Weg naar toekomst zonder bestuurder loopt over bewegingssimulator

Veiligheid en prestaties staan voorop bij de ontwikkeling van toekomstige autonome voertuigen. Om hieraan te voldoen zijn zogenaamde road simulator tests nodig. Renault bereidt zich momenteel voor op de lancering van haar nieuwe 25 miljoen euro kostende Technocenter in de buurt van Parijs. Dit simulatiecentrum is speciaal ontworpen voor het testen van autonome voertuigen en huisvest één van de meest geavanceerde dynamische rijsimulatoren ter wereld.

Bron: Aandrijven en Besturen  

Bosch Rexroth levert het bewegingsplatform voor de nieuwe rijsimulator, die wordt gebouwd door AV Simulation. "Om een veilige autonoom rijdende auto te kunnen ontwikkelen, moeten we het autonoom rijden miljarden kilometers testen. Om de fysieke tests op een efficiënte manier te kunnen uitvoeren, is een uitgebreide simulatie met een groot aantal rijscenario’s onmisbaar", legt Olivier Colmard van Renault Engineering uit.

"Een van de worst case scenario’s is het fout gaan van de omschakeling tussen handmatige en autonome modus in verschillende verkeerssituaties. Door het gebruik van de simulator en het testen in een virtuele omgeving, kunnen we al deze cases op een efficiënte en realistische manier testen met echte bestuurders."

Roterend platform

Volgens Rik de Swart, salesmanager Motion Simulation Technology bij Bosch Rexroth, wordt het systeem de meest geavanceerde bewegingssimulator voor auto’s die ooit is ontwikkeld. "Het bewegingsplatform bestaat uit een high performance hexapod met roterend platform, geplaatst bovenop een x-y-tafel. Er kan een versnelling van maximaal 1 g worden bereikt, evenals snelheden tot 9 m/s in alle horizontale richtingen. Daarbij bevat het platform nieuwe technologieën en lineaire motoren om belastingen tot 6000 kg mogelijk te maken, zonder in te leveren op hoge versnellingen en snelheid."

Het bewegingsplatform wordt uitgerust met een koepel met projectoren. De koepel biedt onderdak aan een testauto en plaats aan bestuurders en passagiers. Het motion-platform beschikt over een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen; zowel mechanische functies als software worden zo ingezet dat het systeem de geprogrammeerde limieten niet kan overschrijden. Een van de veiligheidsvoorzieningen, is de ‘Safety on Board’-technologie, waarmee de motoren en drives zijn uitgerust. Deze biedt aanvullende beveiligingsmaatregelen, zoals een gegarandeerde noodstop.

Lineaire motoren

Waar eerdere systemen nog op een tandheugelontwerp steunden, worden nu lineaire motoren gebruikt. Omdat deze stil zijn en werken met zeer lage trillingen, zorgen de lineaire motoren voor een nauwkeurige besturing door de geleidingssystemen van het platform, zelfs wanneer de zware lading op hoge snelheid wordt verplaatst.

De installatie van het nieuwe platform begint in het derde kwartaal van dit jaar en zal tegen het einde van 2019 voltooid zijn.