Topdesign uit afgedankte jeans

Kunnen innovatie, design en duurzaamheid samen gaan in één producttoepassing? DenimX, een textielcomposiet van MMD Design Innovation, bewijst het. Door toepassing van circulair hergebruik van jeans ontstaan bijzondere collecties DenimX high-end producten. Producten die niet alleen bijdragen aan een beter milieu, maar volgens de makers door intelligent design en minutieus vakmanschap mensen overtuigen en blij maken.

"Met DenimX producten stap je uit je comfortzone en kies je voor een eigenzinnige stijl", zegt Marc Meijers, al jarenlang een gevestigde naam als industrial designer in Nederland. Met zijn bedrijf MMD Design Innovation ontwikkelt hij concepten en ontwerpt hij producten die een zinvolle toepassing in de wereld voorop stellen. Zijn filosofie is in drie woorden samen te vatten: look-matter-last. Het idee van DenimX heeft Meijers in eigen beheer ontwikkeld. Hij lanceerde DenimX dit voorjaar op de vakbeurs Materials in Veldhoven, hét trefpunt voor professionals die betrokken zijn bij de keuze, het ontwerpen, het toepassen en (na)bewerken van materialen.

top

Afvalberg

"Alleen al in Nederland wordt op jaarbasis 90 miljoen kilo overbodig textiel ingezameld", weet Meijers. "Daarvan wordt 93% verkocht. Restfracties worden gestort of verbrand. De hoeveelheid recyclebaar katoen bestaat uit niet minder dan 31 miljoen kilo. Voortkomend uit inzamelbakken, huishoudelijk afval, overstock (fashion industrie) en bedrijfskleding. Wereldwijd vormt textiel 5% van de afvalberg waardoor DenimX meer dan voldoende bronmateriaal voor handen heeft."

Upcycling

Na meer dan vier jaar onderzoek heeft Meijers een spectaculaire methode gevonden om deze textiele afvalstromen circulair te verwerken tot hoogwaardige lifestyle producten. Het industriële proces is even eenvoudig als vernuftig. Meijers: "Door afgedankt of teveel geproduceerd textiel met relatief weinig meerwaarde te upgraden naar modieuze, functionele producten ontstaat upcycling. In vogelvlucht: jeansvezels worden met een biobased kunststof vermengd. Daar worden platen uit geperst die kunnen worden gevormd tot driedimensionale producten. Het proces is ontwikkeld om in grotere volumes te produceren."

ign

Meerwaarde

Meerwaarde kan worden gecreëerd op basis van specifieke klantwensen. Dit maakt het mogelijk voor DenimX om aan de esthetische en technische eisen te voldoen van klanten binnen de lifestyle markt. Per gewenste toepassing kan de dikte, stijfheid, sterkte, hardheid en het gewicht worden aangepast. De individuele vezels zijn zichtbaar in het product waardoor de visuele kwaliteiten van de jeansvezel behouden blijven. DenimX stuurt de ketenpartners aan en voert zelf de regie over acquisitie, marketing, verkoop, ontwerp en productie. Meer concreet: uit afgedankte jeans maakt DenimX hoogwaardige lifestyle producten voor de meubel-, verlichtings-, koffer-, helmen- en auto-industrie. Trendy, solide en sophisticated. Meijers tot slot: "DenimX is eigenzinnig, een tikkeltje rebels, puur en in ieder geval opmerkelijk. Kortom: hou van blauw!"

des

Marc Meijers

Met meer dan 20 jaar ervaring als ondernemer en industrieel ontwerper (TU Delft) kent
Marc Meijers niet alleen het productontwikkelingsproces van binnen en van buiten
maar is hij ook goed op de hoogte van innovatieve bedrijfsprocessen, het belang van
marketing en sales en het zorgen voor een goed financieel fundament onder een nieuwe
onderneming. In de loop der jaren heeft hij een zeer uitgebreid netwerk opgebouwd binnen de keten van productontwikkeling, onder andere tot stand gebracht middels het oprichten van de Limburgse Design Associatie. Marc Meijers bundelt kennis van techniek, materialen en processen aan creatief talent en heeft talloze succesvolle productontwerpen in zowel Nederland, België, Duitsland als de VS op zijn naam staan.

Info: www.denimx.nl / http://www.mmd.nl/