Bepalen SIL-level voor over-een-netwerk-gerouteerde noodstop

Ik zou graag willen weten hoe het SIL-level voor een over-een-netwerk-gerouteerde noodstop bepaald kan worden.

Antwoord

Een gerouteerde noodstop wordt toegepast als noodstopknop op een verkeerslessenaar die aan meerdere objecten (bruggen/sluizen/stuwen/gemalen/tunnels) gekoppeld kan worden. Meestal wordt gebruik gemaakt van een netwerk met een veilig bussysteem zoals bijvoorbeeld Profinet safe of Safetybus, waaraan een bepaald maximaal SIL-level gekoppeld is. De EN-norm EN-ISO 13850 vereist een minimaal veiligheidslevel SIL 1 of PLc, maar afhankelijk van het risico kan het noodzakelijke SIL- of PL-niveau mogelijk hoger zijn.
 
Zodra de koppeling gemaakt is zorgt het protocol van het veilige bussysteem ervoor dat de noodstop gegeven wordt bij een fout in het netwerk. Je kunt dan het veiligheidsbussysteem beschouwen als ‘black-channel’. Hier hoef je als gebruiker dan geen software voor te schrijven.
Veel belangrijker is het natuurlijk dat de noodstop van de lessenaar met het juiste object wordt gekoppeld. Dit vraagt een opzet met herkenning van de zender en de ontvanger en vrijgave van de bediening als de koppeling met het juiste object is gerealiseerd. Vaak wordt procedureel ook nog verwacht dat de operator na de koppeling een noodstoptest uitvoert om er zeker van te zijn dat de lessenaar gekoppeld zit met het juiste object.
Antwoord afkomstig van Fusacon BV