Super snel opladen van elektrische auto’s via High Power Charging (HPC) met vloeistof koeltechnologie

Naarmate elektrische voertuigen populairder worden, groeit ook de nood aan snelle, veilige en gebruiksvriendelijke oplaadoplossingen. De uitdaging? Een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing te ontwikkelen die snel genoeg is om een voertuig in enkele minuten op te laden.

 – Dit artikel is gesponsord door Novec –

Aan dit niveau van oplaadvermogen zijn implicaties verbonden voor de veiligheid, prestaties en bruikbaarheid van traditionele kabel- en connectorontwerpen voor elektrische voertuigen, die het lastig hebben met de opgewekte warmte. Koeling is dus essentieel om de vereiste warmteafvoer te verzekeren. Veel koelmiddelen geven echter problemen op het gebied van ontvlambaarheid, degradatie, corrosie, toxiciteit en vervuiling.

De vloeistof gekoelde oplossing

Ingenieurs van ITT Cannon, een wereldwijde fabrikant op het gebied van connector producten, kwamen tot het besluit dat vloeistofkoeling de optimale oplossing is. In hun gepatenteerde ontwerp circuleert de koelvloeistof continu van de koelunit naar de kabel, van de kabel naar de connector en weer terug. Doordat vloeistofkoeling een uitermate efficiënte warmteafvoer garandeert met minimaal extra gewicht of massa, is het gebruiksvriendelijk voor alle automobilisten en voldoende krachtig om hun voertuig snel op te laden.

Onmiddellijke impact

Dit nieuwe vloeistofgekoelde DC High Power oplaadsysteem laadt op tot 500A bij 1000V, wat zich verhoudt tot een opgeladen voertuig voor 100 km in slechts drie tot vijf minuten. Hierdoor hoeft de bestuurder zich geen zorgen meer te maken over zijn actieradius en wordt de tijd die hij nodig heeft om de auto op te laten drastisch verkort. Daarnaast is het oplaadsysteem net zo flexibel en eenvoudig in gebruik als een benzinepomp.

Een sterke samenwerking

Om dit revolutionaire ontwerp te realiseren, koos ITT Cannon voor 3M Novec Technische vloeistoffen. Deze vloeistoffen zijn diëlektrisch, onbrandbaar en niet giftig, volgens de leverancier zonder in te leveren op veiligheid en duurzaamheid.