Categories: Actueel

Aerodynamische vrachtwagen bespaart 6% brandstof

Tijdens de proef van vijf maanden is zowel gekeken naar de brandstofbesparing, als naar het gebruik van de EcoTail door de chauffeur tijdens de operatie. Tijdens een periode van vijf maanden reed een truck met een EcoTail een dagelijkse route tussen Ede en Duiven.

Ruim zes procent besparing

Vrachtwagens zijn energieslurpers door hun gebrek aan efficiënte aerodynamica. Ephicas creëert innovatieve oplossingen voor trailers die bijdragen aan brandstofbesparing en een beter milieu. De besparing op de brandstof tijdens de operationele testen was 1,65 liter per100 kilometer. Deze besparing is gerealiseerd op een snelwegtraject.

Er was ook aandacht voor de operationele inzetbaarheid van de EcoTail. De chauffeur onderving geen hinder of vertraging bij docken, laden en lossen door de Ecotail. Met een eenvoudige aanpassing aan de deurhouder wordt voorkomen dat de deuren – iets zwaarder geworden – plots opzwaaien.

Irma Blanke, Director Operations & Services TNT Express Benelux: ‘Het besparen van kosten op de brandstof is niet alleen als business case interessant, maar draagt ook bij aan ons doel om de CO2-uitstoot van onze activiteiten aanzienlijk te verminderen.’

Nog niet op de weg

Voor de pilot met TNT Express heeft Ephicas ontheffing gevraagd bij de Dienst Wegverkeer (RDW). In Nederland bestaan regels voor de maximale lengte van een vrachtwagen. Zo mag een trekker met oplegger niet meer dan 16,5 meter lang zijn. De EcoTail steekt bijna anderhalve meter uit en overstijgt de maximale lengte.

Nadat testen met betrekking tot de verkeersveiligheid waren uitgevoerd, heeft de RDW tijdelijk ontheffing verleend. Deze wegtesten vallen binnen de doelstellingen van het Witboek transport om 60% CO2 te besparen. Gandert Van Raemdonck van Ephicas over het gebruik van de EcoTail op de weg: ‘Wij zijn heel tevreden met de uitgevoerde testen en de samenwerking met de RDW en TNT Express.

Tijdens de operationele testen heeft de chauffeur geen vertraging opgelopen of hinder ondervonden van de EcoTail. De bekomen resultaten bewijzen dat met een simpele oplossing veel brandstof en CO2-uitstoot bespaard kan worden.’

De volgende stap is om de test met de EcoTail uit te breiden op meerdere voertuigen met nationale en internationale bestemmingen. Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

11 uur ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

14 uur ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

14 uur ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

14 uur ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

14 uur ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

15 uur ago