Philips anticipeert met LED op autoverlichting overdag

In anticipatie op de nieuwe Europese richtlijnen die autofabrikanten verplicht om vanaf begin 2011 alle nieuwe auto’s te voorzien van Daytime Running Lights (DRL) introduceert Philips LED autoverlichting voor overdag gebruik in het bestaand wagenpark. De LED Daytime Running Lights (DRL) zijn speciaal ontworpen voor goede zichtbaarheid overdag en zijn tegelijkertijd energiezuiniger dan het voeren van reguliere autoverlichting.

Vertuigverlichting overdag is op diverse plaatsen in Europa al verplicht, waaronder Scandinavië, Italië, Portugal, IJsland, Macedonië, Roemenië en Finland, en heeft in deze landen tot een reductie in het aantal verkeersongevallen geleid . Uit een studie gepubliceerd door de Europese Commissie blijkt dat dagverlichting op voertuigen jaarlijks 3 tot 5 procent (tussen 1200 en 2000) van de verkeersdoden kan voorkomen. De zichtbaarheid van auto’s met daglichtvoorziening is namelijk aanmerkelijk groter voor hun medeweggebruikers, inclusief voetgangers. Nederland telde in 2008 nog 750 verkeersdoden (bron: CBS) terwijl er in Europa jaarlijks 100 000 verkeersslachtoffers vallen.

Krachtig, eenvoudig, duurzaam
De nieuwe Europese regelgeving vereist dat alle nieuwe automodellen die vanaf februari 2011 op de markt komen voorzien zijn van DRL die automatisch gedurende de dag aan gaan. Hoewel bestaande auto’s niet meegenomen zijn in de regelgeving voeren veel mensen  nu al hun reguliere dimlichten overdag. Omdat reguliere verlichting echter ontworpen is voor nachtelijk gebruik geven ze overdag meer licht en gebruiken meer energie/brandstof dan nodig is. Dit kan per jaar extra brandstof kosten en hogere CO2 uitstoot betekenen.

Het voeren van reguliere autoverlichting verbruikt 5,9 g/km tegenover maar 0,4 g/km bij DRL. Het licht van de nieuwe, automatisch in- en uitschakelende LED-daglichtvoorziening van Philips is tweemaal zo krachtig als dat van reguliere dimlichten. De LED’s gebruiken bovendien 13 keer minder energie, en hebben daarmee dus een lager brandstofverbruik. Terwijl dimlampen een gemiddelde levensduur van 550 uur hebben, gaan de nieuwe LED’s een autoleven mee.