Vliegeren voor groene waterstof

Startup Oceanergy wil windenergie gebruiken voor de productie van groene waterstof uit zeewater. Maar dan wel op zee. En de waterstof wordt opgeslagen aan boord. De benodigde elektriciteit voor de elektrolyse halen ze uit hun gepatenteerde K1 Kite Propulsion-systeem. Inderdaad – op basis van een vlieger. Slimme tandwielkasten van Wittenstein alpha houden het systeem in de gaten.

De inspiratie voor de ‘Kite Hydrogen Ships’ vond Oceanergy-ceo Wolfram Reiners in  zijn favoriete hobby: kitesurfen. “Het basisidee was om de krachten die op de vlieger werken en die aan de touwen van de vlieger trekken, te benutten en om te zetten in elektriciteit.”

Slimme tandwielkasten

De kern van het concept is het gepatenteerde K1 Kite Propulsion-systeem. Het systeem maakt gebruik van slimme TPK+-tandwielkasten van Wittenstein alpha met cynapse-functionaliteit via geïntegreerde sensoren, logica en een IO-Link data-interface. De hypoïde tandwielkasten worden gebruikt om de vier stuurkabels van de kite aan te sturen tijdens het pompen van de vlieger op basis van simulatie- en toepassingsgegevens. De vier stuurkabels van de kite met een oppervlakte van 60 m2 hebben een lengte van maximaal 1200 m.

Een groot deel van de energie die door het aandrijfsysteem wordt opgewekt, wordt direct aan boord gebruikt voor de productie van groene waterstof. Beeld: Oceanergy

Het haakse ontwerp van de kasten staat centraal in het principe achter het hele K1 Kite-aandrijfsysteem en de integratie in een zeewaardige container. De maat 300, tweetraps tandwielkasten hebben een overbrengverhouding van i=100, een hoge torsiestijfheid, een lage torsiespeling en een grotere absorptie van externe krachten. De hypoïde tanden zorgen tegelijkertijd voor een hoog koppel en een soepele loop.

Bewaken op afstand

Oceanergy wil een vloot Kite Hydrogen Ships groene waterstof laten maken in de zes permanente passaatwindzones en ze daar laten navigeren op basis van de weersvoorspellingen. Wanneer een Kite Hydrogen Ship semi-autonoom vertrekt voor een reis, worden de vliegers – en dus de hoofdas van het aandrijfsysteem – blootgesteld aan extreem uiteenlopende bewegingen en krachten. Dit gaf de doorslag om te kiezen voor de TPK+ met cynapse-functionaliteit. “Transmissiefuncties en bedrijfsgegevens zoals acceleratiewaarden kunnen op deze manier op zee op afstand worden bewaakt en geanalyseerd”, aldus Felix Bartels, senior mechanical engineer.

40.000 waterstofauto’s of een Airbus

Een groot deel van de energie die door het aandrijfsysteem wordt opgewekt, wordt direct aan boord gebruikt voor de productie van groene waterstof. “Zo’n waterstoffabriek is ontworpen om ongeveer 1000 ton groene waterstof te produceren tijdens de acht weken durende oogstreis”, legt Ulrich Dobler van de Raad van Bestuur van de startup uit Stuttgart uit. “Dat komt neer op een goede 6000 ton per jaar – genoeg om ongeveer 40.000 waterstofauto’s te voorzien of een Airbus bijna twaalf maanden van stroom te voorzien.”

Het doel van de vloot energieschepen die nu in de pijplijn zit, is om tegen 2035 groene waterstof te produceren voor 2 euro/kg. Volgens Oceanergy is dat flink goedkoper dan nu met elke andere groene technologie dan ook mogelijk is.

Meer tandwielkasten

Oceanergy gebruikt niet alleen slimme TPK+-tandwielkasten om de touwen aan te sturen, maar ook om andere voortstuwingstaken aan boord van zijn Kite Hydrogen Ships uit te voeren met hulp van de alfatandwielkasten van Wittenstein. Zo is de handbediening van het K1 Kite-aandrijfsysteem voorzien van een spelingsarme TP+ planetaire tandwielkast uit de alpha Advanced Line, een compacte, koppelgedreven NVH-wormwielkast uit de V-Drive Value familie en twee TPM+ roterende servoactuators. De draaikrans maakt gebruik van een koppel- en torsiestijve XP+-planetaire tandwielkast met speciale uitgangsgeometrie als basis voor het ruimtebesparende algemene ontwerp.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *