterkste standpunt ingenomen door toezegging om vanaf 2019 alleen nog maar hybride of volledig elektrische auto's te maken. Daarnaast willen ze meer dan 1 miljoen elektrische voertuigen tegen 2025 verkopen. "Deze aankondiging betekent het einde van de volledig verbrandingsmotor aangedreven auto", zei Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, in juli 2017.

 

Niet alleen de aandrijving

De overgang van de verbrandingsmotor naar hybride en vervolgens naar volledig elektrische stroomvoorziening toont alleen het meest zichtbare deel van de sterke groei van vermogenselektronica in voertuigen. Er is namelijk ook sprake van elektrificatie in de subsystemen van de voertuigen. Nog maar 10 jaar geleden was een volledig mechanische koppeling tussen het stuur en de voorwielen niet ongewoon. Daarna kwam er de efficiëntere hydraulische versie van het systeem. Nog wel gebaseerd op een mechanische koppeling tussen het stuur en de wielen. Voor het gaspedaal en de handmatige transmissie gaat een soortgelijk verhaal op. De razendsnelle acceptatie van drive-by-wire in modernere voertuigen heeft deze zienswijze doen veranderen. Een sensor, een externe actuator en meerdere controlesystemen hebben de mechanische koppeling vervangen. In veel voertuigen zit er dan ook nog een veiligheidssysteem tussen om ervoor te zorgen dat het voertuig op de rijstrook blijft en dat het obstakels op de rijbaan vermijdt. En het aantal subsystemen voor vermogenselektronica in het voertuig groeit nog steeds.

 

Het bredere plaatje

De overheidsregulering voor de auto-industrie en de exponentiële groei van de elektrificatie in de voertuigen vragen om een radicale verandering in de infrastructuur die nodig is om die gedaanteverwisseling te ondersteunen.

 

Voor een auto met een verbrandingsmotor is iets meer dan 5 minuten nodig om de tank te vullen. Met een benzinestation op bijna elke straathoek. Voor elektrisch rijden is dat een ander verhaal. Zelfs met een supercharger duurt een soortgelijke pitstop minstens een half uur om een volledig elektrisch voertuig op te laden. Ook als je het laden alleen thuis of op je werk zou willen doen is de nodige oplaadapparatuur vereist. Voor huiseigenaren kan het installeren van een laadstation relatief eenvoudig zijn. Maar dit wordt al lastiger voor een huurder van een huis. Dan hebben we het nog niet eens over de auto-eigenaar die in het centrum van een stad woont en telkens weer ergens in de buurt een parkeerplek moet zien te vinden. Dan is het concept van thuislaad-stations niet echt een goede optie.

 

Als dit in de toekomst toch allemaal lukt dan ligt er weer een nieuwe uitdaging voor het elektriciteitsnet. Indien elke werknemer 's avonds om vijf uur naar huis terugkeert en zijn elektrische voertuig rond dezelfde tijd inplugt, dan zorgt dit voor een verschuiving van de typische regionale verbruikerspiek op het net van huishoudens naar transport. Voor benzinestations vereist een verzameling superchargers voor snel-laden zelfs een hoeveelheid energie dat vergelijkbaar is met die van een middelgrote buurt.

De door de overheid aangezwengelde trend van elektrische voertuigen leidt direct tot complexer wordende voertuigen en indirect leidt dit tot een behoefte aan groei van de infrastructuur. De toekomst van de auto-industrie bepaalt hiermee het toekomstbeeld van het netwerk.

 

China bouwt aan een landelijk netwerk van oplaadstations voor vijf miljoen elektrische voertuigen in 2020. Dat vraagt om een interdisciplinaire aanpak die vraagt om een nauwe samenwerking tussen partners in verschillende branches om samen een veilige en betrouwbare oplossing te bieden die de voertuig-elektrificatie nodig heeft.

 

Video's

Energieopslag met lucht en zeewater

Energieopslag met lucht en zeewater

Aan de universiteit van Malta heeft men een energieopslagsysteem ontwikkeld dat lucht samenperst…

Hoe warmen bitcoins de aarde op?

Hoe warmen bitcoins de aarde op?

Hoe kan een virtuele munt invloed hebben op het milieu? Professor Bart Preneel van de KU…

Omron: EasyPack

Advertentie - Omron: nieuwe robotgestuurde verpakkingslijn

Combilo, een toonaangevende groente- en fruitgroothandel in Nederland, heeft onlangs een nieuwe…

Robot verbreekt wereldrecord op de Rubik kubus

Robot verbreekt wereldrecord op de Rubik kubus

Net iets meer dan een halve seconde heeft de nieuwste Rubik-cube-bot nodig om de beroemde…

Uh... waar was de brand?

Uh... waar was de brand?

Italianen staan wijd en zijd bekend om hun design - en niet om hun hoogstaande techniek. Dat zie je…

Meer videos »

Laatste nieuws

Slangenhuid behulpzaam bij betere slip&grip machines

Slangenhuid behulpzaam bij verbetering slip&grip machines

Machines kunnen beter, efficiënter en stiller lopen als de makers bepaalde principes toepassen die de slang de afgelopen miljoenen jaren heeft geoptimaliseerd. En het mooie is: Hisham Abdel-Aal van de Drexel…

The Loop: een metro, maar dan op z’n Musks (video)

The Loop: een metro, maar dan op z’n Musks (video)

Elon Musk is al dik een jaar bezig tunnels te boren onder Los Angeles. Afgelopen donderdag kregen geïnteresseerden te horen waarom: de eigenaar van Tesla en SpaceX werkt met zijn speeltje The Boring Company aan een…

Sneller laden door nieuwe batterijarchitectuur

Sneller laden door nieuwe batterijarchitectuur

Als je de anodes, separatoren en kathodes in een batterij door elkaar plaatst in plaats van netjes op een rij, kun je batterijen veel sneller opladen. Dat blijkt uit onderzoek aan de Cornell universiteit (VS).

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën

PSENopt II lichtschermen zijn de eerste type 3 lichtschermen van Pilz en bieden hand- en vingerbescherming in PL...

Agenda

30 mei 2018, Krimpen aan den IJssel

LTE-M Seminar

Top Electronics, KPN en Quectel houden een seminar over LTE-M.

30 mei 2018, Veldhoven, Koningshof

Materials 2018

Vakbeurs en congres

4 juni 2018, Eindhoven

Dutch Technology Week

Tijdens de Dutch Technology Week (DTW) worden wonderlijke en innovatieve technologieverhalen verteld.

Meer agendapunten »