Airbus en Renault onderzoeken elektrificatie samen

Airbus en Renault Group gaan een R&D-samenwerking aan om elektrificatie van hun producten te versnellen. Een van de speerpunten is energieopslag. 

Tags:
render van een elektrische auto en een elektrische vliegtuig

Ze richten zich vooral op technologische bouwstenen voor het optimaliseren van energiebeheer en het verlagen van het gewicht van batterijen. Daarbij wordt gekeken naar de beste manieren om over te stappen naar solid-state-batterijen en naar de volledige levenscyclus van toekomstige batterijen, van productie tot recycling. Zo worden die voorbereid op grootschalige productie terwijl rekening wordt gehouden met de CO2-voetafdruk gedurende de gehele levenscyclus van de batterij.

“Voor het eerst delen twee Europese industriële leiders hun technische kennis om vorm te geven aan de toekomst van hybride vliegtuigen. De luchtvaart is een veeleisende industrie op gebied van zowel veiligheid als energieverbruik, net als de auto-industrie. Bij Renault Group geeft onze ruim tienjarige ervaring met elektrische voertuigen een immense praktijkkennis op gebied van batterijmanagementtechnologie. Met gelijke ambities voor innovatie en het reduceren van de CO2-voetafdruk wisselen onze technische teams kennis en ervaringen uit met die van Airbus. Zo ontstaan technologieën die zowel hybride vliegtuigen als de elektrische auto’s van morgen ten goede komen”, zegt Gilles Le Borgne, EVP, Engineering, Renault Group.

“‘”Deze meer dan industriebrede samenwerking met Renault Group helpt ons bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie batterijen voor de elektrificatieplannen van Airbus”, zegt CTO Sabine Klauke van Airbus. “Het bereiken van netto nul CO2-emissie in 2050 is een unieke uitdaging die vraagt om samenwerking tussen meerdere sectoren en die samenwerking begint vandaag. De ervaring van Renault Group met elektrische voertuigen komt samen met onze eigen demonstraties van elektrisch vliegen. Dat versnelt de ontwikkeling van baanbrekende technologieën die nodig zijn voor toekomstige hybride vliegtuigen in de komende jaren ’30 en daarna. Ook versnelt het de komst van algemene technische standaarden en regelgeving ter ondersteuning van schone mobiliteitsoplossingen die nodig zijn voor onze klimaatdoelstellingen.”

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *