Een stabiele vlucht vraagt idealiter een andere vleugelvorm dan opstijgen en landen. Huidige vliegtuigen gebruiken een combinatie van stijve besturingsoppervlakken, zoals rolroeren en kleppen, om de zijwaartse beweging te regelen. Met het gebruik hiervan ontstaan echter ongewenste geluiden en nemen de luchtweerstand en het brandstofverbruik toe.
Met het gepatenteerde vleugelontwerp kunnen piloten de vleugelgeometrie optimaliseren voor de hoogte waarop ze vliegen, de luchtsnelheid en het glijgetal. Met zijn naadloze, lichtgewicht constructie minimaliseert de nieuwe vleugel volgens de makers luchtweerstand, brandstofverbruik en onderhoud.
Tijdens de tests hebben de prototypevleugels met succes een aantal manoeuvres voltooid en aangetoond dat de vormcontrole leidt tot weerstandsreductie en een verhoogde wendbaarheid.
De Luchtmacht zoekt momenteel een commerciële partner voor de doorontwikkeling.
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…