De afgelopen dertien jaar waren er 1660 heftruckongevallen met ofwel dodelijke afloop of blijvend letsel en ziekenhuisopname. Per jaar zijn dit 126 ongevallen. Dit blijkt uit cijfers die de Inspectie SZW op 7 maart presenteerde tijdens het seminar Arbeidsveiligheid van EVO en Gezond Transport.
De cijfers van Inspectie SZW – voorheen Arbeidsinspectie – zijn gebaseerd op heftruckongevallen die in de periode van januari 1998 tot en met november 2011 bij de Inspectie zijn gemeld en onderzocht. Gemiddeld vallen er jaarlijks vijf doden door heftruckongevallen.
Aanrijding voetgangers hoofdoorzaak
Met 43 procent behoren aanrijdingen met voetgangers tot de meest voorkomende ongevallen. Uit de analyse blijkt dat de belangrijkste oorzaak hiervan is dat de bestuurder de voetganger te laat of helemaal niet ziet (59 procent). Ook een gebrekkige infrastructuur door te weinig gescheiden voetpaden, de aanwezigheid van obstakels en te weinig manoeuvreerruimte is met 43 procent een veel voorkomende oorzaak. Bij 8 procent van de ongevallen werd geconstateerd dat onvoldoende training en opleiding een rol speelde.
Ongevallen met de heftruckchauffeur of passagier op of in de rijdende heftruck staan met 29 procent op de tweede plaats van meest voorkomende ongevallen. De oorzaak van dit type ongeval is in 61 procent van de gevallen falende rijvaardigheid, die wordt gekenmerkt door afleiding, fysieke gesteldheid, onbedoelde bediening en rijgedrag.
Gebrekkige infrastructuur
Als tweede belangrijke oorzaak (41 procent) komt de gebrekkige infrastructuur naar voren. "Onze focus in 2012 ligt op de havens en de luchthavens. Daar gaan we meer inpecties uitvoeren. De infrastructuur op een haventerrein is heel anders. We hebben gemerkt dat daar het aanrijdgevaar het hoogste is", aldus Dick Smink, projectleider van Inspectie SZW.
Zelfinspectietool
De inspectie introduceerde tijdens het seminar een Zelfinspectietool voor bedrijven. De tool is geen vervanging van de inspecties maar bedoeld om bedrijven aan te sporen om te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek.
Consument en veiligheid houdt alle behandelingen op de spoedeisende hulp bij ziekenhuizen bij, ook de behandelingen van mensen waarbij een heftruck is betrokken bij het ongeval. In 190 van die gevallen volgt een ziekenhuisopname. "De gemiddelde kosten van arbeidsverzuim zijn 9.600 euro per ongeval", aldus Charlotte Bruijnen, Manager Unit Training & Advies van Consument en Veiligheid.
Gedrag belangrijkste oorzaak
Gedrag en cultuur zijn twee belangrijke aspecten waaraan een bedrijf aandacht moet besteden om de veiligheid in magazijnen te verbeteren. Alle sprekers haakten daar op in. Wim Pessink, manager logistiek service centre van Wehkamp.nl in Dedemsvaart vertelde over zijn positieve ervaringen met de Roadshow van HeftruckHelden. "Ook het veiligheidsbewustzijn van niet heftruck chauffeurs moet niet worden vergeten", aldus Pessink. Deze Roadshow is door EVO en Gezond Transport op 16 en 17 februari georganiseerd voor 92 werknemers van Wehkamp.nl. De HeftruckHelden-campagne biedt bedrijven verder de mogelijkheid gratis een veiligheidscoach langs te laten komen en gratis deel te nemen aan workshops over gedragsverandering.
Om het veiligheidsbewustzijn van werknemers te vergroten en gedragsverandering te bewerkstelligen ontwikkelde EVO samen met Het Eigen Vermogen een psychologische veiligheidstest. De test werd tijdens een workshop toegelicht. De deelnemers hadden de test van te voren ingevuld. Hieruit kwam naar voren dat veel mensen wel veilig willen werken maar dat ze niet in alle gevallen over de eigenschappen beschikken om ook veilig te kunnen werken.
Persoonlijkheidskenmerken
Er is een verband tussen persoonlijkheidskenmerken en veilig gedrag van een medewerker. Zo zullen mensen die van nature snel naar een resultaat streven eerder de neiging hebben gehaast te werken dan anderen. Een ander belangrijk aspect is de aandacht voor de omgeving. Is die beperkt, dan gaat iemand er snel van uit dat iedereen zijn persoonlijke verantwoordelijkheid wel neemt en het dus niet nodig is op elkaar te letten. Een dergelijke visie gaat logischerwijs gepaard met de nodige veiligheidsrisico’s.
Dick Wildeboer, psycholoog bij Het Eigen Vermogen licht toe: "Er is een direct verband tussen de psychologische aspecten van een medewerker en het in staat zijn veilig te werken. Daarom helpt inzicht in de persoonlijke eigenschappen de veiligheid te vergroten. Er is immers een groot verschil in het veilig willen werken en het daadwerkelijk veilig kunnen werken. Zo zal een chaotisch iemand eerder fouten maken op de heftruck dan iemand die van huis uit zeer georganiseerd en secuur is."
Bron: www.logistiek.nl Auteur: Annemiek Jorritsma