Airbus past A380 aan voor vliegen op waterstof

Airbus gaat een grote A380 aanpassen voor vliegen op waterstof. De vliegtuigbouwer wil er over drie jaar de lucht mee in.

Airbus werkt samen met CFM International, een 50/50 joint venture tussen GE en Safran Aircraft Engines. Doel is om een ​​verbrandingsmotor op waterstof op de grond en in de lucht te testen, ter voorbereiding op de ingebruikname van een emissievrij vliegtuig tegen 2035.

De A380 met vloeibare waterstoftanks wordt opgesteld in Airbus-faciliteiten in Frankrijk en Duitsland. Airbus zal de vereisten voor het waterstofvoortstuwingssysteem definiëren en toezicht houden op de testvluchten.

CFM zal de verbrandingskamer, het brandstofsysteem en het besturingssysteem van een GE Passport-turbofan geschikt maken voor waterstof. De motor, die in de VS wordt geassembleerd, werd voor dit programma geselecteerd vanwege zijn fysieke afmetingen, geavanceerde turbomachines en brandstofstroom. Hij wordt gemonteerd aan de achterkant van een A380-testtoestel, zodat de motoremissies, inclusief contrails, afzonderlijk kunnen worden gecontroleerd van die van de motoren die het vliegtuig aandrijven.