LM Systems: “Maakindustrie is gewoon ‘booming’”

“De maakindustrie is gewoon ‘booming’. Ik heb er ook het volste vertrouwen in dat dit alleen maar verder gaat. We zien daarom ook 2023 met het volste vertrouwen tegemoet en hebben ons tot doel gesteld om weer verder te gaan groeien.” Aldus Richard Eshuis, operationeel directeur bij LM Systems in Veenendaal. Al jaren groeit de onderneming in de lineaire techniek gestaag. De ruimte voor verdere groei hebben ze na de verhuizing van vorig jaar in elk geval.

het nieuwe pand van LM Systems in Veenendaal
De vorig jaar betrokken nieuwe locatie van LM Systems in Veenendaal past bij de ambitie om ook dit jaar weer flink te groeien.

Door: Robin Zander, hoofdredacteur Aandrijven en Besturen

Wel zegt Eshuis gekscherend dat hij nu al spijt heeft dat hij na de verhuizing naar “300 meter verder om de hoek” een externe voorraadlocatie heeft opgezegd – als indicator voor de gestage groei. Want meer ruimte was de hoofdreden voor de verhuizing. “Je hebt het over een verdubbeling van de capaciteit. Wij zijn naar een vloeroppervlakte van 1500 m2 gegaan. Dankzij het hoogbouwmagazijn hebben we nu ook veel meer opslagmogelijkheden. En daar profiteren we vandaag de dag van. Het ligt weer vol tot aan het plafond. En morgen komt er weer een zending binnen van 20 pallets. We kunnen hierdoor wel adequaat inspelen op de marktbehoefte.”

Prominent

Diezelfde marktbehoefte was in 1994 eigenlijk ook de basis achter de oprichting van LM Systems in samenwerking met THK. Nog steeds is THK een belangrijke zo niet de belangrijkste ‘component’ in het programma van LM Systems dat zich richt op lineaire geleidingen en aandrijvingen voor de machinebouw in de Benelux. De merknaam staat dan ook nu weer prominent op de gevel.

“THK is van origine Japans en een pionier en wereldmarktleider in lineaire geleidingen die ruim 50 jaar bestaat. In Japan staan 12 productievestigingen, maar ook in Amerika, Maleisië, Thailand, Vietnam en in India is een nieuwe fabriek gebouwd. In Europa – want het is de bedoeling dat op ieder continent wordt geproduceerd – staat in Frankrijk in de Elzas een fabriek van 40.000 m2. Maar door de grote behoefte In de afgelopen jaren kon Frankrijk die productie gewoon niet aan voor Europa en waren wij afhankelijk onder andere van de 12 productieplants in Japan en zes in China om ons te bevoorraden.”

Levertijden

Dan heb je wel te maken met de productietijd en de verscheping. Je hebt het over zware producten en dat gaat over het algemeen met zeevracht. Hoe dat bovendien met zeecontainers – de beschikbaarheid én de kosten – is gelopen, is genoegzaam bekend. Vooral vanwege de levertijden is het geen wonder dat LM Systems een grote en brede voorraad aanhoudt.

“Wij hebben het gedeelte van het gamma van THK dat voor machinebouwers in de Benelux van toepassing is op voorraad. In Nederland en België gaat het ook niet echt over de hele zware machinebouw, zoals je dat in Duitsland ziet met zware draai-, frees- en bewerkingsmachines. Daar zitten de grotere geleidingen in. De standaard range is van miniatuurgeleidingen tot en met  bouwgrootte 55 mm, dat hebben wij hier over het algemeen op voorraad. Maar het pakket is veel uitgebreider, startend vanaf 1 mm tot en met 300 mm railbreedte.”

magazijn met stellingen
“Wij hebben het gedeelte van het gamma van THK dat voor machinebouwers in de Benelux van toepassing is op voorraad.”

80 procent op klantspecificatie

Nu wil dat niet zeggen dat bouwgrootte 65 of nog groter niet in Veenendaal te vinden is, maar dat zijn langlopende orders voor specifieke klanten. Met hen zijn raamcontracten afgesproken of het gaat om kanban-orders. “Als er dan 10 afgenomen worden, nou dan bestellen wij er weer 10 of 20 bij afhankelijk van de doorlooptijd, zodat wij nooit zonder komen te zitten. Of we hebben er 50 op voorraad liggen en bij het bereiken van positie 20 bestellen wij er weer 30 bij. Daar spelen we allemaal op in.” Daarbij moet je ook denken aan long lead items. Eshuis noemt bijvoorbeeld geleidingen die een langere levertijd hebben vanwege de speciale coating en de aanpassingen aan de geleiding die dat met zich meebrengt.

Want laat daar sowieso geen verwarring over bestaan. Het magazijn mag dan vol liggen met kisten en dozen, pakweg 80 procent van de geleidingen die het pand verlaten zijn aangepast aan nauwkeurige klantspecificaties. Zo kunnen op de micrometer nauwkeurig de kogels in de kogelomloopgeleiding van de loopwagen worden gewisseld – “maar wij zitten ook in de nanotechnologie, dus dan hebben we het niet over een 1000-ste millimeter maar dan gaan we nog een stap verder” – om de voorspanning aan te passen aan de applicatie. Het kan gaan om factoren als vereiste stijfheid en toegestane speling. Als lineaire geleidingen van een coating worden voorzien is het veelal ook noodzakelijk de kogels te vervangen.

Uitbreiden

Voor klantspecifieke aanpassingen die in huis worden uitgevoerd, is nu ook meer ruimte beschikbaar. “We hebben een grotere werkplaats met zeven lean-manufacturing werkplekken neergezet, zodat de collega’s daar makkelijk, snel, efficiënt en ergonomisch kunnen werken.” De nieuwe locatie heeft mede geleid tot de aanschaf van een automatische Silvercut RSP-400N-slijpmachine, die geharde lineaire geleidingen op de gewenste lengte doorslijpt. Het op lengte maken van de rails is nu vrijwel compleet geautomatiseerd. “De te verwerken lengtes en aantallen kunnen via vrij programmeerbare regels worden ingevoerd – je voert de rails in, draait je om en de machine doet het werk”, zegt Eshuis over de machine die eind vorig jaar in gebruik is genomen.

De nieuwe aanwinst, uiteraard voorzien van THK-geleidingen, slijpt met een minimale lengtenauwkeurigheid van 0,1 mm. De machine slijpt hiermee zo nauwkeurig dat ook gekoppelde lengtes geen probleem zijn. Want 4600 mm is zo’n beetje de maximale lengte uit één stuk die LM Systems van THK in het programma heeft. Hierboven worden de rails gekoppeld. Dankzij de nauwkeurigheid van de nieuwe slijpmachine wordt ook dat eenvoudiger. “We hebben klanten voor wie de lengtetolerantie die we nu met de nieuwe machine halen noodzakelijk is. Bovendien breiden we met dit automatische systeem onze mogelijkheden en onze capaciteit uit. Een persoon kan nu twee machines bedienen. Je kan de nieuwe slijpmachine aanzetten en weglopen en vervolgens verder met de manuele machine.”

Richard Eshuis en Joop Veldhuizen bij de nieuwe slijpmachine
Operationeel directeur Richard Eshuis (rechts) met collega Joop Veldhuizen bij de nieuwe automatische slijpmachine: “We hebben klanten voor wie de lengtetolerantie die we nu [..] halen noodzakelijk is.

Niet altijd ‘rocket science’

Nu kan in huis – nog – niet aan alle klantvereisten worden voldaan. Want zegt Eshuis: “Het is inderdaad niet altijd ‘rocket science’ maar het kan wel.” Denk aan de assemblage van geleidingen die in vacuüm hun werk moeten doen. LM Systems maakt geleidingen, geschikt voor bijvoorbeeld gebruik in de halfgeleiderindustrie, die volgens Grade 2/4-vereisten worden gereinigd en verpakt.

De halfgeleiderindustrie is volgens Eshuis overigens één van de belangrijkste afnemer van geleidingen ‘uit Veenendaal’, maar zeker niet de enige. Ook machinebouwers die actief zijn in de automotive kloppen hier aan. Voor de medische sector is het bedrijf eveneens geen onbekende. Denk aan toepassingen als CT-scanners die een stille en soepele beweging van de patiënt door de scanner vragen. Maar de toepassingen en toepassingsgebieden zijn net zo uiteenlopend als het aanbod van LM Systems – van de cleanroom via de logistieke markt, de grafische en verpakkingssector tot de offshore en alles wat daar tussen ligt.

100 jaar ervaring

Om in al die sectoren een volwaardige gesprekspartnet te zijn kan Eshuis, zelf van huis uit besturingstechnicus, bouwen op zijn pakweg dertig collega’s. “We zijn eigenlijk een familie en zo voelt het ook wel. Iedere week verzorgen we een keer een lunch, zodat we allemaal – van magazijn en expeditie, de werkplaats en engineering – met  elkaar aan tafel zitten. We hebben ook weinig verloop en dat is wel de kracht van onze onderneming. We hebben in de buitendienst mensen die meer dan 20 jaar bij ons werken. Maar die hebben we ook in de binnendienst en het magazijn. Het is een hele trouwe club. Als je kijkt naar de buitendienst hebben we 100 jaar ervaring die wij naar onze klanten brengen. En dat geldt ook voor onze binnendienst.”

“Die kennis en kunde kunnen we onze klanten aanbieden.” Zijn aansluitende opmerking “Dat is van  een hoog niveau” is duidelijk een understatement. “Wij willen onze klanten ontzorgen. Laat onze engineers maar aan die projecten rekenen – hier in huis of bij jou op locatie. Noem mij een branche waar ze geen tekort aan mensen hebben? Leg dat daarom bij ons neer, zodat jij die capaciteit bespaart. Wij rekenen het voor je uit. Dat is ons werk. Dat is ons specialisme. We hebben een eigen berekeningsprogramma ontwikkeld met ons hele productgamma erin. Klanten vinden het imposant als we bij een bepaalde bouwgrootte de impact op de levensduur te zien als je de hart op hartafstand van de loopwagens of van de rails vergroot. Daarom willen wij graag vanaf het begin af aan bij een klant als mede-engineeringpartner aan tafel zitten. Of via Teams dan. Dat is ook een dan wel weer een prachtige ontwikkeling uit de coronatijd. Natuurlijk niet in alle gevallen, maar om snel even te sparren met iemand of mee te kijken.”

Na blijven denken

Dan nog ben je er niet want zo’n programma zou iedereen kunnen invullen. Het kiezen van de juiste lineaire geleiding is nadrukkelijk meer dan “je profileert een railtje, je doet de kogeltje erin en, hup, heen en weer. Ik moet er eigenlijk even de catalogus bij pakken voor de exacte getallen maar wereldwijd heeft THK 1200 en in Japan 600 geregistreerde patenten. Je moet altijd ook nog na blijven denken. Op welk onderbed wordt het gemonteerd? Met welke bouten draai ik het aan? Is het dus van staal of gietijzer of aluminium en heb ik te maken met invering? Wat voor stabiliteit heb ik nodig of wat voor stijfheid?”

Personaliseren

Bovendien heeft LM Systems meer te bieden. “We willen graag betrokken blijven. Want als je een geleiding nodig hebt, dan heb je misschien ook wel een spindel of een spline-as nodig. Daarom hebben we een uitgebreid pakket aan lineairtechniek. We praten wel continu over THK en kogelomloopgeleidingen, maar we hebben ook Nadella-loopwielgeleidingen en aluminium geleidingen met stalen inlays en hardstalen geslepen roestvaststalen kogels van Alu-lin en de miniatuur spindels van Eichenberger. Maar we hebben ook stelvoeten. Daar hebben we een prachtig programma voor gevonden van het Italiaanse merk Martin. Dat is handig voor een klant om dat ook bij ons te bestellen. We hebben een aantal klanten die seriematig bouwen en die we duizenden stelvoeten leveren. En als je het dan hebt over toegevoegde waarde: die kunnen we ook personaliseren met jouw logo erop. Zover willen we dan ook gaan.”

LinMotion

Behalve LM Systems is aan de Gildetrom 25 in Veenendaal ook LinMotion BV gevestigd. Richard Eshuis “LinMotion levert complete lineaire systemen. Vandaag de dag waarin we tekorten hebben in engineering en in montage is dat natuurlijk een uitkomst. We gaan ook daar in 2023 focus opleggen.”

detail van een geleiding

Behalve over lineaire oplossingen van THK – en de andere vertegenwoordigingen die bij LM Systems’ zijn ondergebracht zoals de looprollengeledingen van Nadella en spindels van Eichenberger – beschikt LinMotion ook over producten van NTN SNR. Laatstgenoemde, een van de drie grootste lagerfabrikanten in de wereld, heeft tevens een lineaire divisie.

“Een prachtig productenpakket. Ik noem het Meccano voor volwassenen. We doen dat met dezelfde 30 mensen en de kennis en de kunde die daar zit. Daarin willen we meedenken tot het besturingsgedeelte. We werken samen met partners als SEW, Siemens en Lenze. Dus op die manier ontzorgen we ook daarin weer de klant. Wij stemmen die motordimensionering wel af met de betreffende leverancier; dat hoef jij niet te doen, dat doen wij. En als wij dan afzonderlijk van elkaar leveren is dat wel plug&play en heb je de garantie van een werkend systeem. Helemaal af, een compleet pakket.”

Dit artikel verscheen eerder in Aandrijven en Besturen 1 – 2023

Contactgegevens
AdresGildetrom 25
Postcode en plaats
3905 TB Veenendaal
Telefoon0318-554615
E-mail
Meer informatieInformatie aanvragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *