Bosbrandenblusser Scodev efficiënt en universeel toepasbaar

Eind november was het IJsselmeer schouwtoneel van de eerste testen met het Scodev blussysteem. Bosbranden zijn hiermee sneller te bestrijden dan met bestaande oplossingen als scoopers en grotere niet-amfibische blusvliegtuigen. Bovendien is het universeel toepasbaar, in verschillende vliegtuigen en door verschillende partijen.

Het geteste prototype is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen diverse nationale en internationale bedrijven en kennisinstellingen en zal – onder andere op basis van de testresultaten – volgend jaar verder worden getest onder zwaardere omstandigheden.

Scodev staat voor ‘Scooping device’. Hij neemt oppervlaktewater op via een schepeenheid die middels een 15 meter lange slang is verbonden met een tank in een vliegtuig. Wanneer het vliegtuig iets lager dan 15 meter boven het wateroppervlak vliegt, dringt de schep in het water en neemt water op dat direct richting de slangopening wordt gedrukt. Door de snelheid van het vliegtuig wordt het water automatisch omhoog gestuwd en in de watertank van het vliegtuig opgeslagen, waarna het op de brand kan worden ‘gedropt’.

Snel veel water in allerlei vliegtuigen

Het systeem kan relatief veel water relatief snel opnemen waardoor grotere blusvliegtuigen – die normaal op een vliegveld tanken – gemiddeld vijf keer per uur kunnen droppen in plaats van één keer. Daarnaast is het systeem universeel toepasbaar op (militaire) transportvliegtuigen zodat ook niet-amfibische blusvliegtuigen flexibel en economisch zijn in te zetten als blusvliegtuig. Omdat het om een ‘los’ systeem gaat, is het onderling uit te lenen. Een vliegtuig moet wel worden aangepast, zodat de schep en de slang naar het wateroppervlak zijn te brengen.

Van testen…

Michiel Selier, zelfstandig adviseur bij Aerovantage: "Het concept om op deze manier water te scheppen en te transporteren is in de ontwerpfase doorgerekend en met computermodellen gesimuleerd. Daarbij is het ontwerp van de schep cruciaal gebleken. Er gebeurt namelijk nogal wat wanneer dit element zich met een snelheid van 130 knopen (240 km/u) door het wateroppervlak boort en daar het water direct op volle snelheid moet brengen. Op dit ontwerp is dan ook patent aangevraagd. Toen de simulaties in combinatie met enkele laboratoriumproeven – waarmee bijvoorbeeld de sterkte van de slang en de koppeling zijn getest – aangaven dat het principe werkt, zijn we gestart met het voorbereiden van praktijktesten."

Floris Bremmers van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, dat Scodev ondersteunt met kennis op gebied van aerodynamica, structureel ontwerp en vliegproefondersteuning: "De eerste testen boven het IJsselmeer waren nog relatief klein en vooral bedoeld om de dynamische eigenschappen en stabiliteit van het systeem te testen. Hoe gedragen slang en schep zich als het vliegtuig vliegt, hoe laat het systeem zich uit het vliegtuig rollen, enzovoorts. Daarbij werken we nog met relatief lage snelheden (20 knopen, 37 km/h) bij het scheppen van water."

 

…naar certificeren

Deze eerste proeven zijn goed verlopen en vormen de basis voor enkele optimalisaties. Vervolgens wil het team ‘het grotere testwerk’ volgend jaar uitvoeren. Daarbij zal in eerste instantie een Chinook worden ingezet met een grotere capaciteit waarmee het team naar snelheden van 90 knopen gaat en in verschillende stappen ook daadwerkelijk water zal scheppen. In de laatste testfase, benodigd voor certificering, zal een vliegtuig worden ingezet en water worden geschept met de beoogde snelheid van 130 knopen. Selier: "Op dit moment zijn we dan ook druk bezig met de voorbereidingen voor de test met een Chinook. Helaas is het onze eigen luchtmacht niet gelukt er één ter beschikking te stellen waardoor we zullen uitwijken naar het huren van een dergelijke helikopter in de Verenigde Staten."

Scodev consortium

Het Scodev systeem is het product van een intensieve samenwerking tussen verschillende partijen: Scodev (initiatiefnemer), Sonaca (BE, producent van vliegtuigonderdelen) en Jacob Eschbach (DE, grootste producent van slangen in Duitsland). Dit consortium wordt ondersteund door advies van het Netherlands Aerospace Center – in Nederland beter bekend als NLR (vliegtuigaspecten en certificering), de Universiteit Duisburg Essen (hydrodynamica), Aerovantage (adviesbureau op luchtvaartinnovatie) en hoogleraar Stefano Brizzolara van de Virginia Tech University in Blacksburg, Virginia (USA, supercavitating hydrofoils en computersimulaties). Wiser Consultancy ondersteunt Scodev bij de voorbereiding van productie en verkoop. Voor de eerste fase in de ontwikkeling is door de Europese Unie een subsidie van 2,7 miljoen Euro beschikbaar gesteld.

In Constructeur 1/2 van 2019 verschijnt een uitgebreid artikel over de Scodev.