Het aantal ongevallen met heftrucks moet drastisch verminderen. Om die reden stellen EVO, Gezond Transport en de Arbeidsinspectie momenteel criteria op, waaraan opleidingen voor heftruckchauffeurs zouden moeten voldoen. Van een verplicht rijbewijs wil EVO niet weten, in tegenstelling tot landbouwtrekkers.
Naar aanleiding van de uitkomsten van een veiligheidsonderzoek bij landbouwtractoren pleit EVO voor een verplichte rijopleiding en een trekkerrijbewijs. Het onderzoek maakt melding van jaarlijks gemiddeld zestien doden en honderd gewonden in het verkeer. Met heftrucks zijn ieder jaar 5 tot 8 dodelijke slachtoffers te betreuren.
"Huidige regelgeving is te vrijblijvend"
Toch wil EVO niet de weg op naar het verplicht stellen van een rijbewijs voor heftruckbestuurders. "Het verschil met landbouwtractoren is dat deze voertuigen zich op de openbare weg begeven en het lijkt er wel op dat de bestuurders steeds jonger worden", zegt beleidsadviseur Daniëlle Gevers Deynoot in een reactie. "Wij denken niet dat een verplicht heftruckrijbewijs zal bijdragen aan minder ongevallen. Maar we vinden wel dat de huidige regelgeving te vrijblijvend is."
Twee cursisten per beschikbare heftruck
Om die reden komt EVO binnen het kader van de campagne Heftruckhelden met een aantal criteria, waaraan opleidingsinstituten zich aan zouden moeten houden. De campagne doet EVO, als belangenorganisatie maar ook als opleider van onder andere heftruckchauffeurs, samen met Gezond Transport en de Arbeidsinspectie. De drie partijen overleggen nu over de criteria. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om eisen als maximaal zes cursisten per praktijkles, twaalf per theorieles en twee cursisten per heftruck om voldoende rijtijd te kunnen realiseren.
Opleidingsverplichting in plaats van rijbewijs
"We willen graag dat de logistieke sector zichzelf reguleert op dit punt", stelt Gevers Deynoot. "HR-managers en logistiek managers kunnen dan zien welke opleidingen voldoen aan de strengere normen. Nu bestaat alleen een verplichting tot het geven van instructie. Dat zouden we moeten uitbreiden tot een opleidingsverplichting en meer eisen aan de opleiders op dit gebied. Dat levert meer op dan een verplicht rijbewijs."
Bron: www.logistiek.nl