In het afgelopen jaar hebben nieuwe taalmodellen zoals ChatGPT de wereld verbaasd en het begin van een nieuwe technologische grens aangegeven – generatieve AI. Deze modellen kunnen snel nieuwe inhoud produceren, zoals tekst, afbeeldingen, video en audio, met hoge snelheden en minimale menselijke input.

Door: Magdaleen Jooste, BG Legal advocaten
Na deze ontwikkelingen investeren de slimste bedrijven en investeerders ter wereld miljarden in all-in weddenschappen op AI. Ze begrijpen dat AI industrieën zal transformeren en verstoren op manieren die niet zijn gezien sinds de opkomst van het internet, en ze begrijpen dat er grote winnaars en verliezers zullen zijn. Ga er niet vanuit dat AI uw bedrijf niet zal beïnvloeden. Dat zal het wel.
De manier om te gedijen in een generatieve AI-wereld is door een proactieve octrooistrategie te hebben. Een terugblik op het internettijdperk kan zeer informatief zijn over wat te verwachten in het AI-tijdperk. Vroege intellectuele eigendom (‘IE’) -claims maakten een groot verschil tussen de winnaars en verliezers. Een goede octrooistrategie kan helpen om een marktvoordeel te vestigen voordat de concurrentie zelfs maar begint.
Het is essentieel om een playbook te hebben als we het AI-tijdperk ingaan. Er zijn vijf stappen die u moet nemen om een succesvolle AI-octrooistrategie te ontwikkelen:
- Ontwikkel een tech stack voor AI – Een AI tech stack is een overzicht van de noodzakelijke technologieën die AI aandrijven, variërend van de onderliggende hardwarelaag tot de consumentgerichte applicatielaag. Het is de hoeksteen voor alle toekomstige analyses en acties.
- Beoordeel de beschermbaarheid van elke technologie – Het potentieel voor sterke IE is niet gelijk verdeeld over de stack – sommige gebieden zijn octrooieerbaar, ontdekbaar en afdwingbaar, terwijl andere dat niet zijn. Bepaal waar octrooien de grootste rol kunnen spelen.
- Identificeer de technologische knelpunten – Een eenvoudige reeks vragen en filters zal de technologieën met hoge prioriteit identificeren die de mogelijkheid bieden voor marktbeheersende octrooien.
- Identificeer beschikbare ‘whitespace’ – Bepaal wie al octrooien heeft aangevraagd in de belangrijke technologiegebieden en waar. Bepaal vervolgens de beste kansen voor nieuwe aanvragen.
- ‘Bezit je kernvoordeel’ en genereer waarde – Bouw je IE-positie op en heb een plan voor hoe je deze kunt gebruiken. Laat octrooien niet ongebruikt in je boeken staan, maar zorg ervoor dat ze voor je werken.
IE-leiders moeten vroeg investeren, op de juiste plaatsen en manieren vinden om hun IE-positie te benutten om waarde te genereren. Degenen die hun claims op de juiste gebieden plaatsen, zullen jarenlang enorm worden beloond.