Voor de intellectuele uitdaging moet je solliciteren bij Google, voor een hoog salaris moet je gaan werken bij Shell en voor een goede werksfeer stuur je een brief naar de Hema. Zo zien hoogopgeleide studenten, starters en young professionals de meest gewilde werkgevers van Nederland.
Dat blijkt uit de resultaten van de ImagoMonitor 2011. In dit onderzoek werden 1.607 hoogopgeleiden aan de tand gevoeld over hun beeld van 104 grote werkgevers. Nobiles Media publiceert namen en rugnummers.
Overall top 3
De meest gewilde werkgevers van 2011 zijn:
- 1. Google
- 2. Rabobank
- 3. Philips
De top 5 imagoaspecten werkgevers
De vraag ‘Wat zijn voor jou de belangrijkste aspecten bij de keuze van een werkgever?’ levert de volgende top 5:
- 1. Goede sfeer/leuke collega’s
- 2. Intellectuele uitdaging/werk met inhoud en diepgang
- 3. Hoog salaris / goede arbeidsvoorwaarden
- 4. Goede opleidingen/ coaching
- 5. Oog voor balans werk-privé
Hoogopgeleiden kiezen voor sfeer…
De topscoorders op het belangrijkste imago-aspect ‘Goede sfeer/leuke collega’s’ zijn:
- 1. Hema
- 2. Google
- 3. Jumbo Retail
…en voor een intellectuele uitdaging
De top 3 werkgevers die deze uitdaging volgens de respondenten weten te bieden:
- 1. Google
- 2. Werken bij de EU
- 3. TNO
Goede betalers
Salaris speelt een rol, natuurlijk. Dus ook bij de keuze van een werkgever. Bedrijven die op dit aspect een gunstig imago hebben:
- 1. Shell
- 2. PwC
- 3. ABN Amro
Voor de maatschappij
Dat ook het maatschappelijk bewustzijn van een werkgever een rol speelt, liet de hoge opkomst op het nieuwe Fair Careerevent, afgelopen jaar zien. Maatschappelijk betrokken zijn volgens de hoogopgeleiden:
- 1. Werken bij de EU
- 2. Het Rijk
- 3. Politieacademie
Favoriete advocatenkantoren
De ImagoMonitor heeft 16 juridische werkgevers de maat genomen. Bekende kantoren die hoog scoren op ‘goede werksfeer/leuke collega’s’:
- 1. Van Doorne
- 2. Kennedy Van der Laan
- 3. Holland Van Gijzen
Doelgroepdenken voor werkgevers
Hoogopgeleiden vinden bij het zoeken naar een werkgever niet allemaal dezelfde criteria belangrijk. Leeftijd en werkervaring spelen een rol, maar ook studieachtergrond en branche. Zo vinden:
- studenten vooral de sfeer belangrijk, maar hechten starters en young professionals meer waarde aan diepgang en intellectuele uitdaging;
- young professionals het salaris veel belangrijker dan studenten en starters;
- juridische studenten oog voor de balans tussen privé en werk belangrijker dan de andere hoogopgeleiden;
Over de ImagoMonitor 2011
De ImagoMonitor 2011 maakt deel uit van de MotivatieMonitor: een jaarlijks terugkerend drijfverenonderzoek onder laatstejaars studenten, starters en young professionals, dat wordt uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van Nobiles Media.
Over Nobiles Media
Nobiles Media is al 21 jaar dé partner in communicatie over studie, carrière en arbeidsmarktcommunicatie. Met evenementen, gidsen, een magazine, websites en direct mails weet Nobiles Media de hoogopgeleide student, starter en (young)professional te informeren over studie, werk en carrière. Sinds februari 2008 maakt Nobiles Media onderdeel uit van Telegraaf Media Nederland.