De volledig door robots 3D geprinte brug overspant 12,5 meter, is 6,3 meter breed, en weegt 4,5 ton. Het roestvaste staal is volgens de makers qua sterkte vergelijkbaar met regulier staal. Naast de 4500 kilo rvs zit er 1100 kilometer lasdraad in de voetgangersbrug verwerkt.
Het team van MX3D is een half jaar bezig geweest met het printen van de brug, die de komende tijd wordt getest op belastbaarheid en voorzien van sensoren die nodig zijn om de toestand van de brug te monitoren. Ook moet er nog het een en ander worden afgewerkt. Zo zit het brugdek er nog niet op.
Het idee en het ontwerp voor de brug zijn van Joris Laarman Lab. Daarnaast zijn Arup, ArcelorMittal, Autodesk, Heijmans, ABB is de robotspecialist, Air Liquide & Oerlikon, Plymovent, AMS en de TU Delft bij het project betrokken.
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…