Organische led’s in de auto-industrie

Organische lichtdioden (oled’s) hebben de afgelopen jaren hun weg gevonden naar een aantal industriële branches. De dioden bieden vooral veel mogelijkheden voor de auto-industrie; Audi neemt al oled-achterlichten in productie. Stephan Berlitz, hoofd ‘Development, Lighting Functions and Innovations’ op de Audi-vestiging in Ingolstadt, geeft inzicht in de eisen waaraan oled’s voor de auto-industrie moeten voldoen. Ook geeft hij zijn visie op de toekomst van autoverlichting.

Mr. Berlitz, op Lopec 2013 gaf u een presentatie over organische led’s voor voertuigen. Zijn er sindsdien ontwikkelingen te melden?

Nou en of, dat zijn er heel veel. We hebben nu het stadium bereikt dat we oled-achterlichten in productie gaan nemen en we zullen op de komende Lopec de prototypen laten zien. De presentatie die ik drie jaar geleden gaf, was daarvoor heel nuttig: hij leidde tot nieuwe contacten die het ons mogelijk maakten om een aantal significante stappen vooruit te zetten. We gebruiken nu dus daadwerkelijk oled’s en zijn van plan verdere ontwikkelingen op dit gebied te ondersteunen.

Moeten oled’s voor voertuigen aan hogere eisen voldoen dan voor andere toepassingen?

Ja, het is altijd een uitdaging om nieuwe technologieën te gaan toepassen – en aanpassen bij de behoeften van de auto-industrie. Oled tafellampen en verlichtingsinstallaties voor musea, restaurants en clubs zijn er al een tijdje, maar voertuigen rijden niet rond in een omgeving met airconditioning. Oled’s voor voertuigen moeten bestand zijn tegen kou, hitte, vocht, UV-straling en constante trillingen. Al deze zaken kunnen hun levensduur beperken. Maar dat probleem is nu opgelost. Onze oled’s zijn hermetisch ingekapseld en zijn net zo stabiel als we dat inmiddels van led’s verwachten.

Wat zijn dan de voordelen van oled’s ten opzichte van standaard led’s?

Gewone led’s zijn punt-lichtbronnen. Er is veel ontwikkelwerk nodig om te zorgen dat ze egaal licht produceren. Oled’s zijn daarentegen stralende lichtbronnen die van zichzelf al een uniforme illuminatie geven – en dat met een dikte van minder dan een millimeter. Bovendien hebben oled’s zowel aan als uit een kwalitatief mooie uitstraling, dank zij hun gladde en eenvoudige oppervlak. Daardoor zijn ze voor ons ideaal, want design is een belangrijk aspect voor Audi-klanten. Van onze auto’s wordt niet alleen verwacht dat ze hun eigenaar van A naar B brengen, maar ze suggereren ook een bepaalde lifestyle.

Op de komende Lopec geeft uw collega, dr. Werner Thomas, een plenaire presentatie. Waar gaat hij het over hebben?

Dr. Thomas presenteert de huidige stand van de oled-technologie in voertuigverlichting en bespreekt ook toekomstige ontwikkelingen. Als de lichtintensiteit van oled’s verder kan worden verhoogd, zijn ze ook geschikt voor gebruik in richtingaanwijzers en remlichten. We werken ook aan flexibele oled’s. De oled’s op glasbasis die we nu gebruiken zijn plat maar niet flexibel: oled’s op substraten van plasticfolie openen een wereld aan nieuwe mogelijkheden voor ontwerpers. Ook daarvan laten we op Lopec prototypen zien.

Als u verder naar de toekomst kijkt, wat is dan uw visie op automotive verlichting?

De komende tien tot vijftien jaar zullen we innovaties zien op het gebied van voertuigverlichting die we ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen. De verlichting in een voertuig fungeert nu al als een vorm van communicatie, denk maar aan remlichten, Toekomstige autonome auto’s zonder bestuurder vragen een nog veel sterkere interactie met andere weggebruikers. Een idee dat we daarvoor hebben is een driedimensionaal oled-display dat de hele achterkant van de auto bedekt. We werken ook aan het aanbrengen van oled-coatings, rechtstreeks op de carrosseriepanelen, en aan de integratie van oled’s in de voorruit. Er moet echter nog veel ontwikkelwerk worden gedaan voordat we zulke ideeën in producten kunnen omzetten.

Voor welke eisen en vragen zoekt u nog naar oplossingen?

Zoals gezegd: autofabrikanten stellen bijzondere eisen aan de verlichtingstechnologie. Er zijn al rode oled’s beschikbaar die voldoen aan onze eisen ten aanzien van intensiteit en stabiliteit. Hierna komen amber oled’s en we hebben ook wit licht van hoge kwaliteit nodig. Als een wit licht naar verloop van tijd een groene waas gaat vertonen, voldoet het hier bij Audi niet meer aan onze eisen voor ‘premium’ kwaliteit.

Tegelijkertijd hebben we ook een breder kleurenspectrum nodig voor interieurverlichting. Oled’s zijn niet geschikt als koplampen vanwege hun lagere intensiteit, maar ze kunnen goed van pas komen in een aantal prachtige toepassingen aan de achterkant en in het interieur. Hoe we deze ideeën in de praktijk brengen? Dat is wat we graag willen bespreken met mensen die de technische kennis en vaardigheden hebben op het gebied van organische en geprinte elektronica.

Lopec – beurs en congres over geprinte en organische elektronica – vindt plaats van 5 tot en met 7 april in München. (www.lopec.com