Mag de concurrent ons product vergelijken?

Q: Een van onze concurrenten heeft een hele pagina op zijn website gewijd aan een vergelijking tussen ons belangrijkste product en zijn product. Hij heeft zelfs de naam van ons product – tevens een merk – in zijn url staan (www.naamconcurrent.nl/alternatief/merknaamvanonsproduct.html). De producten zijn overigens niet helemaal hetzelfde, dus zijn dit geen appels en peren? Is dit geen merkinbreuk? Mag dit allemaal zomaar?

A: Zolang de informatie op de pagina voldoet aan de vereisten die gelden voor vergelijkende reclame mag dat. De wet stelt niet de eis dat identieke producten vergeleken moeten worden, maar slechts dat de producten (of diensten) in ‘dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd’. Dat houdt in dat slechts de eis geldt dat ze in voldoende mate onderling verwisselbaar zijn. Criterium bij het vergelijkbaar zijn is niet of het ene product minstens dezelfde eigenschappen als het andere product heeft maar of gemiddelde ondernemer het als alternatief ziet. Als dat zo is dan mag je gaan vergelijken en daarbij het merk van de ander gebruiken. De uitingen moeten wel volledig en juist zijn.

Mr. Hub Dohmen
Dohmen advocaten
twitter

LinkedIn