Uitvinder ‘kunstzon’ uitgegroeid tot marktleider

Eternal Sun ontwikkelde een testmachine voor zonnepanelen. De innovatieve technologie bleek een gat in de markt. Binnen enkele jaren wist de start-up uit te groeien tot een internationaal toonaangevende speler in een groeiende markt.

CTO en oprichter Stefan Roest volgde in 2011 de master Zonneceltechnologie aan de TU Delft. Hij ontwikkelde voor zijn afstudeerproject een nieuw type zonnepaneel en wilde ‘m testen. "Zo vond ik de kunstzon uit die ik nodig had voor het project."

Roest zette rond zijn vinding een bedrijf op en schreef samen met medestudent Chokri Mousaoui een businessplan. Met hulp vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en de TKI Urban Energy kon het bedrijf een eerste prototype ontwikkelen. "Vervolgens hebben we meegedaan aan een Trust-project: een haalbaarheidsstudie naar een nieuwe methode om de levensduur van zonnepanelen te testen en te voorspellen. Daarnaast maken we gebruik van de WBSO-regeling die meer innovatie mogelijk maakt."

Unieke technologie

De productontwikkeling leverde uiteindelijk de Climate Chamber Solar Simulator op: een simulator die continu kunstzonlicht voortbrengt dat slechts 2% afwijkt van echt zonlicht. "Klanten kunnen met onze machines heel nauwkeurig bewijs voeren hoeveel vermogen hun zonnepanelen leveren. Onderzoeksinstituten kijken met onze testmachines naar de levensduur van zonnepanelen."

Overname concurrent

In de beginjaren had Eternal Sun nog geen brede toegang tot de markt. Met steun van een Belgisch familiefonds kon het bedrijf in 2016 een Amerikaanse concurrent overnemen. "Daarmee kregen we toegang tot de mooiste klanten wereldwijd. We zijn nu een belangrijke speler in de markt."

Sales- en serviceorganisatie

De marktpositie is niet alleen te verklaren door de unieke technologie van Eternal Sun. "Onze investeringen in onze sales- en serviceorganisatie zijn misschien wel net zo groot als onze technologische investeringen. Er is veel tijd gestoken in het salesproces, customer needs en marktsegmentatie om passende proposities te ontwikkelen. Verder is het een kwestie van veel vragen en luisteren. Het is zaak om de verwachtingen van je klanten te overtreffen en relaties uit te bouwen. Dit jaar openen we een testlab om zonnepanelen nog voor de douane te testen. Het is extra dienstverlening. Daarnaast gebruiken we onze kennis en meetgegevens voor andere type klanten." Een belangrijke succesfactor is volgens Roest ook de focus die je als ondernemer hebt. "Richt je op producten en diensten waar nu vraag naar is en maak die beter. Blijf bij je kern."