EO

GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat

20 december 2017 om 13:48 uur

GVB en Fabrique ontwikkelen nieuwe verkoopautomaat

Toeristen die zich recht onder het bord ‘Verkoop en opladen’ afvragen waar ze tickets kunnen kopen. Lange rijen achter reizigers die niet weten welke kaart ze in welke sleuf moeten stoppen. Het wachten bij de kaartautomaten voor de Amsterdamse bus, tram en metro moet binnenkort tot het verleden behoren.

 

Zelfs toeristen hoeven straks de tram niet meer te missen als ze nog een kaartje moeten kopen. De huidige kaartautomaten van het Amsterdamse openbaar vervoerbedrijf voldoen niet meer aan de wensen van deze tijd. Bovendien loopt het onderhoudscontract in 2017 af. Fabrique kreeg de vraag van het GVB om een nieuwe automaat te ontwerpen. Een unieke opdracht: voor het eerst schakelt het vervoersbedrijf een ontwerpbureau in voor het ontwikkelen van een kaartautomaat. Het vervangen van de automaten is een mooie gelegenheid om een gebruiksvriendelijkere kaartautomaat te introduceren die tegelijkertijd ook de doorstroming verhoogt. Door de automaat ook in Abri's op te nemen kan de wachttijd bij de halte van trams en bussen worden verminderd.

 

‘Geen kaart invoeren'

Matthijs Klinkert, directeur Fabrique, vertelt over de voorbereidingen die tot het nieuwe ontwerp hebben geleid. "We gingen allereerst de straat op en we doken de metrostations in. We observeerden en analyseerden het gebruik van de huidige automaten. Wij concludeerden dat die vooral van buiten naar binnen zijn bedacht, de techniek bepaalt het gebruik. Aanwijzingen als ‘Geen kaart invoeren' en ‘Er is een fout opgetreden tijdens ophalen bestelling uitvoeren', maken de automaten niet bepaald gebruiksvriendelijk. De onlogisch geplaatste hardware maakt het nog erger. Voor ons een mooie kans om de reiziger weer centraal te stellen. We werkten aan een heldere gebruikersflow voor alle doelgroepen, met vriendelijkere instructies in de taal van de gebruiker. Veel aandacht kreeg het samengaan van het technisch ontwerp (de vorm en het materiaal van de kast) en de user interface (de digitale en fysieke bedieningselementen). Door de samensmelting van vorm en interactie ontstond een automaat die de merkuitstraling van het GVB combineert met gebruiksvriendelijkheid."

bo

 

Van bordkarton naar metrostation

In iedere fase zijn de ontwerpen uitgebreid getest. Klinkert: "Van bordkartonnen bouwsels met de interface op een A4-tje geschetst, tot realistische mock ups die we in metrostations aan uitgebreide tests met passerende reizigers hebben onderworpen. Zo konden we tijdens het hele ontwerpproces rekening houden met alle soorten gebruikers; lange mensen, korte mensen, rolstoelers, Amsterdamse veelgebruikers, dagkaarttoeristen en verdwaalde reizigers die geen woord Nederlands spreken. We konden ook in iedere stap de flow van de interface verbeteren, waarbij vooral het samenspel tussen het touchscreen en de fysieke elementen onze aandacht kreeg. Door animaties op het scherm samen te laten gaan met oplichtende leds in de hardware vormden we vloeiende verwijzingen. Veelgezochte producten kregen een plek op het startscherm, zodat 95% van de reizigers direct het juiste ticket vindt."

 

De laatste stappen

Het basisontwerp van Fabrique vormt nu het uitgangspunt bij de aanbesteding. "We blijven in het hele proces betrokken, zodat de partijen ook op kwaliteit en aanpak beoordeeld worden", aldus Klinkert. "Zo kunnen we ook tijdens de realisatiefase de kwaliteit blijven bewaken. De nieuwe automaten moeten volgens planning in 2018 geïnstalleerd zijn."

 

‘Challenge reality!'

Wat kenmerkt Fabrique als bureau? Matthijs Klinkert: "Fabrique is een strategisch ontwerpbureau dat gelooft in de vernieuwende kracht van design. Ontwerp als kracht om dingen te veranderen, te verbeteren, om impact te hebben. Niet slechts om dingen mooi of bruikbaar te maken. Samen met onze klanten maken we dingen die wij - of de wereld - eerst niet voor mogelijk hielden. Bijvoorbeeld een eigen collectie beheren bij het Rijksmuseum. Of als Nederlands bureau citymarketing in India op de kaart zetten. Het kon niet, en nu wel. Die vernieuwende kracht hebben we samengevat in ons motto ‘Challenge reality!' Daag de werkelijkheid uit, stel vragen en neem niets voor lief. Verleg samen je grenzen. Dat is Fabrique op zijn best."

ko

 

Service design

‘To create a great design, you first have to fall in love with the problem'. Deze uitspraak hanteert Fabrique graag als het gaat om service design, aldus directeur Pieter Jongerius. "De mentaliteit en activiteiten die samen service design vormen zijn niet nieuw. Een aantal andere noemers wordt gebruikt die net een andere blik of scope met zich meebrengen, zoals design thinking of customer experience design. Nu de aandacht voor service design groeit, krijgen we steeds vaker de vraag wat nu wat is. Eerlijk gezegd vinden we dat in de meeste gevallen niet zo belangrijk, en de verschillen zijn klein. 

Elk service design project heeft echter drie belangrijke onderdelen:

  • Orchestratie, het ordenen van middelen in ruimte en tijd, in journeys of maps;
  • Onderzoek, in de vorm van design research, zoals context mapping en interviews;
  • Organisatie. Je organisatie moet in staat zijn om de gewenste user experience te bieden en te ondersteunen.

In één zin? Wij hanteren de onderstaande definitie, op basis van het werk van Cheryn Flanagan: ‘Service design is de orchestratie van touchpoints, plaatsen, processen en mensen, die samen de totale klantervaring ondersteunen'. Zo beschouwd is het specifieke ontwerp en de bouw van de middelen dus geen onderdeel van service design. Het is er natuurlijk wel heel intensief mee verbonden!"

 

Laatste nieuws Industrieel ontwerpen

Kitesurfing en motorsporttechniek inspireren tot licht geleidehondentuig

Kitesurfing en motorsporttechniek inspireren tot licht geleidehondentuig

NPK Design in Leiden heeft een beugel van koolstofvezel ontwikkeld voor een nieuw geleidehondentuig. De nieuwe beugel weegt minder dan de helft van de vorige metalen versie, wat het comfort voor hond en eigenaar…

De Flyer van Kitty Hawk

100% elektrisch vliegen dankzij Kitty Hawk

De Flyer is een volledig elektrisch ultralicht vliegtuig van startup Kitty Hawk, gefinancierd door Google-oprichter Larry Page. Kitty Hawk is genoemd naar de gelijknamige stad in North Carolina, waar de gebroeders Wright…

Ik zag twee beren...

Sneller boterhammen smeren

‘Wat heb jij d’r op?’ was een gevleugelde vraag in het Jiskefet-programma 'Debiteuren Crediteuren'. Het draaide allemaal om de inhoud van het broodtrommeltje dat dagelijks mee naar kantoor ging. Maar…

Sokken sterker dan staal

Sokken sterker dan staal

Is het een sok, of is het een schoen? Dit schoeisel van de startup Swiss Barefoot Company is in ieder geval ontworpen om de voeten van de drager te beschermen door ze in Dyneema te wikkelen - een stof die sterker is dan…

Backpacker 'powered by WakaWaka'

WakaWaka is failliet

WakaWaka, het Haarlemse bedrijf in solar producten, is failliet. Product Magazine had, zo blijkt nu, de ‘primeur’ van het laatste artikel over WakaWaka voor de bekendmaking van het faillissement.

Meer nieuws »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

p3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pilotfish

Producten die er toe doen

 

50 jaar NS design

Huisstijl met lange adem

 

Toetjes in 3D

Kortstondig genot blijvend vastgelegd

  

De evolutie van de e-bike

Elektrische fiets komt niet uit de lucht vallen

 

De volgende editie van Product verschijnt in september 2018. 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)