EO

MAX designers helpt een handje in de haven

19 december 2017 om 08:45 uur

De moderne containerterminals zijn volledig geautomatiseerd. Al het handwerk lijkt uitgebannen. De sjorders vormen daarop een belangrijke uitzondering, omdat de gestapelde zeecontainers nog steeds handmatig vastgezet en ontkoppeld moeten worden. Zij gaan met lange stokken de schepen op om de duizenden containers stuk voor stuk te ontgrendelen. Zwaar mannenwerk dat ook in de nacht bij weer en wind moet gebeuren.

 

De Inspectie SZW vond verbetering noodzakelijk. Reinier Könemann van TNO heeft in opdracht van het sjordersbedrijf Matrans Marine Services metingen uitgevoerd op verschillende containerschepen. Duidelijk werd dat de huidige werkwijze te hoge fysieke belastingen veroorzaakt. Met een haak trekken de sjorders aan een kabeltje om de koppelingen (twistlocks) tussen de containers te ontgrendelen. De sjorders hangen soms met hun volle gewicht aan de meters lange stokken. Het zou veel uitmaken als de kabeltjes niet verticaal, maar horizontaal uit de twistlocks getrokken konden worden.

dim Simpele vinding

Maar hoe doe je dat als de grendel 5 meter boven je zit? Thomas Linders van het ontwerpburo MAX designers werd gevraagd mee te denken. Hij maakte eenvoudige modellen in draadstaal en bedacht de zwaaihaak. Een eenvoudige haak die een kantelbeweging maakt en de verticale trekkracht van de sjorder omzet in een horizontale ontgrendelkracht. De haak wordt vervaardigd uit rvs304 met behulp van een CNC draadbuigmachine. Eerste testen waren veelbelovend. Toch bleek het nog een flinke klus om het gereedschap geschikt te maken voor de verschillende type twistlocks die wereldwijd in gebruik zijn, zeker wanneer deze door jarenlang gebruik zwaar beschadigd zijn.

pel Effectmetingen TNO

De eerste serie lichtgewicht stokken met zwaaihaken zijn in gebruik genomen. De sjorders van Matrans reageren enthousiast: "Een heerlijk ding, met twee vingers kan je het nu lostrekken. Gaat perfect!" Uit de effectmetingen van TNO bleek ook dat door het gebruik van de zwaaihaak de trekkrachten met een factor 3 tot 4 lager zijn geworden. Daardoor is ook de werkhouding verbeterd en is de kans op blessures en verwondingen veel kleiner. Zo blijkt dat ook de impact van een kleine vinding groot kan zijn.

 

Initiatief en samenwerking

Opdrachtgever: Matrans Marine Services

Onderzoek en metingen: TNO, Reinier Könemann e.a.

Productontwikkeling: MAX designers, Thomas Linders

Info: www.maxdesigners.nl

 

Laatste nieuws Industrieel ontwerpen

LEGO Audio & Braille

LEGO Audio & Braille

Jong en oud speelt graag met LEGO. Met behulp van AI-technologie wordt het bouwen met de gekleurde steentjes nu toegankelijker gemaakt voor iedereen met een visuele beperking, onder de noemer: LEGO Audio & Braille…

Een nieuw pittig, Nederlands meubelmerk

Een nieuw pittig, Nederlands meubelmerk

De tijd was rijp om een nieuw pittig, Nederlands meubelmerk op de markt te brengen. Easy Sofa, het moederbedrijf achter Ginger, bood Marita Jansen en Mike Jaski en de ruimte die ze nodig hadden om Ginger Home te…

Mondkapjes voor Máxima

Mondkapjes voor Máxima

Nederland telt vele ontwerpbureaus, maar er zijn ook ontwerpers die ‘voor zichzelf’ werken. Zoals Linda Zoon.

Puntenslijper, kom!

Puntenslijper, kom!

Een puntenslijper is een simpel functioneel product, dat echter een nadeel heeft. Het laat zo’n rommel achter, want waar laat je het slijpsel? Designer Jiachun LV heeft de even simpele als briljante oplossing bedacht:…

Dyson 3D mashup

Dyson 3D mashup

Deze Dyson EV is niet bedoeld om de weg op te gaan, maar is slechts onschuldige ‘spielerei’. Designer Graham Hutchings zette de producten van Dyson bij elkaar en maakte er bouwstenen van.

Meer nieuws »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. De rubriek in het magazine Constructeur biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

product


















 

 

Martin Visser

De slaapbank die ogen opende

Mira-Pet

Ultrasone tandenborstel voor je hond


mo man tai

ShareBees


Sign & Print

Festival

 
Product gaat in 2020 verder als katern

in het blad Constructeur

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)