EO

Elektrificatie van voertuigen en alles erom heen

20 februari 2018 om 13:59 uur

Toekomstplannen voor voertuigen in verschillende landen

Over de hele wereld kondigen regeringen maatregelen aan om de verbrandingsmotor aan banden te leggen. China loopt voorop door te stellen dat 8 procent van de verkoop van nieuwe voertuigen in 2019 voorziet in neutrale emissie. Dat is ambitieus. In 2016 was in China circa 1,5% (hybride) elektrisch aangedreven. Voor Nederland stond de teller op 6,4%.

 

Autofabrikanten gaan daar schoorvoetend in mee. Volvo heeft daarbij waarschijnlijk het sterkste standpunt ingenomen door toezegging om vanaf 2019 alleen nog maar hybride of volledig elektrische auto's te maken. Daarnaast willen ze meer dan 1 miljoen elektrische voertuigen tegen 2025 verkopen. "Deze aankondiging betekent het einde van de volledig verbrandingsmotor aangedreven auto", zei Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, in juli 2017.

 

Niet alleen de aandrijving

De overgang van de verbrandingsmotor naar hybride en vervolgens naar volledig elektrische stroomvoorziening toont alleen het meest zichtbare deel van de sterke groei van vermogenselektronica in voertuigen. Er is namelijk ook sprake van elektrificatie in de subsystemen van de voertuigen. Nog maar 10 jaar geleden was een volledig mechanische koppeling tussen het stuur en de voorwielen niet ongewoon. Daarna kwam er de efficiëntere hydraulische versie van het systeem. Nog wel gebaseerd op een mechanische koppeling tussen het stuur en de wielen. Voor het gaspedaal en de handmatige transmissie gaat een soortgelijk verhaal op. De razendsnelle acceptatie van drive-by-wire in modernere voertuigen heeft deze zienswijze doen veranderen. Een sensor, een externe actuator en meerdere controlesystemen hebben de mechanische koppeling vervangen. In veel voertuigen zit er dan ook nog een veiligheidssysteem tussen om ervoor te zorgen dat het voertuig op de rijstrook blijft en dat het obstakels op de rijbaan vermijdt. En het aantal subsystemen voor vermogenselektronica in het voertuig groeit nog steeds.

 

Het bredere plaatje

De overheidsregulering voor de auto-industrie en de exponentiële groei van de elektrificatie in de voertuigen vragen om een radicale verandering in de infrastructuur die nodig is om die gedaanteverwisseling te ondersteunen.

 

Voor een auto met een verbrandingsmotor is iets meer dan 5 minuten nodig om de tank te vullen. Met een benzinestation op bijna elke straathoek. Voor elektrisch rijden is dat een ander verhaal. Zelfs met een supercharger duurt een soortgelijke pitstop minstens een half uur om een volledig elektrisch voertuig op te laden. Ook als je het laden alleen thuis of op je werk zou willen doen is de nodige oplaadapparatuur vereist. Voor huiseigenaren kan het installeren van een laadstation relatief eenvoudig zijn. Maar dit wordt al lastiger voor een huurder van een huis. Dan hebben we het nog niet eens over de auto-eigenaar die in het centrum van een stad woont en telkens weer ergens in de buurt een parkeerplek moet zien te vinden. Dan is het concept van thuislaad-stations niet echt een goede optie.

 

Als dit in de toekomst toch allemaal lukt dan ligt er weer een nieuwe uitdaging voor het elektriciteitsnet. Indien elke werknemer 's avonds om vijf uur naar huis terugkeert en zijn elektrische voertuig rond dezelfde tijd inplugt, dan zorgt dit voor een verschuiving van de typische regionale verbruikerspiek op het net van huishoudens naar transport. Voor benzinestations vereist een verzameling superchargers voor snel-laden zelfs een hoeveelheid energie dat vergelijkbaar is met die van een middelgrote buurt.

De door de overheid aangezwengelde trend van elektrische voertuigen leidt direct tot complexer wordende voertuigen en indirect leidt dit tot een behoefte aan groei van de infrastructuur. De toekomst van de auto-industrie bepaalt hiermee het toekomstbeeld van het netwerk.

 

China bouwt aan een landelijk netwerk van oplaadstations voor vijf miljoen elektrische voertuigen in 2020. Dat vraagt om een interdisciplinaire aanpak die vraagt om een nauwe samenwerking tussen partners in verschillende branches om samen een veilige en betrouwbare oplossing te bieden die de voertuig-elektrificatie nodig heeft.

 

Video's

Sponsored - Pedeo wordt Smart

Sponsored - Pedeo wordt Smart

Pedeo is een toeleverancier van hogedrukgietproducten in zink- en aluminiumlegeringen. Het bedrijf…

AZ Hollink, voor humans in power transmission

Sponsored: AZ Hollink, voor humans in power transmission

AZ Hollink is een leverancier op het gebied van Power Transmissie die deel uitmaakt van een…

Sponsored content - Pilz' nieuwe trainingen voor 2019

Sponsored content - Pilz' nieuwe trainingen voor 2019

De trainingen van Pilz zijn al jaren gericht op het aspect: doen. Alle trainingen zijn…

Anymal: de bot die plants inspecteert

Anymal: de bot die fabrieken inspecteert en boeven vangt

Anymal is een hond-achtige robot die geschikt is voor zware industriële omgevingen, zoals…

Robot ruimt je troep op

Robot ruimt je troep op

Het Japanse bedrijf Preferred Networks heeft een robot ontwikkeld die zelfstandig een ruimte kan…

Meer videos »

Laatste nieuws

Rioolkruiper, douche-wc en schimmelstoep winnen ScienceMakers Award

Rioolkruiper, douche-wc en schimmelstoep winnen ScienceMakers Award

Een rioolkruiper die criminelen afluistert, een douchebak die douchewater geschikt maakt om de wc mee door te trekken, stoeptegels van schimmels en een slim park. Dat zijn de winnaars van de ScienceMakers Awards. De…

Mini-documentaire over 30 jaar open internet (video)

CWI viert 30 jaar open internet met mini-documentaire (video)

Op zaterdag 17 november om 14.28 uur is het exact dertig jaar geleden dat Nederland als eerste land in Europa werd aangesloten op het Internet. Systeembeheerder Piet Beertema van het Centrum Wiskunde & Informatica …

Chinees vraagt vooral ruimtelijk inzicht

Chinees vraagt vooral ruimtelijk inzicht

Goed nieuws voor techneuten met de ambitie om nog eens een tijdje in het land van de rijzende zon door te brengen. Chinees blijkt namelijk relatief gemakkelijk te zijn voor mensen met een goed ruimtelijk inzicht.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Product van de maand

RSS
NIEUW! Pilz Veiligheidslaserscanner PSENscan

Met de tweedimensionale veiligheidslaserscanner van Pilz, de PSENscan, beveiligt u gevarenzones optimaal.

Agenda

13 november 2018, München

Electronica 2018

Inside tomorrow

15 november 2018, Breda

2-daagse training ATEX 153

Op grond van de Arbowet zijn werkgevers verantwoordelijk voor arbeidsmiddelen en arbeidsplaatsen waar...

19 november 2018, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

Meer agendapunten »