Categories: Actueel

500.000 euro voor 3D-printen van satelliet-brandstoftanks

De opdracht financiert onderzoek naar het 3D-printen van brandstoftanks met niet-standaard metalen voor gebruik in Espa- en Espa Grande-klasse-satellieten. Partners zijn onder meer TNO-afdeling energetische materialen, en Koninklijke NLR.

Dawn-satellietvoortstuwingssysteem maakt gebruik van de zelfdrukkende stuwstoffen lachgas en propeen. Ze hebben daarom geen helium of Propellant Management Devices nodig, zoals gebruikelijk is bij standaard stuwstoffen in de ruimte zoals hydrazine. Dit is belangrijk omdat Dawn nu brandstoftanks kan produceren in een breed scala aan vormfactoren, specifiek voor de satelliet van elke klant. Dit maakt de voortstuwingssystemen van Dawn eenvoudiger, flexibeler in ontwerp, sneller te vervaardigen en goedkoper.

"We kunnen tanks maken die geschikt zijn voor bijna elke vormfactor van satellieten, en we 3D-printen deze tanks op dit moment al", zegt co-founder en CRO Jeroen Wink. "Hoe ‘vreemder’ de vormfactor, hoe hoger de massa van de tanks. Met dit onderzoek hopen we dat nadeel weg te nemen en onze klanten volledige ontwerpflexibiliteit te geven."

Vergeleken met een alternatief voor ‘groene’ satellietvoortstuwing, LMP-103S (ADN), dat gebruik maakt van de klassieke blowdown-architectuur, is de impulsdichtheid van het systeem van Dawn in veel gevallen meer dan 50% hoger. "We hopen onze tankmassa met nog eens 50% te verminderen", zegt Wink. "Dat zal resulteren in nog meer impulsdichtheid, delta-v en hogere prestaties voor onze klanten."

De financiering is een een Small Business Innovation Research (SBIR) fase 2-opdracht. Dawn was een van de tien bedrijven die eerder dit jaar fase 1-financiering ontving voor de haalbaarheidsstudie. De vijf meest veelbelovende innovaties ontvingen aanvullende financiering; in totaal 2,5 miljoen euro. Dit is de eerste keer dat SBIR-financiering beschikbaar is gesteld voor de ontwikkeling van ruimtevaart-hardware. Het maakt deel uit van een strategische oproep van de Nederlandse regering in ‘Technologieontwikkeling voor ruimte-infrastructuur’, waarmee het in Nederland gevestigde aanbod voor toekomstige Europese ruimtevaartagentschappen en commerciële missies wordt bevorderd.

"Het doel van de SBIR is om bedrijven uit Nederland uit te dagen om hun technologische en innovatieve capaciteiten te laten zien", licht Ramon Peeters, projectleider van de SBIR-T bij NSO, toe. De producten moeten bijdragen aan de Esa-programma’s en daarmee op de lange termijn aan de informatiebehoefte van de Nederlandse overheid. Peeters: "Wie een goed prototype kan laten zien, maakt meer kans op aanbestedingen voor toekomstige ruimtemissies."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

5 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

5 dagen ago