Gadget brengt actie op de beurs

De gadget die de branche IE deze beurs presenteert, is een boeiende toepassing van RFID gecombineerd met sensornetwerktechnologie. Deelnemers die ermee de beurs op gaan, moeten zich laten verrassen. Want pas als ze dicht genoeg in de buurt van een van de deelnemende stands uit hun traject komen, brengt de ‘match’ een trilling en een melodietje in het apparaatje op gang en markeert een zwaailicht de stand in kwestie. Met zes geregistreerde herkenningen dingt de deelnemer mee naar een Panasonic flatscreen televisie of een Philips internetradio die dagelijks worden uitgereikt.

 Herman Tuininga, DGA Salland Electronics, bestuurslid IE en voorzitter van DevLab:

"Een beurs moet in eerste instantie leuk zijn en een originele gadget draagt daaraan bij. Bij de vorige edities van Het Instrument zijn we als Salland niet bijzonder actief geweest met de gadget, maar nu we een paar jaar met DevLab in de weer zijn, lag het voor de hand dat we met ideeën zouden komen. Het leek mij nu wel eens leuk om als bezoeker op een of andere manier elektronisch te worden herkend op de beurs. Misschien iets met een soort RFID badge? Dat was het idee: je loopt als bezoeker over de beurs, je wordt herkend en er komt vervolgens een match tot stand, een serieus contactmoment. Dat voorstel werd tijdens een brainstorm in een van de eerste sessies opgepakt. Natuurlijk was de temperatuursensor, de gadget van de vorige keer, ook al draadloos. Maar nu ging het verder: identificatie, herkenning. Dat heeft natuurlijk alles te maken met onze eigen activiteiten en met de actuele onderwerpen binnen DevLab: draadloos, energiezuinig, locatiebepaling, het tracken van mensen en objecten… allemaal technologieën waar we op focussen."

Hoe werden de deelnemers samengebracht?

"De deelnemende exposanten reageerden op de ‘uitvraag’ van IE-branchemanager Paul Petersen om over de gadget te komen brainstormen. Animo genoeg. Salland doet de ontwikkeling, de productie is global, D&D Mechatronics verzorgt het testen, en verschillende bedrijven, zoals Chess en Elincom, leveren componenten toe. Panasonic en Philips bieden de dagelijkse prijs. Een hele mix die veel organisatie vergt. Eerst inventariseer je wie er geïnteresseerd zijn en dan moet je het idee gaan uitwerken en de logistiek in kaart gaan brengen. En dat verloopt niet anders dan bij elk ander product dat je ontwikkelt: prototype maken en kijken of alles werkt. We zijn nu intern bezig met testen. En dan wordt de productie gestart. De verschillende halffabricaten zullen we waarschijnlijk bij FHI in elkaar schroeven, daar maken we een assemblageplek. De gadgets zullen we dan tot slot nog programmeren, testen en klaarmaken voor uitgifte op de beurs."

"De bezoeker die zich heeft aangemeld voor een gadget, krijgt een voucher thuisgestuurd waarmee hij naar de stand van FHI gaat. Daar wordt hem de gadget uitgereikt, waarin opgeslagen een tabel met zes stands die hij moet aandoen. Hij weet alleen niet welke. Kom je als bezoeker in de buurt van een stand die in de gadget staat, dan speelt het apparaatje een melodietje af en trilt. Bij de betrokken stand gaat een zwaailicht draaien en wordt een melodietje afgespeeld. Dan moet je de gadget afstempelen, dat gaat via een makkelijke stekerverbinding. Als je ze alle zes gehad hebt, speelt er een overwinningsmelodietje. Dan kun je het apparaatje inleveren bij de FHI-stand. Daar wordt de boel gecontroleerd, en vervolgens ding je mee in de verloting van een Panasonic flatscreen of een Philips internetradio."

"De bezoeker mag de gadget mee naar huis nemen. Is hij een echte hobbyist, dan kan hij er een basisstation bij aanschaffen, de benodigde software downloaden en zelf een nieuwe toepassing verzinnen. Bijvoorbeeld, je bent in de buurt van je pc en automatisch start een programma op. Kun je zelf programmeren. Of, er komt een email binnen en je gadget trilt. Ook zakelijke toepassingen liggen voor de hand. Via de gadget kun je mensen eenvoudig opnemen in een virtuele wereld. Daar doen we nu ervaring mee op."

Wat was de sport. Om ‘m zo goedkoop mogelijk te maken?

"Prijs, betrouwbaarheid, mobiliteit, energieverbruik… allemaal uitdagingen. Overigens is de gadget nog niet helemaal geoptimaliseerd voor energieverbruik, onze prioriteit lag natuurlijk heel pragmatisch bij een functionerend geheel. Maar we hebben hier DevLab-technologie draaien die een paar jaar functioneert op een enkele batterij. We werken aan badges die niet centraal, maar door een naburige badge worden aangestuurd – volgens een gossip-protocol. Dergelijke badges moeten het een, twee, drie jaar volhouden op een zo klein mogelijke batterij, ook nog eens in een goedkope infrastructuur."

"Wat opvalt, is dat er op zo’n deelnemende stand meteen heel veel leven ontstaat. De PR-waarde ervan moet je niet onderschatten. En ook voor de keten werkt de gadget positief: we staan op de beurs voor bestaande en nieuwe klanten uiteraard, maar ook voor toeleveranciers, voor collega’s."

Nog spannender

IE-branchemanager Paul Petersen over de Sound RF-gadget: "Wat we hebben gedaan in vergelijking tot eerdere gadgets? We hebben het nog spannender gemaakt. Normaal gesproken kreeg je een soort route thuisgestuurd; nu zit de route in de gadget. Je weet vooraf niet waar je moet zijn. Pas als je in de buurt van een van de zes stands uit je traject bent, reageert de gadget. Hij activeert dan zijn trilfunctie en laat een melodietje horen. En op de betrokken stand begint een zwaailicht te draaien. De gadget zelf heb je dus al compleet, die hoef je niet meer bij elkaar te verzamelen. Je moet hem alleen bij zes stands laten afstempelen. Toch een andere invalshoek. Vanuit de deelnemende exposanten overigens een knap staaltje. Momenteel heerst er een enorme componentenschaarste. Maar het is ze gelukt om alle componenten bij elkaar te krijgen. Dat was niet makkelijk. Dat die 25 deelnemers dat als keten samen voor elkaar kregen, dat moet je niet onderschatten.